AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
10.317

Problem med Mini ELM 327- OBD2 Bluetooth adapter

Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Hej,

Har en 120D -08 och har köpt (Kjell CO.) en OBD2 till blåtand-adapter, typ Mini ELM 327 OBD2 Bluetooth-adapter. Har även laddat ner appen Torque Pro (android) till min Nexus 7

Enligt den kortfattade instruktionen på Kjells hemsida skall adaptern anslutas med avstängd motor och den gröna lysdioden skall indikera att adaptern är strömförsörjd och OK. Jag är nu inne på min andra adapter som är lika knasig som den första. Ansluten visas röd lysdiod oavsett om bilen är off, tändning på eller startad??? Enligt Kjells information skall den vara grön med tändning på och sända information (blinkande lampor) när bilen är startad.

Jag är nästan övertygad om att två adaptrar inte kan vara trasiga så det måste vara något annat problem. Har sett lite inslag på Youtube med denna adapter men dessvärre inget som visar vad som händer vid just anslutning.

Skulle vara tacksam om någon med direkta erfarenheter/kunskap kunde bringa lite ljus kring mitt problem.

Har en likadan och sedan jag uppdaterade till kitkat android 4.4.2 på samsung galaxy s4mini så har min slutat att fungera. Hittar inte ecu säger den. Har dock ingen aning om varför.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kör liknande (fast med en BT OBD från BMWhat) och det fungerar fint mot en Samsung Galaxy S3 Mini.

Att lampan tänds direkt när du sätter den i OBD-uttaget är helt normalt. OBD-uttaget är hot-at-all-times dvs alltid strömsatt.

Kan dubbelkolla beteendet på min senare ikväll, fast det får bli mot min Volvo 855 -96 (men det fungerar likadant på den som på min E87 120i -06).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Noterade lite snabbt beteendet i min Volvo 855 -96.

Med tändning avslagen så lyser pluggen med konstant rött sken (vilket är normalt då OBD-uttaget är spänningssatt men den kan inte få kontakt med motorstyrboxen då den inte är spänningssatt).

Vridet man tändningen till läge II blir det ingen skillnad - lyser fortfarande med fast rött sken.

Om jag sedan drar i gång Torque-appen (medans tändningen är i läge II) så börjar det blinka grönt hela tiden (samtidigt som det lyser med fast rött sken).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Sabud : Är det art.nr 48500 som du köpte på Kjell&Co?

@Sabud : Vad är det egentliga problemet? Är det att telefonen inte får kontakt med pluggen eller att pluggen inte får kontakt med motorstyrboxen?

Tror denna art.nr 48500 är mer eller mindre identisk med den jag har.

Instruktionerna från Kjell&Co stämmer helt överens med det som jag skrev ovan.

Såhär ser instruktionerna ut från Kjell&Co

1. Ladda ned Torque Lite (gratis) eller Torque Pro (kostnad for närvarande 32 kronor) på Google Play.

2. När bilen är avstängd anslut 48-500 till bilens OBD-2-uttag. En röd lysdiod indikerar på enheten att den är strömförsörjd. Starta sedan bilen.

3. Öppna Bluetooth-inställningar på Android-enheten och sök efter enheter. Välj att lägga till enheten: OBD-2. Lösenord är: 1234.

4. Starta Torque Lite eller Torque Pro. Programmet ansluter automatiskt till OBD- 2-adaptern. Två lysdioder (grön och gul) indikerar att enheterna kommunicerar.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Tack för era tips och röd lysdiod vid anslutning är ok. Skall testa i morgon och meddelar resultat.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Sabud : Hur gick det?

@Sabud : Är det art.nr 48500 som du köpte på Kjell&Co?

@Sabud : Vad är det egentliga problemet? Är det att telefonen inte får kontakt med pluggen eller att pluggen inte får kontakt med motorstyrboxen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Sabud : Hur gick det?
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Ledsen,
De gick bra!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finfint!

Så för att definiera "de gick bra!" - den OBD-adapter med art.nr 48500 du köpte på Kjell & Co fungerade alltså bra tillsammans med Torque Pro på en Android-telefon (Nexus 7) mot din 120D -08?

Eller var det fel på även den andra och du fick byta in den till en tredje som fungerade korrekt?
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Precis så var det;)
Hade nog inte bytt en tredje gång utan hoppat av och köpt en mer avancerad modell.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då är det happy days! :-)

Gilla-tummen för feedbacken!
Alltid bra för någon som kommer i efterhand och har samma problem.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Jag har testat alla möjliga kombinationer av läsare och telefoner i min F20 utan resultat:-(
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Adaptern från BMWhat brukar vara ett safe bet, iallafall ihop med BMWhat-appen såklart :-)

Har du provat den adaptern och tex BMWhat på en Android?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.