AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.523

528 e39 -97 Startar ej

Ha
9
Haellzon
528ia e39 touring -97
Ny här. min bil dog efter två sek och nu vill den inte starta. Relän till insprutning klickar och fungerar, inga säkringar trasiga.... bensin finns i bilen... Ngn som har en aning om vad ett vanligt fel kan vara?

Hej,

Om du vill få svar från dem som vet något, bör du nog komplettera din fråga med lite detaljer om bilen, hur långt den har gått, hur felet började (tidigare tecken på ohälsa), kort sagt så mycket du kan komma på och som verkar relevant.

Av det du sagt så långt, skulle jag kunna tänka mig att bensinpumpen lagt av. (Lite äldre bil, kanske 15-20' mil; startade en liten kort stund på den bensin som fanns i ledningen.)
Det är verkligen bara ett skott från höften, men försök att kolla om pumpen fungerar. Den skall gå ett par sekunder vid startförsök. Om ingen start sker under tiden, lägger den av. Steg ett är att lyssna efter surret dessa sekunder. Om inget hörs, blir steg två att kolla säkringar och sedan steg tre att med en multimeter se efter om pumpen får ström. Får den det, kan du börja misstänka pumpen på allvar. Om inte, får du söka dig bakåt. Reläet är en annan typisk felkälla.

/Lennart.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Orsaken till att den dog direkt har jag inga ytterligare idéer om, men att den inte startar efter att ha varit igång ett kort ögonblick är ganska vanligt.
Vid kortare uppstarter på max en halv minut brukar av någon anledning ventillyftarna inte kalibrera in sig utan förblir för långa vid avstängning. Det kan göra det mycket svårt att få igång motorn. Kännetecknas genom att motorn går runt lätt och kompressionslöst.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Helt rätt Anders, en klassiker på sexorna! Hade det en gång på min 530.
Saxar från annan tråd där Johan B svarade:

"Boten mot detta är ett friskt och fulladdat batteri, därefter trycker du ner gasen HELT (full gas) och håller den nere under tiden som du startar bilen. Detta öppnar luftspjället helt och luften blåser förhoppningsvis bort bensinen som dränkt stiften. Man får ev. nöta typ 10-15 sekunder med starten åt gången innan den hoppar igång, då släpper du givetvis gasen men kan behöva göra några snabba uppvarvningar för att blåsa bort det sista av bensinen. Kör därefter en runda så motorn får bli lite varm och bränna rent stiften ordentligt.
Proceduren känns lite brutal men är rätt.

Som grundregel kan man säga att alltid låta motorn gå minst en minut efter man startat den innan man stänger av, för att undvika dränkta stift."

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ha
9
Haellzon
528ia e39 touring -97
Jag tackar för era svar. Kollat pumpen och säkringar/relän har jag gjort, Lennart. Den går runt utan större motstånd, Anders så jag ska testa Olas teori i kväll.
Tack

Ha
9
Haellzon
528ia e39 touring -97
Har fått igång bilen nu efter att ge full gas. Fick sitta o nöta ett tag men till slut gick det. Tack för tips och råd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.