AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.242

Nya Bmw utan servicebok, hur dokumenterar och servar ni?

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Bmw har ju den underbara iden att logga service mm via datorn/nyckeln.

När vi nu om typ tio år säljer vår F31 M-sport 2013 års modell vill man ju kunna presentera en bra dokumenterad bil. Ser man på en bil av 2004-2005 års modell idag med komplett service och underhållen enligt konstens alla regler med endast en ägare som skött bilen exemplariskt står de ju sig riktigt bra i värde.

Kan man köpa en servicebok och låta dem stämpla den vid varje service?

Och vad säger ni om serviceintervallerna? Ibland byts inte ens oljan tydligen utan enbart oljefiltret trotts att bilen gått i 1,5 år.. Spännande att se om 10 år om den nya Bmwn eller nya XC70 dieseln mår bäst som servas på gammalt hederligt sätt en gång om året..

Hur gör ni andra gör ni en komplett service varje år?

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Kände inte till att F30/F31 inte levereras med servicebok. Min E91 har servicebok i alla fall. Har även en Mazda MX-5:a som har elektronisk servicebok. När jag servade den på Mazda senast fick jag ett pappersutdrag på alla servicar som gjorts sedan den var ny.

Fråga på BMW om du kan får något liknande.

Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Nånstans tänker jag att BMWs diplomingenjörer med tribologi som examensarbete har bättre kompetens att avgöra när bilen skall servas och med vad (oljebyte, filterbyte etc.) än vad jag kan. Därför känns det vettigt att följa de rekommendationer tillverkaren själv ger.

Av samma anledning misstror jag chipstrimning etc. eftersom de firmor som sysslar med detta omöjligen har koll på maskinkomponenternas hållfasthet och utmattningsdimensionering.

Även solen har dock sina fläckar, även om de torde vara såväl färre som mindre.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Angående trimfirmor så beror det nog på vem/vilken firma.

Har en Saab 9-5 Aero automat 2004 Nordic UHR steg 2 bilen har gått 21.000 mil (med trim) turbon är kärnfrisk, motorn tar ingen olja och inget tickande eller missljud, växellådan likaså den växlar som när den var ny. Serviceboken är fullklottrad med varje intervall och med extra oljebyten efter 1000 mils körning oavsett övrig service. Folk brukar fråga mig rullar den ännu brukar inte dom motorerna vara dåliga? Jo förvisso alla 9-5 motorer tom 2003 hade en hel del problem MY04 och nyare var bättre men inte felfria. Vill påstå att vårat pedanteri med bilen har gjort att den än idag är riktigt riktigt fräsch hur hade det sett ut om jag kört i 3000 mil och sen servt den som ingengörerna ansåg man skulle?
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Du får ju en kopia på arbetsordern som i princip är bättre än en stämpel då du kan se vad som är gjort, spara dem så har du fullständig dokumentation.
Det är ju heller inget som hindrar dig att köpa till en mellanservice mellan de ordinarie servicarna.
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Avsaknaden av servicebok kan väl alltid diskuteras, det finns ju i alla fall en poäng med att slippa den fysiska boken.

Serviceintervallerna har det ju pratats om länge; jag håller med Cliff i det fallet. Men självklart(!) byts alltid oljan i samband med filtret.
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Som tidigare sagts: spara arbetsorder/protokoll samt ev fakturor. För mig är dessa mer värda än en potentiellt falskstämplad servicebok. Saknar inte alls att serviceboken försvinner.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har ingen erfarenhet av papperslös BMW men Toyota har ett system där alla verkstäder (alltså även fristående) kan ange när bilen servats. Sedan kan man begära ut utdrag därifrån via Toyota. Känns bättre än servicebok då det lär vara betydligt svårare att förfalska.

-------
//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hade det inte varit för vårt kalla klimat så hade jag inte haft något emot att köra oljan betydligt längre. Det är reningen via "Melitta pappersfilter" som troligen är den svaga länken. Tunga fordon med riktiga oljerenare körs utan vidare 10k mil på samma olja. Men kylan här sätter vevhusventilationen ur spel och man får mycket kondenserat vatten i oljan.
Transocean
Det jag gjorde med min förra bil ( en Citroën C5) var att ta bilder av allt som jag gjorde med bilen. Den var aldrig på verkstad för service även om jag köpte den endast 1 år gammal och med 600 mil i klockan. Citroën brydde inte om serviceboken när jag fick problem med den bilen, allting togs på garantin utan några frågor. När garantin gick ut och jag fick nya problem reklamerade jag istället och det funkade också intill bilen var fem år gammal.

Jag tog bilder av varje oljebyte, bromsskivebyte, dieselfilter, -luftfilterbyte osv.
När jag sedan skulle sälja bilen menade köparen att bakre skivor inte var bytta då de var rostiga efter att bilen hade stått stilla i tre månader. Jag tog fram laptopen och visade bilder från bromsbytet och han kunde inte säga nånting. I tillägg kunde jag framvisa alla garantireparationer/reklamerade grejor; han menade att det var den bäst dokumenterade bilen han nånsin köpt.

Min BMW skall däremot på service, men jag tar kort av mellanbyten av motorolja så att det råder ingen tvivel om alltid frisk olja i motorn :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.