|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! När jag fixar ett problem, dyker det andra upp inom kort på min bil. Häromdagen bytte jag till vintersulorna och körde en sväng. På vägen hem så började batterilampan lysa konstant. Första som slog mig var ju generatorn såklart så jag öppnade motorhuven och tittade där så att rem osv inte hade släppt då jag bytte det förra månaden. Om jag förstår det rätt så lyser lampan ej under tiden motorn är igång om det skulle vara regulatorn som spökar? Dvs borde det vara generatorn? Mätte batteriets idle spänning och det låg på 11,6V och sedan när jag startade och gasade till 1500rpm, sjönk det ner till 10,5V. Är det generatorn som är helt körd och måste bytas ut helt enkelt? För övrigt så är batteriet relativt nyinköpt från mekonomen så känns ju inte som att det är det som är problemet. MVH Andreas | |
|
Hej, ladda batteriet så snart som möjligt och använd inte bilen förrän du löst problemet. Här är lite tips på vägen: Länk Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Som sagt tidigare ladda batteriet så det är full laddat annars är det vanskligt att mäta laddspänning. Efter du laddat mät spänning på batteriet den skall vara över 13 volt ha lite varv på motorn också när du mäter. Förr var det alltid 13,8-14,5 medeltal var nog just över 14V men med dagens bilar verkar det mer som datorn kan styra laddningen så batteriet i varmt väder inte laddar för mycket så batteriet skall hålla längre. på min bil med ny generator verkar den ladda 13,4V mesta tiden så har den gjort något år och det fungerar kanon i början tyckte jag att det var för lite men det har aldrig varit något problem. Det lutar åt laddregulatorn är felet när det är dålig laddning lyser lampan hela tiden, om inte remmen slirar av någon anledning. Ladda batteriet först och mät sedan. |
|
|
Okej tack för svar Falsterbo och Håkan. Spit64: Finns väl ingen anledning till att ladda batteriet och sedan försöka starta igen när det är som det är? Då kommer ju bara samma sak hända. Jag väntar tills jag bytt ut generatorn och testar mäta igen! Tack för tipsen dock |
|
|
Anledningen är att det finns en möjlighet det är batteriet som är fel eller ingen magnetiseringsström, mäta om generatorn laddar när batteriet är oladdat visar fel och har lurat många för laddregulatorn ger ibland inte mer spänning än den behöver så ligger batteri spänningen på 10V så kan laddningen ge 12 volt och den laddar ändå. Grundregeln är batteriet skall vara fulladdat över 12,5volt innan du mäter om generatorn laddar. Generatorn behöver magnetisering ström som den får genom batterilampan för att fungera och får den inte det laddar den ej så det behöver inte vara generatorn fast mest troligt är det laddregulatorn och då behöver du inte byta generatorn. |
|
|
Testade ladda upp batteriet. Det låg på 13,4V och när jag startade gick det ner till 11-12V. Dvs spänningen blir lägre när jag startar bilen. Någon aning? |
|
|
Generatorn laddar inte och bilen förbrukar ström från batteriet för att fungera. Dvs. du har problem med laddningen från din generator! Med stor sannolikhet är det kolen i laddregulatorn som är slut, men det kan vara andra fel också... Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hehe ja inte helt omöjligt då bilen gått sköna 36k mil. Går det att byta ut bara laddregulatorn då eller ska man byta ut hela generatorn? Har verkligen noll koll på just detta då det är nytt för mig. |
|
|
Laddregulator med kol är en enhet och går att byta ut. Bytte själv på min E46:a efter ca 35.000 mil. Då var kolen slut (det ena var mer slitet än det andra och den hade nog bara tappat kontakten med ena kolet). Ibland är släpringarna också dåliga, men oftast går det att köra många tusen mil till innan de är slut, när kolen är slut. Bytte på garageuppfarten utan att demontera generatorn - den fick sitta kvar i bilen. Var lite pilligt men gick bra efter att jag demonterat luftburken (och ev. lossat servovätskebehållaren och vikit den åt sidan - kommer inte ihåg exakt hur mycket jag lossade). Jag hade en 120A Bosch-generator, du kan ev. ha en 90A och det förekommer både Bosch och Valeo. Valeogeneratorns laddregulator/kol ser inte likadant ut som Bosch:s dito, så du måste ha rätt del! Om det är enklare eller svårare att byta på Valeo, skall jag låta vara