AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.157

523 LCI, motorlampa tändes och bilen "ströps", problemet borta efter omstart?

St
10
Stuka
523i Touring M-sport Lci
Tjena, ska beskriva så gott jag kan då det ej va jag som körde bilen. Sambon ringde imorse, påväg till jobbet så började bilen rycka sa hon. Ratten gick trögt och precis på parkeringen så la bilen av som jag fattade de, eller så stängde hon av den. De gick jätte tungt att styra sista biten så det lär väl inte varit något tryck till servon antar jag. Hon hann även med att reflektera över att motorlampan tändes, lyste gult ej rött.

I ca 1 km gick den precis som vanligt (kall start såklart, ej varm bi. Inatt va de ca -3 hemma, mycket fuktigt på dagen). Med 300 meter kvar till jobbet kom problemet.

Hon startade aldrig bilen igen.

Jag kommer dit ca 30 minuter efter att det hände, startar bilen som går igång perfekt, inga varningar eller fel. Jag kör runt med bilen i ca 15 minuter utan en tillstymmelse till fel, allt är som vanligt. Allt ser även bra ut om man kollar "service" datorn, olja i nivå med mera den klagar inte på något alls. Sitter på tomgång i 10 min till medans jag kikar lite manual och även de minutrarna går den fint.

Har Ni någon aning om vad som hände för henne? Fukt i kombo med någon dålig sensor?

Ska såklart kolla om det finns någon felkod att läsa ur så fort jag har tid.

Bilen är en 523 LCI Automat, bensin.

h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Kan vara följande:
*Tändspole = dålig en av 6.

Hur startar den? Direkt eller får startmotorn jobba? Rycker den ?
Kan vara Högtryckspump.

Vanliga fel på n53, har haft en. För många gula lampor tändes för ofta = sålde den.
St
10
Stuka
523i Touring M-sport Lci
För mig startade den direkt jag kom dit, trycker på knappen och den går igång så fint. Inget extra jobb för startmotorn.

Ingen ryckig gång heller , mjukt och fint.
h0
184
h03admpa
Hur körs bilen? Korta sträckor? Tankar du 98 ?
Tanka 98 och gasa, något som denna sexan mår bara bra av.
N53 = direktinsprutning, sotar igen ganska snabbt.
Läs av felkoderna, förmodligen misständning på en av cylindrarna.
Felkoden finns kvar.
St
10
Stuka
523i Touring M-sport Lci
köpte den nyss så kan inte svara för tidigare ägare men vi tankar bara 98. Första jag gjorde imorse när den gick bra igen va rejäl urgasning. Kört ca 40 mil med den så svårt att svara på korta sträckor redan. Vi kommer dock mest köra kort med den skulle jag tro.
h0
184
h03admpa
aha ok, med stor sannolikhet har felkoden funnits innan köpet. läs av felkoden.
hände exakt med min 325-2008 - n53. Byte högtryckspump så gick den bättre, tändspole byte gjorde jag också. senaste bytet innan försäljning var rengöring av magnetventilen. Motorlampan tändes då också.
Kör normalt löser inget genom att tokgasa.
St
10
Stuka
523i Touring M-sport Lci
Kanske lika bra de. Idag startade bilen iaf jättebra igen och det fanns inte några problem. Men vet någon vad den där högtrycks pumpen kostarz och om den är relativt lätt att byta själv eller kräver de massor av programmering så verkstad är ett måste?
h0
184
h03admpa
Cirka 5-6.000 kr på BMW. Behöver inte betyda att det är den.
"Delorian motorn mår bra av det" Nu menar jag inte att man ska tokgasa varje gång man sätter sig i bilen. Men 1 -2 gång per månad är nog närmare rekommenderat.
Hjälpte min n53.
St
10
Stuka
523i Touring M-sport Lci
Och priset för själva pumpen/byta själv. Eller är se inte lönt? Har tillgång till både lyft och verkstad. Byter givetvis inte innan de felar men ligger gärna steget före och pumpen verkar ju ganska troligt.
h0
184
h03admpa
Det är nog inkl.bytet när de gjorde på min bil.
Pumpen byttes vid 4000 mil samt vid 8000 mil. spridarna med.
Men pumpen märker man mest på att den inte bygger upp tryck innan start av motor och ryckig gång. Men ryckig gång är OK enligt BMW och N53.
Annars är N53 en kanon motor på papper, verkligheten är något annat.
St
10
Stuka
523i Touring M-sport Lci
Nu har ja varit inne hos den lokala BMW verkstan, kollade service historik.

Min bil har idag rullat 15k mil.

Vid 6265 mil byttes alla 6 spolar och spridare
Vid 2012-05-29, 10 881 mil byttes alla spolar igen

Han trodde inte att det skulle vara några som helst problem med spridarna då det byttes till betydligt bättre spolar. Pumpen kunde han ej se något byte på men eftersom den startar så fint tvivlade han på pumpen också.

Hans teroi va vädret, dagen innan va de som sagt 4c blött slask och på natten minus grader. Det hade säkert skapat is vid något spjäll/vevhuset som ställde in det.

Ska kolla felkoden på fredag eftersom motorlampan tändes, lika bra att se vad den klagade på.

Tack för all respons h03a
St
10
Stuka
523i Touring M-sport Lci
"bättre spridare" ska det såklart stå, inte bättre spolar.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min 523:a var sån förr ibland, när den var kall, gjorde en uppdatering av programvaran för 2 år sedan, har aldrig hänt sedan dess.

BMW CS #5206
St
10
Stuka
523i Touring M-sport Lci
Ser att de står 07 så måste fråga om de är lci eller pre? hände väl en del med motorn där mellan :)
h0
184
h03admpa
Svårt att tro att det är vädret, bilen är inte precis gjord av papper direkt :-)
Tyvärr ljuger BMW för dig, hur fasiken kan de veta. Har de kopplat upp bilen?
Vissa n53 byter spridare och spolare flera gånger om.

Det var det jag trodde med min 325 och efter köp av bil och tänd motorlampa efter 3 timmar beslöt att jag att blåsa ur bilen. Tyvärr råkade jag köra om en civilsnut och blev av med körkortet,+ böter+byte av högtryckspump.

återkommer problemet då läs av felkoden.

men dessa motorer klagar oftast över:

*Högtryckspump
*spridare
*tändspole
*NOX

*Vissa har fått byta katalysator.

Sök på autopower N53.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min är pre-facelift, vet dock inte om det skiljer nåt på motorn.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.