AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
11.332

Problem med Stereo/Nav, död.

No
11
Noxx
530dM E61 Touring -10
325iM E36 Coupe -95
328iM E36 Touring -97
328iM E36 Coupe -96
Hej,

Jag har en 530D E61 2010 med CIC och inbyggd HDD.
Allt har slutat fungera. I-Drive, skärmen är svart och stereon är död = inget ljud från radio, bältesvarnare, PDC etc.

S609A Navigation system Professional
S676A HiFi speaker system

Har testat resetat den med volymknapp och eject knapp samtidigt. (Det enda som händer är att hårddisken låter)
Har kollat över alla säkringar i handskfacket och i bagageluckan och även den bak på stereon.
Har kollat bakom säkringshållaren i bak och under reservhjulet för vatten men det är snustorrt.
Har testat kopplat ur batteriet i 20 min.
Har kollat över batteriet och det är OK.

Det enda man kan höra ifrån stereon är att hårddisken varvar upp och stänger av sig varje minut ungefär.

Har kollat på felkoder med INPA 5.0.2 men CIC (skärmen) går bra att komma åt. Men MOST-BUS kommer jag inte åt. (Om det är den jag ska gå in på, har testat alla system under den fliken och det är bara CIC som funkar).

Vad skulle hända en sån här bil om hårddisken skulle gå sönder? Blir skärmen svart eller säger den ERROR i skärmen. Har förstått att det är en PATA disk ifrån Toshiba som är special för att klara av stora temperaturskillnader. Och att operativsystemet (QNX) ligger på den med sitt egna filsystem.

Självklart så säljer inte BMW disken lös.

Finns det någon med fler idéer där ute ?
Ska jag försöka uppdatera programvaran med winkfp? Hur lång tid tar det?

Mvh

No
11
Noxx
530dM E61 Touring -10
325iM E36 Coupe -95
328iM E36 Touring -97
328iM E36 Coupe -96
Tog ur hdd för att lokalisera ljudet. Det är dvd-romen som spinner upp och lägger av hela tiden och inte hdd. Lutar åt att enheten är trasig.
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Kom du fram till något?
No
11
Noxx
530dM E61 Touring -10
325iM E36 Coupe -95
328iM E36 Touring -97
328iM E36 Coupe -96
Lämnade in bilen på BMW som bytte ut enheten för 12500 kr och efter det fungerade allt.
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Tråkigt att höra, 12500kr är en del pengar. =(

Låter som om jag har exakt samma problem, efter ca 70 sekunder så chippar det till i enheten, precis som du har beskrivit.
Testade att köra in en skiva och det gick bra, men det går inte att få ut den igen.

Gör man reset med volymknappen så chippar det till efter ca 25 sekunder.

Fick du reda på om det var hårddisken eller hela enheten som var kass?

No
11
Noxx
530dM E61 Touring -10
325iM E36 Coupe -95
328iM E36 Touring -97
328iM E36 Coupe -96
Jag hade en skiva i min och efter ett tag pillande med reset, koppla ur batteri så hoppa skivan ur av sig själv. Jag körde in skivan igen och fick inte ut den nå mer.

Dom skicka tillbaka den till bmw för att stommen skulle retuneras så har ingen aning om vad som var fel tyvärr. Jag är bara glad att allt funkar igen.

Kommer jag inte ihåg helt fel så var priserna såhär:
9800 kr med enhet (stomme) i retur samt arbete och kodning 12500 kr
18000 kr utan enhet(stomme) i retur

De frågade om jag vela kolla efter en begagnad först men efter att kollat bildelsbasen och blocket ett tag så gav jag upp.

Men 1 månad efter så dök de upp en på blocket för 4500kr, typiskt.
Den finns kvar på blocket om du söker på "bmw cic navi proffesional navi"
No
11
Noxx
530dM E61 Touring -10
325iM E36 Coupe -95
328iM E36 Touring -97
328iM E36 Coupe -96
Det som var mest skrämmande var att det inte fanns någon återvändo efter att dom beställt enheten, ingen returrätt. Dom trodde efter felsökning att det var den som var boven men dom kunde inte säga säkert. Skulle inte det ha varit felet hade jag fått betala 12500 kr ändå..
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Pratade med BMW när jag bokade in bilen för felsökning.
BMW kan montera i en begagnad, men dom kan inte programmera så att man får alla funktioner.
Enda alternativet är att köpa en ny från BMW om man vill att allt skall fungera.

Vet inte om detta stämmer eller om det handlar om okunskap.

Skrämmande är att du skulle få betala 12500 oavsett...!

No
11
Noxx
530dM E61 Touring -10
325iM E36 Coupe -95
328iM E36 Touring -97
328iM E36 Coupe -96
Tror mer på okunskap.

Lämnade in bilen 23 Jan för byte av enheten och fick tillbaka den dagen efter utan kartor.

De skulle lägga in en äldre karta, likvärdig den jag hade innan (2011).
De skulle återkomma efter att dom kolla upp detta.

Några veckor senare åkte jag dit och frågade hur det går.
Då säger dom att dom ska få låna en skiva av BMW Malmö.

Några veckor till går och jag åker dit och frågar igen hur det går.
De säger att skivan inte kommer att fungera då jag behöver en version som slutar på I, t.ex 2011i till min navi.

De säger att dom ska kolla upp med BMW Tyskland och få tillgång till deras filarkiv.

Några veckor till.... Jag åker dit igen och frågar hur det går. Då har dom en IT-tekniker där som håller på fixar åtkomst till filarkivet.

Vi bokar tid och jag åker in med bilen efter några dagar.
Klockan börjar närma sig stängnings tid och jag ringer dom och frågar hur det har gått idag.

De säger att dom inte fick in 2011 så dom var tvungen att köpa en aktiveringskod till nyaste versionen. Så dom bjuder på nyaste kartan. Kanon säger jag.

Jag hoppar in i bilen och kollar kartan vilken version det är. 2011i säger skärmen. Satellit och 3d funktionerna var också gråmarkerade och kartan såg platt och tråkig ut än va den gjorde förut.

Ringer dom nästa dag och frågar om varför jag har 2011i när dom sa att dom inte fick in den. Dom skulle återkomma. Jag får prata med kundtjänst killen och en tekniker med högtalartelefon på. " Är det verkligen 2011i? Vi la ju in senaste".
De fatta inte heller varför jag inte fick välja satellit bilder och 3d.
De skulle återkomma senare.

Några dagar senare ringer dom och säger att dom beställt skivorna till nyaste kartan och vi bokar en ny tid.

Så nu ska jag få lämna in bilen en hel dag igen den 7 April. Får se vad jag får för karta och funktioner denna gång.
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Låter som om jag får vara på min vakt om dom skall rota i min bil.
Har aldrig uppdaterat kartan, så det blir nog spännade å se vad som dom stoppar i.

Hoppas att du inte bor i närheten av Skövde =)
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Låter som om jag får vara på min vakt om dom skall rota i min bil.
Har aldrig uppdaterat kartan, så det blir nog spännade å se vad som dom stoppar i.

Hoppas att du inte bor i närheten av Skövde =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.