|
|
|
|---|---|
|
Hej, Mitt batteri var totalt urladdat varpå jag laddade batteriet över natten. Nu när jag ska ut till bilen så vill den inte gå igång och efter att jag kliver ur bilen(som jag kunde låsa upp) så kan jag inte låsa den. Läste någonstans att det kan vara så att bilen inte känner igen min nyckel längre och att jag bör försöka använda reservnyckeln istället. Kommentarer/lösningar? Mvh // A.Lee | |
|
Det verkar vara så att du behöver ladda det mer. Ett fulladdat batteri skall ligga på ca 12,7V. Batteriet kan i värsta fall ha havererat pga av den djupa urladdningen. |
|
|
Tjenare Håkan, Enligt laddarens strömindikator så ska batteriet ha varit färdigladdat då den stod på 0A på morgonkvisten(drog iväg direkt till 9A då jag påbörjade min laddningscykel). Det enda jag får respons av i bilen då jag sätter i nyckeln i sin slot är instrumentpanelen och kupebelysningen. Röd varningslampa för airbag samt gul rattlåslampa slår på men det är allt. Ingen respons från drivpaketet alls, inte ens radion går att slå på. Jag jag tog en snabb blänkare på batteriets tittfönster och vätskan är fortfarande grön. Jag har dock läst lite här och var att dessa tittfönster kan vara rätt så värdelösa och att de kan skimra grönt även på defekta batterier. Jag kan tillägga att när bilen inte gick igång på jobbet så fick jag starthjälp av min bärgare. Bilen gick igång med en gång utan några problem. |
|
|
Brunnen säkring? //Anders |
|
|
Till att börja med: 1. "Ögat" som visar grönt om batteriet är "laddat och ok", är en liten grön plastkula som flyter upp och visar sig i "ögat". MEN den indikerar bara laddningen (egentligen bara densiteten och vätskenivån på syran) i just den cellen. De övriga cellerna kan vara helt kaputt utan att det syns. 2. Det händer att batterier får intern kortslutning i en eller flera celler och då blir batteriet kraftlöst. 3. Vilken spänning ger batteriet efter laddningen? 4. Har du gjort belastningsprov på batteriet? Ett batteri med kortis i en cell kan ge hyffsad vilospänning men "dör helt" när det belastas. 5. Hur gammalt är batteriet? 6. Vad är det för laddare du använder? Du skrev att visaren gick till "0". Är det en gammal stor garageladdare? I såfall är det säkrast att ladda batteriet utan att det är inkopplat i bilen. 7. Var anslöt du laddningen? Om du har "intelligent batteriövervakning", måste du ansluta laddaren på laddpolerna under huven, annars registrerar inte IBS-systemet att batteriet fått laddning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Anders, Jag har inte kollat alla säkringar än men jag återkopplar till dig senare ikväll. @Johan, 1-2. Tack så mycket för infon. 3. Tyvärr så har jag inte haft tillgång till en voltmätare men ska förhoppningsvis ha det löst till senare idag. 4. Ska försöka få till ett belastningsprov i samband med tillgång till voltmätare. 5. Kan inte säga på rak arm hur gammalt batteriet är då jag inte vet när den föregående ägaren bytte batteriet sist, den är dock minst 2,5 år gammal för det är ungefär så länge jag har haft bilen. 6-7. Det är som du säger, en gammal garageladdare på 9A. Jag laddade direkt på batteripolerna med minuspolen frånkopplad. |
|
|
Antwan, det brukar stå på batteriet när det är tillverkat, oftast är det instansat vecka och år på en av polerna. Ibland kan informationen vara i själva höljet eller t om. på en lös klisterlapp. Normal livslängd för ett startbatteri är ca 3-5 år, men det går att knäcka ett sprillans nytt batteri om man misshandlar det genom att ladda ur det och låta det stå oladdat/dåligt laddat. Jag fick intern kortis en gång och det kom som en blixt från en klar himmel - körde en längre sträcka på ca 40 mil och allt fungerade som det skulle, dagen efter klickade bara startmotorn till. Batteriet lämnade dryga 12V vid mätning obelastat, men dog helt när det belstningsprovades. Det batteriet hade lösa lock över varje cell och vid laddning bubblade det i alla utom en - den cellen var död. Många "underhållsfria" batterier har lock som går att skruva ur under klisterlappen som sitter över dem - men vissa underhållsfria batterier är förseglade och då kan man inte se hur varje cell beter sig eller mäta syravikten i dem. Jag vet inte om din bil har IBS, men om den har det, bör du ladda via polerna i motorrummet. Dock skulle jag rekommendera att du investerar några hundringar i en bra modern batteriladdare från t ex. C-tek, det är bra investerade pengar och de är säkrare när det gäller presumtiva problem som laddaren kan orsaka i bilens elsystem pga. rippel och strömspikar etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det har ju varit en del fall där EWS-DME synkningen falerar och bilen vägrar således starta. Tar man ut felkoder ur bilen så syns detta. Om det är det felet så går det att göra en re-sync med exempelvis INPA.Länk Jag vet att Hasso nyligen gjorde detta på en liknande bil. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är det ews-dme synkning som falerar går startmotorn men bilen startar inte. Här behövs nog ett nytt batteri. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Allesammans, Var precis och hämtade ut bilen från BMW-verkstaden. Jag kommer inte ihåg ordagrant vad de sa som var fel på bilen men det hade något att göra med att den förra ägaren hade gjort någon galet vid programeringen av bilen vid batteribyte. Han hade tydligen ställt in bilen på 53 Ah men hade satt in ett batteri på 70 Ah istället. Utförligare än så kan jag tyvärr inte beskriva det hela. För tillfället så rullar bilen felfritt så jag får bocka och buga för ert engagemang i min probelmställning. Förhopnningsvis så behöver jag inte starta upp den här tråden igen. Mvh // Anthony Lee |
|
|
Skönt att problemet löste sig Antwan. Då lånar jag tråden nu när Johan B är här (eller någon annan som kan för den delen). Jag har dieselvärmare i min bil (F30) och har 2 frågor. Hur bra/dyr C-tech laddare ska jag köpa, verkar ju finnas i alla prisklasser och typer. Det finns voltmätare som man stoppar i cigg-uttaget för att kontrollera spänningen, är de bra? Visar de rätt? Tack på förhand. Arash |
|
|
Aragon5, det beror lite på vilket behov du har och vilken budget du har... En dyrare laddare har oftast större kapacitet (snabbare laddning) och lite fler funktioner (vissa kan vara användbara och andra kanske man inte har någon nytta av alls, sett ur de behov man har...). Skall du bara underhållsladda din bil ibland, behöver du ingen stor laddare, skall du ladda många batterier i många olika fordon och ofta stora batterier, då kan du behöva en större laddare. Om du går in på C-tek:s hemsida, har de rätt bra programöversikt och bra råd kring vilken laddare du bör köpa. En del kommer säkert att säga "köp den största laddaren du tycker att du har råd med", och det kanske är ett sätt att se det!? När det gäller voltmätare i cigg-uttaget, vågar jag inte uttala mig, då jag inte har någon personlig erfarenhet av dem. Jag använder en bra multimeter när jag mäter batterispänningen. De går ju att använda till så mycket mer än att bara mäta volt. ;) Har tre olika - en Fluke, en Facom och en "Uni-T", lite onödigt med tre men det har bara blivit så när man samlat på sig "bra att ha - prylar", ungefär som alla dubbletter av blocknycklar mm. som ligger i verktygslådorna - men å andra sidan är det alltid någon av dem som är hyfsat nära när man behöver en... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för svaret Johan. Utförlig som alltid. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.