AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.380

OBD2 avgasvärden ingen kontakt, HJÄLP!

ak
2
aknot
530i 2004
Hej alla. Behöver verkligen hjälp av någon kunnig och skulle uppskatta stort ifall jag kunde få hjälp. Det är så att bilprovningen inte kan få kontakt med sin OBD-läsare på min BMW E60 från 2004. Kommer att få underkänt på att de inte kan läsa avgaskoder. Förra året kopplad jag in min lokala BMW-verkstad som tog bilen till OPUS och kopplade in sig med sitt egna instrument (vet ej vilket instrument) och visade att allt var ok med bilen. Fick veta i efterhand att detta inte var tillåtet, men OPUS lät det gå för den gången

Nu har jag varit hos Carspect för att se om deras instrument kan läsa OBD, men de kör med samma som OPUS och någon uppkoppling fick vi inte. Vad i helvete ska jag göra? BMW själva säger att allt fungerar. Själv har jag läst på nätet att personer i USA haft problem med att deras motsvarande bilprovningar inte kunnat koppla upp pga någon av modulerna (Transmission Control, EGS??) inte varit uppdaterade med senare mjukvara. Är det någon som VERKLIGEN vet något om detta? Jag blir snart tokig.
sp
71
spit64
525I touring-04
Kolla OBD kontakten det är säkert någon pinne som åkt ut eller är glapp i om man trycker in en testpinne i kontakten så kan det bli dålig kontakt på grund av att testpinnen särat på kontakten (kabelskon). Det var kanske bara slumpen som gjorde att bmw fick kontakt med deras apparat. pin 16 kanske inte har spänning pga.av trasig säkring vilket mindre troligt eftersom det fungerade med BMW.
ak
2
aknot
530i 2004
Har tittat på detta men kontakterna är som de ska, skruvade isär och kollade. Har själv kopplat in mig på bilen med INPA och det läser som det ska.

Någon som uppdaterar moduler här på autopower?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.