AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.961

525 E61 -04 är stendöd

Hej!

Sitter med ett akut problem - bytte batteri för några dagar sedan då det var helt slut och inte tog emot laddning. Ett par dagar senare är bilen stendöd. Batteriet har samma Ah. Kan det vara generatorn som har lagt av och hur kan jag kolla det?
Mkt tacksam för hjälp
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Stendöd, som om den stod utan batteri? Inte en lampa lyser?
Har du försökt kabla igång den?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Nej, helt svart. Testade nu med kablar och den startar, dock utan aktiv styrning.
Stängde av bilen och nu fungerar tändningen. Anar dock att det inte varar så länge. Kan den dra ur sig själv på ngt sätt? Kollade igår att den går ned i viloläge.
Nej, helt svart. Testade nu med kablar och den startar, dock utan aktiv styrning.
Stängde av bilen och nu fungerar tändningen. Anar dock att det inte varar så länge. Kan den dra ur sig själv på ngt sätt? Kollade igår att den går ned i viloläge.
Vad menar du med stängde av bilen och nu fungerar tändningen.
Har du laddat batteriet fullt med en batteriladdare?
cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Kan det vara så enkelt att det inte är riktig kontakt på någon kabel på batteriet. Är det riktigt rent och fastdraget?
Batteriet står på laddning nu, fick igång den med kablar och körde ca 500 meter till ett garage. Tänker att om generatorn inte fungerar så borde bilen vara lika död efter de 500 metrarna men så var inte fallet.
Ska mäta i kväll i viloläge för att se om den drar av batteriet.
Har kollat alla kablar och det är bra kontakt.
Efter batteribytet körde jag bilen ett par kilometer, därefter stod den stilla i ca två dagar. Tycker att ett helt nytt batteri borde klara det även om generator är trasig.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Är generatorn sönder borde du ha lysande laddlampa.
Du laddar ju också ditt eget batter lite när du kablar så det är inte alls säkert att den behöver vara stendöd när du kört 500m.

Mvh Ola

Ja precis. Har ingen sådan varning på displayen. Det enda jag hann att se sekunden innan den dog var en gul symbol med en bil och en pil på var sida hö/vä. Har inte hittat den symbolen i boken.
1 ladda batteriet.

2 Mät spänning över polerna med bilen av.

3 starta bilen mät spänning igen detta visar om den laddar ok.

Är laddning ok så är det troligtvis dålig kapacitet i batteriet.
Jag hade strul med mitt batteri som några dagar efter laddning vägrade starta bilen. Det hade laddats ur för mycket helt enkelt. Det är en E60 -04 också och jag köpte ett nytt batteri, bytte och kodade in detta (meningslöst enligt en del).

Efter byte av batteri så har det funkat precis som det ska i flera månader. Notera att jag aldrig fick några felmeddelande på varken iDrive eller i instrumenthuset med lågt batteri. Något fuffens har tidigare ägare gjort med IBS (intelligent Battery Sensor) så den varnar inte. Kanske samma för dig???
Allt tyder på att den drar tjuvström - ska testa med multimeter i kväll.
Någon som har tips på var jag ska börja?
Har haft en del symptom den senaste tiden: aktiv styrning lägger av, shoppingluckan går ibland inte att öppna, dock inga problem när jag satte i bytt batteri. Speglar ställer om sig och ena parkeringssensorn busar lite ibland.
Låter som ett kabelbrott?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tjena.

Om du får liv i bilen kan du knappa in dig i dolda meny och kolla vad den säger också. Se klipp med tillhörande kommentarsfält Länk laddar bilen bör du se det under val "9" när bilen är igång.

Mvh Martin
Om den drar tjuvström kan du se om du kopplar in multimetern i serie och mäter ström.
Tänk på att låta bilen gå ned i sleepmode.
drar den mer än den ska ryck säkring eftet säkring tills strömmen sjunker.
Uppföljning: har konstaterat att microbrytaren till glasluckan är trasig, det var ganska mycket fukt därinne och den lever lite som den vill.
Har inspekterat kablar och rengjort kontaktytor mm kring antennförstärkaren och så långt jag kan bedöma ser det ok ut. Har dock inte rivit ned alla kablar under innertaket.
Kan det vara microbrytaren som orsakar felen? Tänker att om luckan öppnar sig själv så drar ju allt igång och då går det fort att ladda ur batteriet.
I morse fanns det bra kräm i batteriet men i em är det dött igen. Har ju mekat under dagen så lampor mm har varit igång, men det borde ju hålla ändå?
Finns det mer jag kan göra?
Vad drog bilen i sleepmode innan du rev allt det där?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har du meckad i ett antal timmar och öppnat och stängt dörr osv är det kanske inte helt orimligt att den drar ur batteriet beroende på hur laddat det var när du började.

Testa att mäta vad den drar i sleep mode också. Ladda upp batteriet så det inte tar skada i onödan också.

Har för mig att jag läst nånstans att det kan bli fukt i reservhjulsbaljan också, och där brukar det ju finnas ett antal moduler som inte gillar att bada. Kan ju vara värt att lyfta på lite inredning för att kolla.
@Kahn - allt är torrt och fint, till och med runt antennförstärkaren. Däremot rejält fuktigt kring mikrobrytaren i glasluckan.
Det där med att kolla vad den drar i sleep mode är ju lite trickigt, så snart jag öppnar bilen aktiveras ju systemen.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kan du inte bara låta bakluckan stå öppen och sitta och vänta och se vad som händer efter dryga kvarten, borde synas att den går ner på mätarn.
Men du måste ju mäta innan du river halva bilen, hur ska du annars veta om den drar något den kanske inte ens förbrukar tjuvström.
uppdatering och lösning:
Efter många timmars felsökning och kabelrivande kom jag fram till att brytaren till glasluckan mycket riktigt var den stora boven. Den har legat och skickat impulser med jämna mellanrum vilket gör att bilen aldrig går ned i viloläge och drar 6-8 ah.
Alla kablar är i utmärkt skick även på de mest utsatta ställena. Jag skulle gissa att problem som uppstår med kabelbrott härstammar från monteringen i fabrik snarare än många lucköppningar. Det finns egentligen inga delar som kan slita sönder en kabel, däremot många vassa kanter som en stressig montering kan orsaka små skador som i längden ger brott. Dessutom kan avfettning mm komma in i utrymmet som påverkar kablarna negativt. I mitt fall var samtliga kablar fortfarande mjuka och väl skyddade i alla rörliga delar.
Det var mycket jobb med att byta brytaren då BMW har ändrat delarnas utformning över tid - det räckte inte med att bara köpa en ny brytare utan jag fick byta hela torkarstycket för att få delarna att passa ihop. Den gamla genomföringen har en cylinder i aluminium som omsluter torkaraxeln (ett helvete att få bort) medan den nya saknar denna cylinder. Kan vara bra att veta om någon ska byta brytare - kolla först att du får bort cylindern och att den nya brytaren passar i diameter.

Återstår att se om detta löser övriga elfel som strulande halvljusautomatik, sätesvärme och backspeglar. Är mer än trött på att riva i elsystemet just nu…

tack alla för goda råd och kommentarer! Detta är ett utmärkt forum med mycket kunskap och hjälpsamhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.