AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.684

"Renovera" M-sportratt i en E90

ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Har några fula märken, inte jättestörande, men dom finns där på min M-ratt i 335:an.

Någon som har prövat att "renovera" en ratt med ny läderfärg?
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Ingen som gjort nåt liknande?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag har med mycket bra resultat skickat 2 rattar ner till Tyskland för omklädning. Går på runt 2.000 pix totalt sett inkl frakt dit och hem. Dock så måste ju ratten ur bilen och det kanske är en aning knöligt om bilen inte är avställd. Du kan få den tjockare, i läder, perforerat läder eller alcantara med eller utan 12-markering och med alla möjliga stygn. ///M-stygn är ju snyggt :-)

Länk www.lenkrad-beziehen.de

Annars finns det ju ColorGlo i Järfälla som är väldigt duktiga på att ta hand om skadat läder och få det i nära nog nyskick. Vet inte exakt vad dom tar betalt men det blir nog även där runt 2.000 pix skulle jag tippa på.

Länk www.colorglo.se Snacka med Pia eller Hjalmar, mycket trevliga båda två.

Det mesta som du kan fixa med själv håller inget vidare över tid. Jag har testat många produkter men har till slut insett att en sliten ratt endast går att få i det skick jag vill ha genom en omklädning. Allt annat är bara temporära lösningar.

Niklas

Fransosen
Jag fixade ratten på min cabbe efter att jag köpt den. Ratten var rejält ingrodd med smuts. Jag rengjorde den först med tvållösning. Därefter strök jag på Colourlock läderfärg och sist behandlade jag den med Leather Master läderkräm.

Den blev inte som ny men den blev betydligt bättre.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som Fransosen anger är omklädnad en bra väg.

Jag lät Pia på Länk Länk gå över min M-ratt i 850:an. Den behövde inte färgas om utan tas bort lite skrapmärken ifrån nån tidigare ägare som ordnat spår av ringar på fingret som skrapat i lädret, den hade blivit blank och glatt i skinnet samt M-färgerna i stygnen var knappt synbara. Efteråt hade ratten samma matthet i skinnet som airbagen hade hela tiden, blev inte som att klä om i klädseln men betydligt bättre och stygnen lyste gott i M-färgerna. Inte som en fabriksny ratt men i förhållande till price/performance är jag riktigt nöjd. Dessutom gick hon över sidostöden på ryggdelen av framsitsarna som hade lite färgavskav och smorde sedan in hela skinnet med deras specialmedel samt som överkurs duschade lite "läderparfym" diskret på undersidan av framstolarna så det luktar läderbutik de luxe.

Bör nog inte gå på krogen med denna doft men på en BMW-träff bör man väl inte vara på sin pass om någon hen skulle komma nära...:)

Mvh
Asken
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Colorglo lät som en vettig utväg, försökte ringa dom men fick inget svar.

Asken, vad gick det på för din ratt i runda slängar?

Ratten är inte jättesliten, så en omklädnad känns som överkurs. Mitt främsta mål att hålla den i bra skick.

Skulle gärna ge mig på det själv, men har inte lyckats hitta nån vettig färg som matchar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan bero på att det är mellandagar...

Bara maila en förfrågan samt dricka nyårschampagne eller nått:)

Det är så individuellt att de tittar sen lämnar pris. du får iaf äkta hantverk. Vissa colorglo gör fast pris på olika jobb men du verkar ju t ex inte behöva måla om hela ratten t ex. Varje färg bryts för just bilens nyans av skinn eller plast. Material åldras och solbleks osv.

Proffs går till proffs...

Mvh
Asken
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har köpt leathermaster rengöring, färg och impregnering. Det var till sätena men enl leathermaster så skulle det funka även ratten. Har provat men får återkomma när alla behandlignarna är klara och se hur resultatet blev - får köra kupevärmaren inne i kallgaraget för att få värme på sätesytorna så färgen går in ordentligt.
Efter två färgbehandlignar ser stolarna bättre ut än före i alla fall.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.