|
|
|
|---|---|
|
Hej! Verkar nu som om jag råkat ut för detta relativt vanliga fel på min 520d E61 från 2008. Kabelbrott verkar komma ganska snabbt även på lite nyare bilar tyvärr. Hört att detta kan bli en ganska dyr historia och tyvärr är jag inte direkt mekarguden själv. Och definitivt ingen duktig hobbyelektriker. Så lite tips och råd på hur man kan gå tillväga mottages tacksamt. Jag har fått några kombinationer av fel. 1. Höger lampa vid nummeplåten slutar lysa och jag får varningsmeddelande om detta. Sedan så flyttar sig torkaren på bakrutan av sig själv när jag sätter igång tändningen. 2. Tror det var en kombination av att torkararmen bak rörde sig och att välkomstbelysningen slutade fungera men inget meddelande om regskylten. 3. Kom ut och skulle starta bilen och det var som om någon kopplat ifrån batteriet. Allt var nollställt på trippmätare, snittförbrukning och jag fick ställa in datum och tid. Detta måste väl vara ett kabelbrott eller? Sen undrar jag om det är så farligt att köra med det ett litet tag? Snackar kanske 1 - 1½ månad eller bör man fixa det typ igår? Svar till den okunnige BMW-älskaren mottages tacksamt. =) "När du älskar att köra" | |
| Här finns en tråd om detta Länk | |
|
Fick just pris på 8k hos Novation i Uppsala för fix av kabelbrott - men jag hade tur på min var det Antennmodulen som hade tagit in vatten och ärjat sönder sig mina symtom var inte lika dina dock - påverkade endast centralllåset. |
|
|
Tack för era svar. Får nog bli att lämna in den till verkstaden jag går till. De håller på mycket med BMW och har gjort i många år. Så de är inte en märkesverkstad men vet vad de håller på med i allra högsta grad. Blir lite mer humant pris när man löser det så. Verkar som om en del kunnat komma undan ganska billigt men det bästa är kanske att byta hela skiten och då går det ju på en del. Men även där verkar det varierar från allt mellan 8000 - 14'000 kr beroende på vilken mekaniker man frågar. Helt sjukt. Jaja kul att spendera pengarna på nåt såhär i juletider.... ;) "När du älskar att köra" |
|
|
Tråkigt att se de bilder davve530 visar. Hur kan man göra det så dåligt och ta betalt för det ? Hade ett liknande problem på vår gamla E34. Nästan hälften av kablarna var av vilket påverkade belysning och centrallås. Lossade plasten vid gångjärnet och skarvade kablarna genom att löda och lägga en krympslang över. Tar ca en timme att göra. Ska man få det att fungera ska man inte skarva kablarna där de har gått av, de kommer att gå av på samma ställe igen, utan man klipper bort ca 150 mm på varje sida och skarvar i en ny bit på 300 mm. På så sätt kommer inte skarvarna i det område där kabeln rör sig. Jan M |
|
|
Ja man får verkligen passa sig ser det ut som. Önskar man var lite mer händig som dig Jan. Antar att det bara är att prova sig fram men jag skulle inte riktigt veta vad jag höll på med =). I helgen hade bilen nollställts igen och centrallåset började jäklas i form av att jag fick trycka extra gånger för att få upp bakdörrarna. Sen fungerade dörrarna fint men däremot så kombinerades alla tidigare fel. -Torkararmen bak började röra på sig precis när man satte igång tändningen. -Ingen välkomstbelysning -Regskyltlampa höger sida paj Som sagt roligt att lägga pengarna på nåt :). "När du älskar att köra" |
|
|
Pratade med "min" verkstad häromdagen och ska lämna in bilen nästa vecka. Det visade sig att det går att skarva relativt smidigt. Tydligen så ligger kablarna i en skena som böjer dem varenda gång man öppnar luckan. Mekanikern sa att den gör han sig av med direkt och sedan löder han om kablarna och sätter mycket eltejp runt och låter dem ligga lite mer fritt. Många verkstäder byter ju hela kabelstammen och då har man tyvärr ofta tillbaka problemet efter något år. Han har gjort skarvningen på 10-15 bilar och inte fått tillbaka någon ännu i alla fall så jag håller tummarna. Går på lite drygt 3000 kr inkl moms sa han så det känner jag mig mycket nöjd med! "När du älskar att köra" |
|
|
