AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.806

Tomgång 535i E28

Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Hej,
Ska börja med att skriva att jag använt sökfunktionen utan framgång.

Mitt problem:
Bilen, 535i -86 startar men ligger högt (1200varv) på tomgång. Efter ca 1 minut tappar den tomgången och börjar vandra från typ 0-1200 varv i ett lugnt och regelbundet tempo.

Jag har bytt stift, fördelarlock, rotor, slang mellan insug och tomgångsmotor, vakuumslangar mellan insug och bränsletrycksregulator och mellan vevhusventilationslangen (som går in i insugsbälgen) och insuget.

Om jag rycker sladden till "trottelpositionsgivaren" höjs varvtalet. Rycker jag sladden till tomgångsmotorn händer ingenting. Mätte mellan de yttre stiften på densamma och det verkar finnas motstånd, vet dock ej säkert om det är rätt. Klaffen till LMM går lätt.

Bilen har stått de senaste 10 åren ska tilläggas.

Tacksam för svar. Om lösningen dyker upp så meddelar jag den naturligtvis här.

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Min 735'a betedde sig så varje gång efter vintervilan. Fick koppla ifrån batteriet ett tag så den nollas, därefter på första starten så håll den på 2000 varv en stund och sen kör bilen ordentligt varm och sen låt den stå på tomgång en stund. Därefter försvann problemet för mig.

Se till så att batteriet är bra och fulladdat. Annars kan jag bara tänka på tjuvluft.

Har bilen stått i 10 år bör du lätta på ventilkåpan och göra rent oljeröret som ligger ovanför kammen, lägg det i diesel/fotogen över natten och blås rent det med tryckluft. Passa på att byt ventilkåpspackningen, kostar inte mkt. Var bara noga när du drar åt skruvarna som håller röret. Drar man dom för hårt så klämmer man ihop röret och sabbar det. Går säkert att hitta rätt åtdragningsmoment här på forumet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har den stått stilla i 10 år är det med allra största sannolikhet insugsläckage (alternativt att tomgångsmotorn helt beckat igen men den verkar fungera - eller iallafall finnas något liv i den).

Kommer det tråkiga såklart - hitta läckan. Det finns massor små roliga ställen det kan läcka. Här är ett ställe som är i princip omöjligt att upptäcka (nu är det från en M30B35 men inte omöjligt det ser likadant ut på M30B34) - vad jag vill poängtera är att det i princip omöjligt att hitta och testa alla dessa ställen.

Under insuget sitter det två vakuumslangar (se nederst i bildkanten) - dessa brukar ofta vara riktigt murkna och spruckna.
Länk

Det bästa är nog att be en verkstad göra ett röktest, du trycksätter hela insugssystemet lätt med rök och du kommer att tydligt se minsta lilla läckage och kan direkt åtgärda det utan någon gissningslek.

Angående oil sprayer bar ovanför kamaxeln - banjoskruvarna skall dras med 10 Nm!
Länk

Kom ihåg att använda nya skruvar (de är förpreparerade med skruvlåsningspasta)!
Länk
Kom ihåg att använda nya crush washers (en över och en under oil sprayer bar dvs två per skruv)!
Länk
Kom ihåg att montera oil sprayer bar åt rätt håll! Yes, du kan vända den fel och då är inte hålen rätt placerade över kamloberna.
Pilen på oil sprayer bar ska peka framåt dvs mot kylaren (oavsett var pilen är stämplad). Bäst är att göra en notering eller ta en bild INNAN du tar loss den.
Länk
Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Hej,
Kul, tack svar. Jag har hoppats lite på att den så att säga "lagar sig själv" efter en service och lite körning. Jag fick slangen mellan ventilkåpan och insugsbäljen (som också har en liten vakuumslang ansluten) levererad tillsammans med kompletta nya bromsar i förrgår kväll. Så fort det är monterat ska jag ge mig ut på en längre färd. Har jag tur så har tomgången stabiliserat sig sen. Jag återkommer då.

Min tanke är att lämna in den på verkstad för byte av oljeröret och en ventiljustering så snart den blivit körbar.

Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Hej,
Kul, tack svar. Jag har hoppats lite på att den så att säga "lagar sig själv" efter en service och lite körning. Jag fick slangen mellan ventilkåpan och insugsbäljen (som också har en liten vakuumslang ansluten) levererad tillsammans med kompletta nya bromsar i förrgår kväll. Så fort det är monterat ska jag ge mig ut på en längre färd. Har jag tur så har tomgången stabiliserat sig sen. Jag återkommer då.

Min tanke är att lämna in den på verkstad för byte av oljeröret och en ventiljustering så snart den blivit körbar.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, en liten förbättring kanske du märker men det bör inte lösa problemet fullt ut. Likadant med ventiljusteringen, om ventilspelet är helt off kan man få en lite orolig tomgång, men det löser inte ditt problem fullt ut.

Men servicen du gör är bra! Det är en bra början och man får börja där och ta det därifrån.
Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Jaha, då är det väl hög tid att redovisa hur det gått.

Efter en timmes körning gick bilen jämt fast högt. En lite festlig detalj var att om jag aktiverade farthållaren och sen stängde av den så sjönk tomgången ytterligare lite.

Efter att ha smort upp gaslänkaget så går nu bilen stabilt på 850 varv.

Jag hade inga förhoppningar om att ventiljusteringen skulle avhjälpa problemet. Tanken var att låta en riktig mekaniker byta oljeröret och samtidigt göra en ventiljustering.

Tack för ert engagemang, verkligen värdefullt!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.