|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Är det normalt ett en E39 528 drar ca 1,6 milen, lite stadskörning och ej överdrivet tungfot. 235 däck fram och 275 bak. | |
|
Hur många tankningar är det du utgår ifrån? Säg inte att du går på siffrorna från färddatorn? __________ Mvh Grelle |
|
|
Japp, min drog ca 1.6 liter/milen mestadels stadskörning, ungefär som färddatorn visade. |
|
| Nej då, räknar ut själv varje gång jag tankar. | |
|
Visserligen en e46, men min drog 1,08 vid senaste tankning, uppmätt vid pump. Många kallstarter, korta sträckor på essingeleden varje dag, runt en mil per körning. Helt ok tycker jag för en såpass stor klump. Nu har du en 5 serie, men tycker ändå att 1,6 låter väl i överkant. |
|
| Det är inte normalt. | |
| Tycker det låter mycket. Min drar runt 1.1 generellt. Åker många korta bitar men inte så mycket stadskörning. | |
|
Ok det låter ju lite skumt. Har gjort service och bytt tändstift ska även byta luftbälgarna efter LMM(Går dåligt på tomgång/Tjuvluft). Nån som har något tips som kan göra att det drar så mycket soppa? Mvh Danne |
|
|
Frågan är ju vad "lite" stadskörning och "ej överdrivet tung gasfot" innebär!? Däcken kan spela stor roll och 275:or bak låter brett = tungrullat! Vad är det för däck? Automatlådan drar upp förbrukningen en hel del, särskilt vid kortkörningar då bilen är kall (kalla oljor och övriga vätskor - det är väl typ 10-12 liter olja i lådan, 6,5 liter olja i motorn, 10,5 liter kylarvätska = kräver mycket energi att värma upp!). Vad drar den vid jämn hastighet i t ex. 90 km/h? När servades den senast? Hur ser stiften ut? Hur ser luftfiltret ut? Vilken olja används? Tankar du 95 eller 98 oktan? Min 525:a med automatlåda drar ca 1,6 liter/milen vid kortkörningar (2-3 km och kallstarter) men bara ca 0,75-0,8 liter/milen vid långkörning i normalt tempo (mest 90, lite 100 och lite 70 och 50 km/h). Detta är mätt med färddatorn och jag har inte hunnit kolla hur väl den stämmer mot verkligheten. Verkar skilja ganska lite mellan 245/35-17 Conti SportContact3 och 225/55-16 Gislaved Nordfrost5 i alla fall... Nu har bilen precis fått vevhusventilationen utbytt och jag vet inte om detta kommer att påverka förbrukningen något - lär väl i alla fall inte bli sämre. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.