AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.920

Flipperspel i all belysning! Kablar baklucka? E39 Touring.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Imorse efter att bilen stått på tork efter tvätt med FULLT öppnad baklucka (även sista cm) såg jag imorse (efter att ha stängt dörrar och lucka) när jag skulle starta att vänster helljus sporadiskt småblinkade. Vred om nyckeln o satte på ljuset. Instrumentbelysningen blinkade, halvljuset med, helt plötsligt lyser vänster helljus och höger bakljus.

Lossade batteriet o satte tilbaka. Fungerade. I en minut. Sen kom det tillbaka. Öppnade bagageluckan, det slutade. Provade att köra iväg, helljuset tändes och ALLT annat la av inkl varningsblinkers. Gick ut o öppnade luckan, fungerade, körde hem.

Stämmer symptomen jag har med trasiga kablar till bakluckan?
Snabb googling säger mer att man då får problem med att bakluckan låser upp sig själv, nummerplåtsbelysning fungerar ej etc, men jag har ju problem med allt även ljuset fram och inuti bilen!

Det hör till saken att jag just igår tryckte upp bakluckan verkligen hela vägen upp vilket jag annars inte brukar göra...
ma
7.450
marin849
Jahapp, LCM ser fantastiskt fin ut! Inget blött, korroderat eller bränt där.
Duktigt snygga kabelstammar och kabeldragningar för övrigt. :)
Nej, jag tycker inte symptomen stämmer med trasiga kablar i bakluckan.

Jag hade gissat på LCM, eller fukt där LCM sitter. Eller ett svagt batteri.
Grundmodulen (GM3) har också ett finger med i elektroniken, sitter bakom handskfacket.
Otäta genomföringar för kablaget i dörrarna kan ge en hel del märkliga fenomen. Om gummit inte sluter tätt så kommer fukt in och kablar ärgar. Det har jag råkat ut för själv, på min X5.
ma
7.450
marin849
Fukt kan vi utesluta, åtminstone nära LCM. Det var kliniskt rent under mattan och runt LCM, fanns inga spår efter att det runnit vatten eller något annat. Lacken på kretskortet är intakt och alla kontakter ser oerhört fina ut.

Batteriet står alltid på laddning med CTEK och visserligen inte nytt, men ok.

Kanske ska ta hem en begagnad LCM från ebay och prova, fungerar det då får jag skaffa BMW Scanner och koda in den.

Det som stör mig är att varje gång jag öppnat/stängt bakluckan har det fungerat ett tag igen. T.ex. när flipperspelet har övergått till att ena helljuset och ena backljuset lyser med fast sken (och ALLT annat som styrs av LCM då är helt dött) har jag fått tillbaka normal funktion när jag öppnat bakluckan... En liten stund. Alla andra funktioner som styrs av andra styrenheter fungerar perfekt hela tiden.

Annars håller jag med om att symptomen förmodligen stämmer bättre på defekt LCM (minne/cpu eller något på kretskortet).
ma
7.450
marin849
Vad fick du för symptom på din X5a då när du hade kabelproblem i dörrarna?

Jag ska nog ta och läsa av alla felkoder imorgon, men först utan LCM inkopplad över huvudtaget, tycker inte att något skall kunna GÅ SÖNDER för att modulen inte är inkopplad?

Grundmodulen verkar hantera lås, dörrkontakter, vindrutetorkare, spolare, bakluckelås, innerbelysning mm. Allt annat som lyser styrs av LCM.
Det är klart - om kablarna skavt av så att det blir något jordfel i bakluckan, så kanske lite vad som helst kan hända?

Eftersom när jag råkat ut för trasiga kablar så har det aldrig yttrat sig som du säger -- men jag behöver ju inte ha rätt i min gissning för det.

X5:ans symptom var att reglagen i dörren (fönsterhissar och backspeglar) inte fungerade och att blinkersen ibland levde ett eget liv.
ma
7.450
marin849
Har kollat elschema och mätt upp alla kablar som går till alla lampor, alla är ok, även när man öppnar o stänger bakluckan. Kopplade in LCM igen och allt fungerade, i ca 2h (stod med tändning på och extern strömförsörjning), sen blinkade det till lite ibland, men aldrig så att saker hängde sig, bara som ett tiondels sekund strömavbrott.

IKE klagar på EEPROM error LCM och LCM har ingen tillverkningsdata programmerad, borde stå, det står på alla andra moduler?

Har mätt upp båda 80A-matningar, 5A-matningen batteri+ och den från tändningslåset (med 21 resp 55W last under mätning) samt båda jordpunkter till LCM. Allt är ok.

=> Jag skaffar ny ljusmodul från ebay och sätter i. Tydligen är det bättre att ta en ny från X5 för de har fler skojiga saker man kan koda. :)
He
5
Henrik Magnusson
520i Touring -04
Intressant, menar du att man inte behöver samma modellbeteckning på LCM om man byter (förutsatt att man kan koda om)? Jag har en E39 520i Touring -04 med blinkande lampor jag med... Dock inte strålkastare eller innerbelysning, men instrumentpanel, angeleyes och blinkers är påverkade. Haft uppe det i en annan tråd och gissar att jag behöver byta LCM jag med.
ma
7.450
marin849
Ja, bara det är rätt generation. Har man LCM 4 eller 4B så ska man köpa en sån,inte LCM 3. Men vilket exakt nummer kvittar.
Även på E39 så finns 4-5 olika nummer då de väl har smygändrat under åren.Köper man en ny på BMW kan man bara köpa sista versionen.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
ma
7.450
marin849
Blev så klart snuvad på ljusmodulen jag bjöd på i sista sekund, har dock roat (?) mig med att löda om alla kontakter på kretskortet som går ut till bilen. Den har fungerat hela tiden sen dess, har dock bara kört in och ut ur garaget och runt kvarteret några gånger samt stått med tändning på ett par timmar.
Handbromsen rasade nämligen ihop då den stått åtdragen (klantigt!) full med salt i två veckor. Det ramlade delar av handbromsbackens friktionsmaterial på garagegolvet hoho. ;)

Ska ändå ta o ropa hem en modul så det finns hemma.
ma
7.450
marin849
... vilket så klart jag inte gjorde. Och idag kom felet tillbaka. Efter 100% felfri funktion i tre månader. Får bli en ny, det går snabbast.
ma
7.450
marin849
Bara FYI så var det ljusmodulen, har fungerat 100% sedan dess.
Enda irritationsmomentet är att den nya ljusmodulen tror att dimljusvredet är återfjädrande för dimljus fram vilket det inte är. Så vid varje start måste jag vrida till på och sedan av för att sätta på dimljuset, den kan inte alltid bara stå på....

Går att koda om med NCS Expert vad jag förstår men tänker inte prova. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.