Ja, jag har också hört att det kostar en 2-3000 att fixa om man undviker en auktoriserad verkstad. Det lite pinsamma i historien är att BMW hävdar att det inte rör sig om ett konstruktionsfel, men har ändrat lösningen i F11:an... ähum. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Lias, Det är en ganska enkel sak att fixa om man kan löda. Kablarna är färgmärkta så det kan inte bli fel om man är någorlunda uppmärksam. Lösningen din verkstad har på gång verkar rätt tänkt: En del av problemet är att BMW är noga när man drar kablar och gärna lägger plastskydd över dem. I det här fallet gör det att kabeln böjs på exakt samma ställe varje gång och lätt går av. Får den hänga lite lösare blir inte vecket alltid på exakt samma plats. Kvaliten på kabeln är också ett problem. Den fungerar utmärkt när den ligger still men mindre bra när det rör sig. Det finns bättre kabel att köpa, används i maskiner där det rör sig ofta tex i robotar. Ölflex är en av de vanligaste sorterna. Personligen är jag allergisk mot eltejp, krympslang är bättre men även vulktejp fungerar bra. Jan M |
|
|
Hej lias Har precis gått igenom samma sak där allt började med misstanke om kabelbrott. I mitt fall visade det sig att brytaren till glasluckan var trasig och skickade impulser till nätverket som då aldrig går ned i viloläge. Batteriet blir då urladdat snabbt. Ett par tips till dig innan du lägger ned för mycket tid och pengar: kör en diagnos för att se om du har trasiga elkomponenter. Det verkar sannolikt då din bil laddar ut. Att det bara skulle handla om ett kabelbrott är inte så troligt - om det inte är så illa att det blir kortslutning såklart. En trasig kabel i sig självt kan inte ladda ur ett batteri utan bara ge märkliga elfel eller släckta lampor i ditt fall. Kablarna kan du inspektera ganska enkelt själv. Här finns en utmärkt beskrivning hur du gör: Länk Lycka till! |
|
|
Tack så mycket för alla tips! Ska kolla upp detta! =) Tänkte bara på en sak så vi inte missförstår varandra. Batteriet har aldrig laddat ur så jag behövt koppla på någon laddare. Bilen startar också finfint även i kyligare väder osv. Kontakten till glasluckan pajade på min gamla 320d och då stod den och öppnade sig själv o.s.v. men på denna bilen fungerar luckan och kontakten utan problem så jag undrar om det verkligen är den? |
|
|
Lias, sorry - läste din punkt 3 som att batteriet var urladdat. Glasluckan har nog inget med detta att göra. Hoppas att du kommer till rätta med dina problem. |
|
|
Ingen fara alls. Jag är tacksam för tipset =). Det var kabelbrott som han åtgärdade för 2665:- inkl moms. Jag är mycket nöjd. =) Dock börjar batteriet bli segt för emellanåt fungerar välkomstbelysningen och emellanåt inte så förmodligen är det IBS som kopplar från? Vet ej om det är batteriet i sig som börjar bli dåligt eller om kabelbrottet orsakat något så att det smygdragit? Hur som helst kan man ju testa med en laddning innan man lägger ett par tusenlappar på ett nytt. Om man ska ha ett sånt där AGM batteri i alla fall. En annan fråga om det nu är ok att ställa i denna tråden? Jag har ju en Opel Astra halvkombi diesel också som jag nyligen köpt. Den var helt död nu så den bara hackade när jag försökte starta den. Fick igång den igår med startkablar å körde en bit med den. Sen gick den igång även nu på morgonen utan starthjälp. Lämnade in den till firman idag som jag köpte av för att de ska kolla detta samt ett par andra saker som jag inte var nöjd med. Det är en 07:a. Om batteriet aldrig blivit bytt på den bör man väl kunna kräva att de ska ge mig ett nytt och inte bara ladda det? Eller vad säger ni? (Kan tillägga att jag ägt den i typ en månad) "När du älskar att köra" |
|
| Hej, vilken verkstad var det som hjälpte dig. Behöver tips i STHLM-området. | |
| Någon med tips på bra verkstad i gbg-området? Min E39:a har börjat bråka med bakrutetorkaren... | |
|
Hej. Sorry inte varit inne på ett tag. =) Cricke jag var på en verkstad som heter Be-Te Bilservice. Det är en lokal verkstad i Växjö dessvärre. Men de är riktigt bra. torstigtiger, jag har tyvärr inget tips i Gbg heller =(. "När du älskar att köra" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.