osagt. Frejs bildelar är en bra, billig och seriös källa för reservdelar till generatorer, startmotorer etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En lite uppdatering här. Jag testade koppla in ett annat batteri (fullt fungerande) och försökte starta den. Den gick såklart inte igång och det lät som att den inte riktigt "tände till" om ni förstår hur jag menar? Man hörde såklart när man vred nyckeln att den försökte starta, men lät inte som att den ville tända till. (?) Samma sak hände när jag kopplade in mitt batteri igen. Säger detta er nånting? I förrgår efter jag testade ladda upp batteriet startade den ju som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Har i alla fall en generator som jag kan testa med och se om det funkar, men blir väldigt kluven då jag får höra från olika håll att det är laddningsregulatorn och sen säger någon annan generatorn. |
|
| Laddningsregulatorn är väl en integrerad del av generatorn rent fysiskt? | |
|
Daniel: ja så har uppfattat det, men räcker det att bara byta ut laddningsregulatorn så gör jag det. Som en kompis sa till mig så borde ju bilen starta trots att generatorn är trasig och om batteriet är fulladdat. Så jag har ingen aning om vad som pågår? |
|
|
Kan ju vara något problem med startspärr eller något EWS-stök. Har du möjlighet att ta ut felkoder? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Har en enklare obd2 diagnostik med bluetooth som jag får ut dessa felkoder med: Länk Bränslepumpen verkar vara igång också vad jag hörde i alla fall. Bytt för något år sedan dessutom. |
|
|
Hur ser stiften ut? Risken är stor att du har dränkt dem vid tidigare startförsök och då blir motorn svårstartad! Boten mot detta är ett friskt och fulladdat batteri, därefter trycker du ner gasen HELT (full gas) och håller den nere under tiden som du startar bilen. Detta öppnar luftspjället helt och luften blåser förhoppningsvis bort bensinen som dränkt stiften. Man får ev. nöta typ 10-15 sekunder med starten åt gången innan den hoppar igång, då släpper du givetvis gasen men kan behöva göra några snabba uppvarvningar för att blåsa bort det sista av bensinen. Kör därefter en runda så motorn får bli lite varm och bränna rent stiften ordentligt. Proceduren känns lite brutal men är rätt. Som grundregel kan man säga att alltid låta motorn gå minst en minut efter man startat den innan man stänger av, för att undvika dränkta stift. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det var ju ett lysande tips Johan! Fungerade klockrent ju, tack. Ska ta och byta ut generatorn på torsdag när jag är ledig från jobbet tänkte jag. Återkommer då om det lyckades! |
|
|
Här kommer en uppdatering: Tja, vad ska man säga. Öppnade kåpan för "laddningsregulatorn" (rätta mig om jag har helt fel) och det såg såhär mysigt ut: Länk Sen chansar jag på att dessa är kolen ni menar? Den ena sitter väldigt långt in, men tyckte ändå att det såg ut som att båda fick kontakt: Länk Rekommenderar ni att jag köper ny generator, regulator eller bara byta kol? |
|
|
Generatorn har antagligen fått dålig kylning och kan ha "bränt" pga av löven. Detta har hänt förr... Kolen borde vara lika långa. Eftersom generatorn eventuellt kan ha blivit överhettad så hade jag bytt ut den. Enligt tipset i tråden som jag skickade så vill jag minnas att det rekommenderas att köpa en ny. Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Denna kan kanske vara värd att chansa på: Länk |
|
|
När mina kol var slut i E46:an, var det ena kolet märkbart längre än det andra. Och den generatorn hade inte massa löv och smuts vid kylningen, så det är nog inte ovanligt att det ena kolet slits mer än det andra. Om jag minns rätt i huvudet, har BMW angivit ett minimimått på kolens utstick på 5mm, är det kortare än så skall regulatorn bytas. Kan vara det gröna strecket på det längre kolet som anger den längden kanske!? Köper man en begagnad generator, kan den vara lika dålig som den du byter ut... Jag hade nog chansat på ny regulator, då vet du att den är fräsch i alla fall! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren Håkan och Johan! Jag ska testa köpa ny laddningsregulator från Frej Bildelar som du tipsade om tidigare. Kostar inte en förmögenhet så är ju värt att chansa i alla fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.