AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.466

Länkarmar, bromsar, hjullager E46 330i 2002

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej igen,

I min kamp mot bromsvibrationer (min andra tråd om bussningar) kan jag konstatera att jag inte är helt övertygad om att mina skivor är källan.
I ett metodiskt felsökande kommer jag fram till att även om jag möjligen har _symptomen_ relaterade till länkarmar o bussningar (ska försöka åtgärda detta med nya delar) så vill jag adressera den troliga _källan_ först, och då tänker jag att vibrationer måste komma från rörliga delar.

Därför funderar jag över hjullager fram.
Jag har inga missljud när jag snurrar hjulen fritt i luften, men mina händer kan ju knappast replikera de varvtal ett hjul håller under färd. Jag har visserligen inte heller några missljud under färd, men jag tänker att det kan räcka med att ett hjullager är slitet - inte så långt gånget som trasigt.

Jag har läst mig till att SKF's lager är bra, Timken (inte hittat) är okej och att FAG ska vara ett hyfsat val.

Min fråga: Vad har ni för erfarenheter av hjullager fram, vad ska man välja och var köper ni dem till ok pris?

reservdelar24 hade några fabrikat, där kostade ETT lager runt 8-900, medans de även hade satser med TVÅ lager för typ 400:- Den prisskillnaden verkar för stor och jag tror det är kvalitén som får stå undan för sådana priser, vågar därmed inte.

Tar gärna tips från er. --> Länk

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du inga missljud eller märkbara glapp i hjullagret, är det osannolikt att det är dåligt.

Min E46 slog precis över till 40.000 mil när frugan klippte ett vildsvin - men innan dess rullade den utan problem med orginalmonterade hjullager fram. Bak byttes på båda sidor vid ca 35.000 mil.

Jag har också haft vibrationer från bromsarna (lite intermittent) och de försvann när bärarmarna och bussningarna i framvagnen (komplett kit från Claus autoparts).

Så jag tror ditt problem ligger i bussningar/leder som du varit inne på.

När det gäller kul- och rullager etc., brukar de med lite erfarenhet säga; satsa på SKF eller Timken, särskilt när det gäller hjullager.

Jag jobbade i en firma som höll på med skogsmaskiner några år och där var erfarenheten solklar = enbart SKF eller Timken, allt annat havererade i förtid...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack Johan - igen!

Jag får göra så, men om jag springer på lager ändå, till vettigt pris så tar jag nog dem med. Var skulle du rekommendera att jag hittade till exempel Timken? Eller SKF?

Vilka lager är det Schmeidmann säljer t.ex. Det verkar inte stå specat.

/a
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
För att ta reda på om det är bussningarna som är dåliga så kan du köra i ca 20 km\h och tryck snabbt på bromsen, dutta på pedalen, inte så hårt att du stannar. Håll inte i ratten när du gör detta eftersom du ska se om ratten hugger till. Man känner även vibrationer i ratten när man accelererar och svänger samtidigt. Jag bytte dessa bussningar: Länk

Vibrationerna försvann och högg ej längre i ratten vid bromstestet.
Jag hade kraftiga vibrationer i framvagnen vid inbromsning så jag började med att byta dom bakre länkarmsbussningarna. Det blev bättre, men inte helt bra. Efter det gjorde jag rent bromsskivan ordentligt från smuts och rost, även på baksidan (insidan) av skivan. Provade även att byta plats på fram och bakdäck. Det är mycket bättre nu än innan, men kan ibland känna en minimal vibration i ratten vid lättare inbromsning och speciellt i högre hastigheter. Nästa steg blir att byta skivor, men dom ser fortfarande bra ut så tycker inte det är någon idé ännu. Man kanske ska testa en framvagnsinställning också, samt balansera alla hjul.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror att det är smartare att byta bärarmarna och styrlederna...

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Byter jag bärarmarna och styrlederna så kommer jag byta bakre länkarmsbussningar, för det är väl inkluderat i Claus kit? (M-tech II)
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Det är väl samma sak, bärarm och länkarm...

Länk

De stora som är i aluminium på bilden. Byter du hela länkarmen så är det enklare om du drar på bustningen innan du sätter fast länkarmen på bilen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Claus MII-kit (Febi Bilstein) kommer med färdigmonterade bakre bussningar, så du sparar in lite arbetstid/kostnad med de bärarmarna.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.