|
|
|
|---|---|
|
Tänkte fråga om det finns någon synbar skillnad på 523 motorn från 1998 före och efter brytpungten? Dvs att man bara tittar på motorn och ser direkt om den är från före eller efter. Anledningen till att jag undrar är att motorn i min 1998 är utbytt och det finns 2 olika ventilkåpspackningar att köpa till 1998. Tacksam för svar. Gammal man gör så gott han kan | |
|
Googla på m52 och m54 så ser du skillnaden i framkant på motorn där vanosen sitter. M52 har enkelvanos och är den äldre varianten, M54 har dubbelvanos Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
From 1998/10 (rätta mig om jag har fel på månad) så har M52 dubbelvanos. Enklast att se skillnad på gamla och "nya" M52 motorn är att titta på insuget. På den gamla så är insugsrören krökta. Gå in på www.realoem.com så kan du se skillnaden. Med vänlig hälsning Håkan |
|
| Tack för era svar. | |
|
M52 har enkelvanos - ser man lätt på främre delen av ventilkåpan då man tydligt ser att det bara finns vanos på insugssidan (en "bula" över mekanismen). M52tu (technical upgrade) har dubbelvanos och är lite av en hybrid/ett mellansteg mellan M52 och M54. M54 har också dubbelvanos och har dessutom t ex. lågfriktionskolvar/kolvringar mm. Ytterligare ett steg i "evolutionen" av motorn. Både M52tu och M54 har samma ventilkåpa och är "släta" i framkanten av ventilkåpan för att täcka båda kamaxlarnas vanos-mekanism. Tittar man på en M52tu och M54, är det mycket svårt att se någon skillnad på dem, då de delar de flesta yttre delarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.