AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.300

Active steering/Servotronic

Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04
Hej alla entusiaster och kunniga,

Jag har en E60 från 2004 som för ca 5 månader sedan fick problem med ratten/styrningen, tre felmeddelanden plingades upp och ratten var skrattretande-rejält sned. Framvagnsinställning styrde upp problemet, Men nyligen bytte jag däck/fälgar (3 månader efter) och 2 veckor efter detta poppar Active steering och servotronic upp som felmeddelanden igen. Ratten är tung och mer svårmanövrerad men går att köra OK. Den är inte lika sned som tidigare även fast den har några graders vinkel åt vänster.

BMW hävdar att det kan vara styrvinkelsensor men de behöver mer tid för att felsöka (ca 1110kr/timme)
MECA är fundersamma över batteriet som eventuellt aldrig ha blivit bytt. Jag har bekräftat för dem att batteriproblem funnits tidigare och att jag har laddat batteriet under vintrarna.

Jag är student och vill inte chansa med kostnader till höger o vänster, någon/några där ute med erfarenhet av detta? I vilken ände man bör börja. Annars jättenöjd med fina kärran!

Tack på förhand!

We ride together - We die together
Börja med ett nytt batteri, det är ju mer eller mindre kasst om du behöver "ladda under vintrarna"
Hej,
Ett batteribyte, som Dawwe föreslår, är nog inte fel, även om det på en -04 kanske också kräver handpåläggning av en kodande verkstad?
Men egentligen tror jag (pessimist) mer på styrvinkelsensorn. Kostar nog skjortan, om BMW blir inblandat, kanske med andra verkstäder också.
Jag har dock läst trådar (har själv en felkodsproducerande sensor, fast utan övriga symptom) om hur en del folk försiktigt lyckats rengöra/laga felfungerande sensorer. Det siktar jag själv på. Kanske något för en "fattig student" också? :)

/Lennart
Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04
lenwib, för 2 år sedan betedde sig batteriet väldigt märkligt och skickade fram ca 10 felmeddelanden i olika slags ordning under 10 minuter innan batteriet la av helt. Efter extern strömförsörjning och uppladdning så har det funkat väl sedan dess, jag har ändå svårt att se att just dessa specifika felmeddelanden skulle härröra att batteriet börjar "ge vika" - då borde det väl finnas andra symptom?

Hur går man tillväga för att "försöka" fixa det som kan vara fel? Antar att BMW inte vill ta på sig att försöka "fixa" en befintlig reservdel....

Tack för alla smarta och klipska tips....

We ride together - We die together
ok, men ett friskt batteri är viktigt. Fast känner du dig på säker grund, är det bra. Så då får du koncentrera dig på styrvinkelsensorn. Googla "BMW LEW", t ex. Det ger en del att studera.

/Lennart
rsarits
Om styrvinkeln "tappas" av servotronic, stänga v bilen, starta igen, sväng fullt åt vänster, fullt åt höger, då resettar du styrvinkelsystemet
Att ratten plötsligt blir sned beror ju inte på att hjulinställningen plötsligt har ändrat sig.
Om sensorn (-erna) är trasiga, så måste de bytas ut naturligtvis

Micke
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Har för mig att styrvinkelsensorn är en optisk enhet som sitter i spakcentralen bakom ratten. Om jag inte minns fel så har folk tagit isär den oct tvättat? sensorn med gott resultat.
/ Rickard
Det stämmer, Rickard. Om sensorn är optisk eller om det handlar om en potentiometer, kommer jag inte ihåg just nu, men poängen är att den går att fixa till med lite försiktighet.

Jag har läst två mekartips i ärendet och det kan kanske variera mellan olika års- och bilmodeller hur man går tillväga.

Det ena tipset, jag tror att det gällde en e46, gick via bortmontering av ratten och en massa grejer på vägen ner i och förbi spakcentralen. Verkar halvsvettigt, men ibland ser det ju jobbigare ut än det i verkligheten är.

Enligt det andra tipset, som dessutom stöds av TIS och som är applicerbart på min bil, jobbar man istället underifrån och delar rattstången vid den kardanknut som finns ovanför pedalstället. Sen kan i princip sensorn lossas direkt.

/Lennart
Rättelse till mitt föregående inlägg:

TIS föreskriver demontering av ratten i samband med demontering av styrvinkelsensorn. Tillsvidare förstår jag inte varför. Kanske något med airbagen?
Sensorn själv lossas dock som jag angav förut, underifrån.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.