AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.650

Gått från E87 till F20?

Visa användare
29
fredrik lönnborg
Bmw 120d M-sport 2008
Måste vara några som har bytt från tidiga 1-serien till den nyare.
hur upplevs skillnaden mellan bilarna. lika rolig att köra osv.?

118d och 120d tänker jag mest på.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har kört båda två ganska mycket, och den nya 1-serien tappar lite körglädje på att den är lite större, lite tyngre osv. Detta är ju en sjukdom som varje ny BMW-generation lider av.

120 med automatlåda är däremot ruskigt trevlig. Däremot är 135i xDrive -14 bland de roligaste bilar jag kört. Stadig, bra kvalitetskänsla, rolig med xDrive.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Motormässigt är det ingen skillnad. Men i övrigt är det en helt annan bil. Det har hänt en hel del på senaste åren. Känns mer rejäl på något sätt, och det känns och upplevs verkligen att den är några år nyare. Jag tycker i alla fall att det andas mer kvalité på något sätt.
Men det beror ju mycket på det som Alexander säger, blir ju större och tyngre. Men tycker inte körglädjen påverkas nämnvärt. Har dock bara kört modeller med M-sport.
Visa användare
38
shamrock_bones
E30 325i Cab -86
G32 630d Xdrive -18
I01 i3s -19
Jag anser att körglädjen är avsevärt försämrad i nya 1-serien och jag har därför kvar min gamla 1:a istället för att köpa den nya som planerat. Det är framför allt instyrningen och styrkänslan som är betydligt sämre samtidigt som bilen kränger mer. Det är en tydlig känsla av att bilen kränger först och sen styr den in och detta gillar jag inte alls och knappast i en BMW! Detta gäller både m-chassit och chassit för x-drive som jag kört i 120d-utförande.

Ride har däremot förbättrats avsevärt och det gäller framför allt primary ride men även secondary ride. Det verkar därför som att BMW har ombalanserat egenskaperna och gett bilen ett mer "vuxet" beteende som sväljer mer ojämnheter i vägen jämfört med gamla 1-serien som har handling som är mer "gocart-aktigt" men med kompromissad ride. Som helhet känns också nya 1-serien betydligt modernare med bättre material, större skärmar och en allmänt fräschare interiör.

Jag var extremt nära att köpa en beggad 125d med m-paket men backade ur då jag körde en 120d med m-paket som inte alls uppfyllde mina högt ställda krav på handling. Till saken hör att jag prioriterar handling betydligt högre än ride och drivlinesprestanda.

Om du prioriterar handling så tycker jag därför att valet är lätt!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
E87 med coilovers är ju mumma!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.