AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.374

Oljeläckage vid ventilkåpan på E91. Har jag eller verkstaden fel?

fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
I mars 2014 gick E91'an inte att starta. Motorn var helt kompressionslös pga "hängande ventiler", ett känt fel på bl.a. BMW. Oljetrycket i lyftarna gör att ventilerna inte stänger helt. Ingen verkar veta varför det händer. Vi lämnade då in bilen på BMW-verkstaden. Då lyftes bl.a. ventilkåpan av för att kontrollera att kamkedjan inte hade kuggat över, vilket den inte hade. Oljan byttes. Bilen gick igång men när den skulle hämtas så startade den inte. Tydligen hade en säkringsbox gett upp men det är en annan historia. Till slut var alla fel fixade och bilen hämtades.

I mitten på sommaren 2014 varnade bilen för låg oljenivå. Detta var mycket märkligt då bilen aldrig tidigare förbrukat så mycket olja mellan service så att vi varit tvungna att fylla på. Detta var dessutom rätt nära inpå den förra oljeservicen. Vad hade hänt med motorn för att oljeförbrukningen skulle ökat så mycket? Vi slog i ungefär en liter så det kom över min-nivån. Vid en långkörning efter oljepåfyllningen noterade jag en svag lukt av bränd olja. Bilen lämnades åter in för kontroll och det konstaterades att ventilkåpepackningen läckte olja. Detta åtgärdades. Då drog jag mig till minnes den reparation som gjordes under vintern när samma verkstad lyfte av ventilkåpan.
Verkstaden fakturerade 3003kr för ny packning och oljebyte (igen).

Bilen har varit helt torr från tillverkningen 2006 tills verkstaden bytte packningen. Jag påstår att det finns ett samband mellan reparationen i mars och oljeläckaget. Att det tog tid att påpeka detta berodde på att det var ett litet läckage under längre tid samt att det inte gick att se pga alla plastkåpor över motorn.
Jag vill att verkstaden står för hela kostnaden.

Verkstaden hävdar att packningar läcker och det får man räkna med. även nya dito. De tycker det tog för lång tid innan vi hörde av oss och att samband därmed saknas.
Verkstaden vill inte stå för kostnaden men kan, efter mycket tjafs, tänka sig att halvera fakturan genom Goodwill.

Så, mina funderingar är:
1. Är det rimligt att en BMW-originalpackning till ventilkåpan, monterade på en BMW-verkstad, börjar läcka olja inom 4 månader?
2. Är det sannolikt att det finns ett samband mellan reparationen i mars och oljeläckage från ventilkåpepackningen?
3. Ska verkstaden stå för 0%, 50% eller 100% av det förnyade verkstadsbesöket dvs byte av ventilkåpepackningen?
re
14
remzol
330DA Touring M-sport -09
320D Touring -09
Du har 2 års reservdelsgaranti
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Svar:

1. Nej

2. Ja

3. 100%

Ha en dialog och resonera med dem genom att förklara det som gjorts.
Stå på dig och lycka till!
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Thanx!

De har som sagt erbjudit att halvera fakturan så vi ska ändå få betala för en dålig reparation. Har plitat ihop ett svar, som även BMW Sverige ska få. Det slutar med:

"Vi tycker att BMW gör bra och välbyggda bilar. Men vi kan inte acceptera en verkstad som behandlar kunderna som en imbecill. Vi hade bokat en 1-serie för provkörning men det finns ingen möjlighet att vi kommer köpa BMW igen med detta bemötandet. Nu får det bli Audi istället. Du kan ringa <bilsäljaren> och avboka 1-serien han bokat åt oss. Förklara att det inte kommer bli någon affär. Förklara också att det är verkstadens samt ditt fel. Jag hoppas ni tycker det är värt 1501kr att förlora en nybilsaffär, många års service och reparationer samt möjlighet till många kommande affärer. Att du får ihop den ekvationen är imponerande!"
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Verkstaden måste förstå att du har 100% rätt i frågan! Garanti finns på reservdelar och ARBETE!

Länk
Min bil
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

hur långt har bilen rullat idag?

Mvh
Asken
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Tror det var knappt 10k mil då. När vi skulle hämta bilfaan efter första reparationen (av de hängande ventilerna som gick till sig själva) så var det elfel på bilen. Det var ngn säkringsdosa som gått sönder (medan bilen var på verkstaden). Det gick på vagnskadan och blev nog riktigt dyrt.

Det är en annan fråga: Kan det varit verkstaden som orsakat elfelet? För det var inte originalfelet iaf..
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Är verkstaden helt säkra på att ventilkåpan läcker? Det är nästan vanligare att vacuumpumpen till bromsservon läcker olja. Då får man samma fenomen att det luktar bränd olja som droppar på "downpipen".

I övrigt tycker jag att du har rätt om det nu gäller ventilkåpan.
Verkstaden bör stå för kostnaderna.
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Efter mkt tjafsande med verkstaden så rev de fakturan för oljebytet samt gav 2000kr rabatt på nästa service. Men det var först efter att jag börjat fråga BMW Sverige om det skulle vara så här. Verkstaden erkänner fortfarande inte att de kan ha del i detta..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En nybytt ventilkåpspackning läcker inte då har det gjort nått fel.
Förutsätter att de fakturerade för nya skruvar också för de är "engångs" kan bara dras en gång med rätt moment, de går av annars och då läcker det.
Böt min i början på maj.

Är det däremot en 4 cylindrig maskin så är de hopplösa när det gäller oljeläckage.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.