|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någon vet minimum tjocklek på bromsskivor fram på min bmw. Bromsskivans storlek är 324 tjocklek 30 mm. Jag har spanat in lite var man kan köpa skivor vad menar dem med minimum tjocklek i annonser. Oftast ligger den på 28,4-28,6 Sen om ni har tips på var man kan köpa bra skivor till billig peng. mvh | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låter inte som original storlek på bromsskivan, har du köpt BMW Performance Parts eller dylikt paket från BMW? Minimum tjocklek är hur tunn bromsskivan får bli innan du ska byta den. Ta tex en bromsskiva på 300x24 vilket är den bromsskiva som normalt sett sitter på en E90 320i -08 (vad jag kan se) - där är minimum tjocklek satt till 22.4 mm. När dess tjocklek går under denna gräns är det dags att byta bromsskivor. EDIT : För en E61 523i -06 med säljoption S102A (chassi myndighet) är däremot 324x30 original storlek på bromsskivorna fram. För en E61 523i LCI så är däremot 324x30 original storlek på bromsskivorna fram. Resonemanget kring minimum tjocklek är dock precis samma. Och för en 324x30 bromsskiva så ligger mycket riktigt minimigränsen på 28.4 mm (för tex Brembos skivor). |
| BMW säger att max slitage på en bromsskiva är 1.6mm, sen hur tjock den är som ny verkar kvitta. 1.6mm slitage är liiiite, i regel kan man rulla vidare till slitaget är 3.5-4 mm. Bra skivor till billig peng hittar du på ebay.de eller någon större tysk reservdelssida...Jag köpte nyligen nya ATE skivor fram till min ena bil, 345*32, 2-delad skiva. Gav 180€ styck hos en tysk reservdelsfirma. På ebay kostade skivorna kring 250€ styck, o hos BMW Sverige typ 4000 kr styck... | |
|
Nej det är Orginal det är en 523 LCI. Jag vet inte vem man ska lyssna på längre snackade med en snubbe häromdagen, mina bromsar fram har börjat slå lite så jag frågade honom om det var någon ide att svarva upp dem. Då han gör det här till vardag förklarade han att det vara bara ett sätt för stora företag att tjäna mer pengar. Tydligen så räcker det alltid att svarva av ca 0,1-0,2 mm på ett par bromsskivor för att få dem raka och enligt hanns tycke går det använda skivan betydligt längre än vad BMW och dem övriga uppger. Så vem ska man tro på :D åker jag till bmw verkstad kommer dem garanterat att säga byt skivor. |
|
|
Ok. Att svarva två skivor kan kosta uppåt 500 kr. Det rullar mängder med bilar där bromsskivorna är en bra bit under tillverkarens slitagegräns, som sagt uppåt max 3.5-4mm slitage (mer än dubbelt så mycket som BMW anger som max) är fortfarande fullt funktionsdugligt. Original/OEM för 205€ inkl frakt:Länk Billigt men OK, 87€ inkl frakt: Länk |
|
| Och nej det räcker inte alltid att svarva 0.1-0.2 mm. Svarvade mina 345*32 skivor pga slag (efter bankörning...), de var tvungna att ta 0.4-0.5 för att de skulle bli bra. Tjocklek efter svarvning(30,55 mm med digitalt skjutmått) är på gränsen enligt BMW, men jag kommer köra de ner mot 28,5 mm så de har massor kvar att ge :) | |
@Ermin : Ok, började ana att det var en E61/E61 523i du hade efter jag skrev mitt inlägg - stod 320i 2008 i din profil så jag använde det i början :-) Svaret man får på en fråga kan ofta bero på vilken person/företag som tillfrågas. Vet man vilken person/företag det är svaret kommer ifrån kan man väga in det i sin egen analys och ställningstagande. En snubbe? Frågar man en slumpmässig person/snubbe på stan så kan du ju såklart få vilket svar som helst - beroende på hur insatt personen är i bilars bromssystem :-) Så "snubben" arbetade med att svarva skivor, och han sa att det här med att svarva skivor är bara ett sätt för stora företag att tjäna mer pengar? Nej, du måste ha menat att "snubben" tyckte att minimigränserna är för höga och storföretagen sätter dessa gränser bara för att tjäna pengar. Min personliga åsikt är att "storföretagen" sätter denna gräns, inte för att tjäna pengar - utan för att undvika att förlora pengar! :-) Det handlar om säkerhetsmarginaler. Naturligtvis är slitagegränsen satt med en stor säkerhetsmarginal - det är bilens bromsar vi pratar om. Det är en gräns där tillverkare (både bromsdelstillverkaren och biltillverkaren) är helt säkra på att bromsarna klarar av sina uppgifter med stor marginal. Det finns ju i princip oändligt antal parametrar att ta hänsyn till och kombinerat med att det är bilens bromsar så sätts en stor marginal. Jag antar (men vet naturligtvis inte med