AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.701

Byte spännrulle E39 (pga oljud) 30k mil

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hör intermittent vibrationsoljud ifrån motorn. Kommer till och från hela tiden ett ljud som låter som slitna lager. Kan vara troligt efter 30 kMil utan byte. Har ett stetoskop från biltema så jag lyckades sannolikt lokalisera källan till drivremspännrullen. Frågan är hur man enklast byter. Har jag en chans att klara det utan att ta bort fläktkåpan? Det kanske räcker med en kylslang. Var tror ni?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
gjorde denna operation på min (iofs helt annan konstruktion, 320d e46) för ett tag sen. var tvungen att ta bort fläktkåpa, fläkt, luftrör och tyvärr även servo... 34 000 mil!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
OK då får man väl bita i äpplet och ta bort fläkt + kåpa i första hand. Viskokopplingen verkar fungera som den ska men ska man passa på?
Eller gäller grundregeln "laga inget som inte är trasigt"?
;0)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det är inga konstigheter med att ta bort fläktkåpa och fläkt, när man är van tar det 2-3 minuter. Men du måste ha en 32mm nyckel samt komma ihåg att muttern är vänstergängad. Antingen slår du på nyckeln med en hammare med "snärtiga" slag tills det lossnar eller så tar du en lång skruvmejsel som du sticker in från vänster och låser mot två av de fyra skruvskallarna.
När fläkten är nästan helt lös lossar du fläktkåpan helt. Lossa fläkten helt och lyft ut kåpan och fläkten samtidigt. Akta kylaren. Kåpan får man trixa lite med för att få den förbi övre kylarslangen.
Kom också ihåg att ta bort den lilla plastdosan på fläktkåpans sida.

___

Min bil: Länk
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Jag tycker det är mindre slit att ta bort fläktvingarna, 3 insexskruvar sen är det klart. Om det är lika på din bil dvs.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Bytte på min utan att ta bort fläkt och kåpa. Men hade bilen på lyft. Står man på garagegolvet är det nog enklare uppifrån.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Fick loss fläkt och fläktskydd utan större bekymmer. Lite pilligt (svårt att se) men det gick bra att byta spännaren också. Det satt en slang längst nere på förarsidan som jag inte ville ta bort men jag fick tillgång till det jag behövde.

Märkte dock att det även var dags att byta viscokopplingen. Redan beställt från Tyskland så jag får klara mig med lite oljud ett tag till. Lätt att felsöka med stetoskopet från biltema.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Har du missljud från viscokopplingen? Jag har ett litet ljud kvar på min efter att ha bytt allt utom generator och servopump.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Med biltemas stetoskop (med känselsprötet) hör jag oljud när jag rör vid viscofläkten. Detta hörs inte vid kontakt med motorblock, kompressor, generator, startmotor, remspännaren. Remspännaren förde oljud innan byte men det är borta nu.

Så det verkar vara viscofläkten som låter. Ny på G från Tyskland. Återkommer efter byte.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Bra tips, ska skaffa ett sånt där stetoskåp.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Först stoppar jag fläkten sedan kan man lyssna med känselsprötet på kopplingen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.