AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.605

Kardan lossnat bak - BMW E46 320d -03

Visa användare
8
Samories
BMW 320D Touring - 2003
Märkte idag att kardan började slå väldigt mycket under, och påvägen dit jag har garaget vilket är en bit lossnar kardan baktill och hänger nu på skyddsplåten nedanför.

Har inte hunnit skruva ner då det är mörkt, men vanligt att bultarna bak går av?
Kardan slog extremt mycket under armstödet precis innan det hände. small rätt bra.

Och vart får jag tag i rätt bult ev. det som behövs mer lättast?

Har haft vibreringar i karossen väldigt länge men inte extremt, samt ett doft ljud i kupén vi hög hastighet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är inte vanligt. Jag har faktiskt inte hört talas om det innan.

Gissningsvis har något gjort att skruvarna utsatts för extra mycket påfrestningar. Kanske kan vibrationerna ha skadat stödlagret eller dess upphänging som i sin tur börjat skapa påfrestningar på skruvarna som i sin tur kanske sträckts lite och det har gjort att det börjat vibrerarat mer och skruvarna utsätts för ännu större påfrestningar.

Det var bara ett exempel, men du ser vart jag vill komma. Det kan mycket väl röra sig om ett fel som ger ett följdfel som ger ett följdfel som leder till en ond cirkel och till slut går något sönder.

Det kanske inte räcker att bara ersätta skruvarna, det kan finnas ett bakomliggande fel som man måste åtgärda.

Skruvar och andra delar köper du naturligtvis enklast och snabbast från din BMW-återförsäljare - såklart! :-)
Visa användare
8
Samories
BMW 320D Touring - 2003
Har nu plockat ner kardan och funnit ut att de bakre knutkorset tappat en av kanterna som resulterade att den ramlade ner efter att de sedan slitit sönder bultarna där.

Det blir att byta ut och ersätta samtliga bussningar när man ändå är där.
Nya bult fick jag tag i från Autowåx i karlstad, tack!
Visa användare
8
Samories
BMW 320D Touring - 2003
Är det någon som vet om man kan ta den bakre delen av kardanen från någon annan motormodell, automat eller något liknande?

för kollat både laga, bildelsbasen, ebay.de och lokala skrotfirmor men ingen har min kardanaxel "26117518382" alt. "7518382".
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den verkar enl. Realoem:s korshänvisning bara passa till en modell:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.