säkerhet) att gränsen handlar om den reducerade kapaciteten att lagra värmeenergi och i extrema fall dess strukturella integritet. Detta är bara mina egna antaganden, har inga referenser till detta. En bils bromsar måste klara av ett antal upprepade kraftiga inbromsningar. Det är omöjligt att kyla bort så mycket energi på så kort tid med dagens system, därför byggs värmen upp i komponenterna bla i bromsskivan. Om bromsskivans massa är liten tar det kortare tid för den att komma upp i "obekväma" temperaturer där bromsarnas effektivitet avtar snabbt. Om bromsskivans massa är stor tar det lite längre tid. Effektiv kylning kan naturligtvis förbättra eller till och med få ovanstående i balans. Jag har inte läst på - men jag skulle inte bli förvånad om detta med minimigräns finns reglerat i någon typ av överenskommande eller specifikationer som olika länder vill ska uppfyllas. Till exempel så är det i Sverige numera endast tillåtet att sälja bromsskivor i par. Nu har Dawwe har i princip redan gett bra och utförliga svar. Ju dyrare bromsskivor desto mer incitament finns det till att överväga svarvning. Ta tex bromsskivor bak till en E30, nya kostar nästan lika mycket som att svarva om två stycken. Precis som Dawwe säger, man svarvar ju ner den mängden det behövs för att få skivorna raka - faller ju sig lite naturligt :-) Ju mer slag, desto mer svarvning. Jag håller själv inte gränsen som något heligt - utan det är ett riktmärke för mig när det är dags att börja fundera på att beställa nya bromsskivor och planera in byte. Ofta brukar jag kombinera det med byte mellan vinter- och sommarhjul. @Ermin : Innan du beställer något är det god idé att undersöka om bromsskivorna är raka eller är slagna - och isåfall hur mycket slag det är på bromsskivorna. Fast om bromsskivorna sjunger på sista versen är det ju ingen mening att mäta upp, men om du bytte för inte så länge sedan så bör man ju undersöka bromsskivorna. Även en undersökning av övriga delar av bromssystemet kan vara på sin plats. * Är allt rent och allt löper fritt? * Ser slitaget på bromsskivorna/beläggen ojämnt ut? * Är det någon del som kärvar? Tex om ett bromsbelägg kärvar så får du bara tryck på ena sidan och värme skapas bara på ena sidan och då finns det ju större risk att en bromsskiva slår sig. Här är ett exempel på fastkärvade komponenter, glidpinnarna hade rostat fast fullständigt vilket gjorde att endast bromsokets kolv rörde sig fram och tillbaka. Som man kan se så är det inre bromsbelägget fullständigt nedslitet medans det yttre är i princip oanvänt. Länk |
@Ermin : Blev det några nya bromsskivor? Isåfall vilka och varifrån? |
| Först beställde jag från tyskland reservdelar24 ett par brembo. Gick på ca 1500 :- efter ca 1.5 månad började det slå i ratten. Blev förbannad åkte till bmw köpte orginal. Om jag minns rätt gick dom på drygt 3000 par. Åker med dom än idag helt bekymmersfritt. Det där med att beställa på nätet verkar vara en gissel. Rätt som det är kan man få bra grejer men sen kan man få ren skit. | |
Kul att det löste sig iallafall. Ditt problem berodde dock inte på att du beställde på nätet eller att det var Brembo. Är det kvalitetsskivor är det i princip aldrig problem med bromsskivan (och även vibrationer beror ytterst sällan på bromsskivan och "skeva" bromsskivor är ytterst ovanligt - blir de "skeva" så finns nästan uteslutande ett annat problem som orsakar detta). Finns undantag, speciellt vid näthandel har bromsskivor en tendens att bli fraktskadade. Vid två tillfällen har fransmännen spelat fotboll med mina bromsskivor - båda gånger har jag skickat tillbaka dem och fått nya som de inte spelat fotboll med. Finns även andra här inne som fått sina bromsskivor fraktskadade. Synar man inte bromsskivorna noga så kan man lätt missa en skada som lite längre fram kan ge dynamisk obalans (tex om en ventilationskanal går sönder och material lossnar därifrån). Vid näthandel med mer suspekta eBay-konton och nätföretag kan det ibland smyga sig in förfalskningar. Inte alltid man ser att det står "Blembo" istället för "Brembo" på bromsskivorna och kartongen :-) Absolut inga problem med näthandel - två regler finns - du ska veta vad du ska ha (artikelnummer) - håll dig till kända kvalitetsmärken @Ermin : Fick du verkligen Brembo eller fick du märket STARK (reservdelar24 är ökända för att byta ut mot deras egna budgetmärke)? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.