AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.902

E39 523-00 känns vinglig vid hastighet runt 100 km/h

We
5
Weldon
E39 523-00
Hej alla! Jag har en 523 m- sport 00a
Den har börjat kännas vinglig i hastigheter över 100 ungefär! Känns nästan som om att de skulle vara storm ute när man kör, den drar åt olika håll emellanåt. Jag är inte så himla haj på bilar själv så jag skulle verkligen uppskatta om någon kunnig kanske vet vad de handlar om.Tack på förhand
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Kan vara många orsaker.

Dåliga hjullager
Dåliga styrleder
Taskig hjulinställning
Stag och bussningar i bak och framvagn

Har du några missljud eller klonkande ljud så bör du börja där. Har samma problem på min. Har bytt allt dåligt i framvagnen utan framgång, dock har jag hjulinställning kvar. Såg att ett hjul var lite snedslitet när jag bytte till vinterdäck så ska testa med det sen får jag ge mig på bakvagnen. Det blev mycket bättre när jag bytte hjullagerna fram men inte helt bra.
We
5
Weldon
E39 523-00
Okej, det mesta är bytt i framvagnen.ska kolla exakt va de är som är bytt. De finns inga missljud eller klonkande och om de skulle vara ett hjullager så borde de låta mer le mindre när man svänger åt ett vist håll men de gör de inte.de kanske spökar ifrån bakvagnen då?
Kan vara silentklossarna i bakvagnen. Hade en E39 tidigare och fick byta dem efter vibrationer runt 100 och senare även runt 50.
Lämna in det på BMW och det kostar löjliga pengar. Jag hittade grejerna på nätet och en pensionerad BMW-mek som gjorde jobbet billigt.
Men det kan vara annat också såklart.
Kan också vara den här delen nr 2 Länk som är slut.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
kolla hjullagren bak
lyft upp bilen och rucka på hjulen
glappar det så är det lagren
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
henke lexus: bytte den på min M5 -00, gjorde stor skillnad! Slut efter 17000 hårda mil. Blev som en ny bil efteråt vad gäller "vinglighet" bak. Innan kändes det precis som en gammal E28 med dåliga silentblock = bakvagnen svängde själv.
ma
31
mawno
528 Touring -99
Har samma problem med vår 523:a. Det visade sig vara glapp i båda kullederna. Bytet kommer göras på verkstad eftersom man behöver specialverktyg.
Det kan finnas mängder med orsaker till vinglighet, lämna in till en verkstad så slipper du gissa.
We
5
Weldon
E39 523-00
Tack för alla Tips och idéer! Uppskattas verkligen, jag ska lämna in den på en lokal verkstad här i närheten så får dom felsöka lite. Återkommer när felet är funnet och åtgärdat ✌️
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.