|
|
|
|---|---|
|
Har under längre tid haft problem med missljud (klonk) i framvagnen. Har lokaliserad krängningshämmaren/stabilisatorstagen som problemet. Men nu har jag verkligen provat allt, och börjar smått fundera på om de verkligen är dom som är problemet i grund och botten..? * Två uppsättningar kortare stag * 1 uppsättning justerbara som jag ställt i alla dess olika lägen för att se om det är hämmaren som slår i, men utan framgång. * Tog bort stagen helt i dag och körde utan en sväng, men fortsatt samma ljud fast kanske aningen svagare. Man hör i bland om man svänger svårt i upp/nedförsbacke att de smäller till lite lätt. Ungefär som de är spänt och släpper lite av den snabba nivåskillnaden. Jag har fått slut på idéer vad det kan bero på. Behöver tips och idéer vad jag kan fortsätta kolla. Värt att tillägga är att det är ställbara dämpare (coilovers) Har bra lust att bara lämna in den och säga -FIXA! Men är inte så lätt när det är eftermarknadsgrejer. | |
|
Har du använt originaldelar de du bytt? Om inte, gör om, gör rätt. Beträffande coilovers. Bilen i grund är konstruerad, testad och sammansatt utav några hundratusen eller miljontals timmars arbetstid från alla på Bmw och underleverantörer före det blir "da åk":-) Klart att alla komponenter innebär kompromisser men ska iaf hålla 20k mil i upphängning utan att behöva reppas. Sen kommer vi till coilovers. Förändrar hela belastningen på komponenterna och slitaget blir ojämnt fördela mellan däck och fjäderbenstorn. Stramare caddiesättning ger mindre fjädringsväg, osv osv ink det du upplever,konstiga ljud och slammer. Bygga ett chassie kräver samma helhetstänk som vid bilkonstruktion för att funka. Stötdämparexperten. Specialfirma kan fixa det men då är det öhlinare och25k och upp nästan hur mycket som helst. Kompromisslöst men inte stötigt. Alla märken på coilovers är i stort sett samma tillverkare bakom. Köpa en coiloversats och vips va låg, fräck bil man har och ligger som ett strykjärn. Rätt så obekvänt med men det talas det sällan om. Man får de problemen du nämner. Du har inte gjort något fel. Ska berätta när jag byggde om och renoverade min 850/6 2005 och framåt. Bilen var fjorton år men mycket av framvagn och bakvagn hadr gummi och leder torkat ihop. Jag upptäcker ebay.de Heureka, shopping de luxe i delar. Köpte för8kkr ink annat med och det kändes som värsta fyndet... Åkte till min verkstad där jag hade bokat tidsedsn tidigare, Perre tittar i lådan och säger, hälften av det här är skrot. Kostar mer i arbetstid att byta det än vad det är värt. Gör om. Gör rätt sade nån:-) nåväl,lite returer odv Perre tog hem originaldelar och samtidigt bilstein b6 och hrfjädrar. Samma chassie som alpina b12 coupe. Bilen låg som ett tåg på rälsen. Mycket vill dock ha mer. Ebay.co.uk denna gången powerflex till alla möjliga varianter och ställen på E31an. Slutresultatet så! Efter 2k mil var fram- till viss del bakvagnen var sopslut och jag fick köpa nya delar för 5kkr för att fåtingen till rätta. Väck med powerflex. Billiga eller medelprisdelar håller emellanåt väldigt ojämn kvalitet på produkten t ex. Mvh Asken |
|
|
Tack för ett väldigt detaljerat svar. Men jag vet vad det innebär att montera eftermarknadsdelar. Vissa håller minst lika bra som original, medan andra inte gör de. Har även bytt en hel stötdämpare/fjädrar av olika dess slag, inkl en rad av just coilover-typ. Men jag har aldrig upplevt detta problem, och då har vissa av dom satserna varit rejält budget om man säger så. Bara för att man inte köper original eller motsvarande, alt svindyrt eftermarknadsmärke ska det inte behöva vara en massa missljud av denna typ. Att det kanske inte håller lika länge som original är det nog ingen som räknar med. Detta måste bero på något annat, och att jag inte får ordning på det är riktigt frustrerande. |
|
|
på min var det fjäderbenslagren (tyska: domlager, eller Federbeinlager). Samma symptom som ditt. Bytte till KW coilovers, och efter några månader kom klonket.... Nu är det åtgärdat (billiga delar, men dyrt arbete) |
|
|
Där ser man. Misstänkte även dom i början då jag köpte ett set nya lager för att slippa ta av dom gamla som sitter på originaldämparna för att ev lättare kunna byta tillbaka om man vill det. Men mina stag blir dåliga efter ett tag (kullederna blir lösa) Bytta igår tillbaka till dom fasta något kortare stagen än original i mot dom justerbara som satt där innan. Dom är ej 100% i lederna, men det blev lite tystare även om man hör att de fortfarande klonkar lite. När man går från fullt rattutslag ifrån ena hållet till det andra hållet hör man att de spänner/knakar till lite. Är dock ej säker på om de är ifrån krängningshämmaren eller fjäderbenslagren. Satsar min slant på spänningar i krängningshämmaren. I samband med bytet igår så justera jag båda dämparna exakt på mm, så där kan de inte vara något ojämnt tryck nu iaf. Så varför det är spänningar fattar jag inte?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.