|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt en BMW 528i E39 som topplockspackningen hade gått på. Har nu bytt ut topplockspackningen, kylare, termostaten, vattenpump m.m. Provade att starta bilen, bilen gick igång men gick väldigt oroligt, efter ett tag så dog den. Provade att starta bilen igen samma visa igen. Gick då in med våran felsöknings dator på jobbet för att läsa av felkoder, var massa olika men tänkte att jag raderar bort alla för att sedan starta upp bilen igen och se ifall jag kan få ut nå felkoder som just har med att den går dåligt, men då när jag skulle starta upp bilen så starta den ej. Motorn går runt men startar ej. Så min fråga nu är, vad är det som kan ha hänt? Varför startar ej bilen nu? Får inte fram några nya felkoder? Tack i förhand! | |
| Ingen som vet vad som kan ha hänt ? | |
| Felaktigt inställd tändinställning (felkuggad) eller kabel lös till kamgivare eller vevaxelgivare. | |
| Som grädde på moset, så brukar ventillyftarna hänga sig vid korta kalluppstarter, vilket resulterar i utebliven kompression. Det brukar märkas då motorn går väldigt lätt runt på starten. | |
|
Kan även vara så att stiften är blöta - det sker väldigt lätt om man bara startat motorn kall och låtit den gå typ 10-20 sekunder och sedan stängt av motorn. Boten mot det är att hålla gasen helt nere (full gas och håll den nere tills motorn startar!) när man vrider på startnyckeln, för att öppna spjällhuset så att det blir mycket luft som blåser bort bensinen från stiften. Det känns lite brutalt att hålla gasen nere och nöta med starten i kanske 10 sekunder, men då brukar motorn hoppa igång...givetvis skall man släppa upp gaspedalen så fort motorn startat. Några snabba uppvarvningar kan dock behövas för att blåsa ur det sista av bensinen på stiften. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har provat att byta tändstift blev ingen skillnad. Funderar på om ventillyftarna har låst sig då jag vart av med toppen och rengjort allt. Ska försöka ta ett komp prov på motorn idag och se. Nu ifall ventillyftarna har låst sig hur gör man enklast för att få dom att släppa ? Måste jag riva isär ventillyftarna igen ? Mvh David |
|
|
Problemet med lyftarna brukar uppstå vid en kort uppstart, t.ex. för att flytta bilen 5 meter, tjuvstopp eller liknande. Vid startförsök kan det verka som om man plockat ur stiften då motorn går runt utan motstånd. Det brukar släppa efter nötande på starten en längre stund (max en halv minut åt gången. Startmotorn är ju inte byggd för kontinuerlig drift utan blir lätt grillad). Medan man drar runt motorn kan det vara bra att plocka ur reläet eller säkringen till bränslepumpen så att man inte dränker stiften. Nu har du väl troligtvis något annat problem i grunden, men jag tänkte att detta kan vara ett fenomen som kan tillstöta om den lägger av ganska kort efter start. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.