AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.295

Justera sned ratt 525 -01

Da
12
Daniiel026
525 diesel -01
Fick send ratt när jag slängde på vinterdäcken,undrar nu om jag kan skruva av ratten och räta upp den på det viset?
Isåfall,hur skruvar jag av den?:)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja...du ska nog kolla däckens kondition allra först och sedan ev. en uppmätning/justering av framvagnen.
Flyttar du ratten har du förbisett felet och den lär stå snett när du till våren byter till sommardäck igen.
//
300
///535power
320d EDE -11
Om du fick sne ratt när du satt på vinterdäcken och inte när du hade sommardäcken så skulle jag säga att något är fel

och det finns rätt många utfall på eventuella felsökningar

men jag skulle inte flytta ratten
Da
12
Daniiel026
525 diesel -01
Har bokat tid för det(lång väntetid) så tillsvidare vill jag ha en rak ratt :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ratten sitter monterad så att den står rakt när styrväxeln är på mitten av sitt arbetsområde. Att bilen drar snett beror till 99% på något annat.
Flyttar du ratten så har du ingen symmetri på styrväxelns arbetsområde gentemot rattplaceringen. På så sätt hjälper du INTE den firman som ska ställa in framvagnen åt dig. Börjar de från noll, så låser de ratten i mittläge och ställer framvagnen med bakhjulen som referens.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Jag råkade också ut för detta vid ett tillfälle. Hade då råkat "krysskifta" vinterhjulen.
Känn med handen på mönstret. Det skall vara slätt om du drar handen mot rotationsriktningen och strävt om du drar med.

Med vänlig hälsning Håkan
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
... Det är viktigt att hjulen hamnar på samma sida som de suttit på tidigare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.