AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.300

Active steering/Servotronic

Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04
Hej alla entusiaster och kunniga,

Jag har en E60 från 2004 som för ca 5 månader sedan fick problem med ratten/styrningen, tre felmeddelanden plingades upp och ratten var skrattretande-rejält sned. Framvagnsinställning styrde upp problemet, Men nyligen bytte jag däck/fälgar (3 månader efter) och 2 veckor efter detta poppar Active steering och servotronic upp som felmeddelanden igen. Ratten är tung och mer svårmanövrerad men går att köra OK. Den är inte lika sned som tidigare även fast den har några graders vinkel åt vänster.

BMW hävdar att det kan vara styrvinkelsensor men de behöver mer tid för att felsöka (ca 1110kr/timme)
MECA är fundersamma över batteriet som eventuellt aldrig ha blivit bytt. Jag har bekräftat för dem att batteriproblem funnits tidigare och att jag har laddat batteriet under vintrarna.

Jag är student och vill inte chansa med kostnader till höger o vänster, någon/några där ute med erfarenhet av detta? I vilken ände man bör börja. Annars jättenöjd med fina kärran!

Tack på förhand!

We ride together - We die together
Börja med ett nytt batteri, det är ju mer eller mindre kasst om du behöver "ladda under vintrarna"
Hej,
Ett batteribyte, som Dawwe föreslår, är nog inte fel, även om det på en -04 kanske också kräver handpåläggning av en kodande verkstad?
Men egentligen tror jag (pessimist) mer på styrvinkelsensorn. Kostar nog skjortan, om BMW blir inblandat, kanske med andra verkstäder också.
Jag har dock läst trådar (har själv en felkodsproducerande sensor, fast utan övriga symptom) om hur en del folk försiktigt lyckats rengöra/laga felfungerande sensorer. Det siktar jag själv på. Kanske något för en "fattig student" också? :)

/Lennart
Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04