AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.822

Bmw e91 lite funderingar efter köp

Jo
9
JoKKee
Bmw 328 E46
Precis blivit lycklig ägare till bmw igen efter 3års uppehåll med andra märken.
Fick tag i en 330xd -07 fullutrustad!
Fick en chock då förra ägaren lämnade över dosan till dieselvärmaren.
9,5 x 4,5 x 1,5cm stor är dosan. Behöver ju nästan en handväska för att rymma den+nyckel...
Finns det att köpa en mindre och modernare fjärr till den? Dyrt och krångligt synka ihop det?

Det finns någon typ av bluetooth i den så man kan synka telefonen. Går det spela musik via bluetooth från telefon, eller bara ringa?

Finns lite rost invändigt i baklucka, någon som lyckats få det åtgärdat på goodwill? För jag antar att garantitiden gått ut.

Mvh joakim
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rostskyddsgarantin är väl 12 år!?
Så där bör du kunna få bakluckan åtgärdad...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har du rost längs insidan av bakluckan i höjd med shoppingluckan i glas? Det är ett standardfel på E91 och beror på att listen som sitter där är för trång och skaver hål på lacken samtidigt som den håller kvar fukt och skit. En rostfälla men det finns en uppdaterad list med andra mått som lämnar en spalt på några millimeter mot lacken istället.

BMWs lackgaranti är visserligen på 3år men där är 12års rostskyddsgaranti, den är dock hårt villkorad och de flesta reparationer sker på goodwill. Det bör dock inte bli några problem eftersom BMW är väl medvetna om problemet, kör in och be dem titta på luckan och listerna.

Jag fick en E91 reparerad i september i år utan att möta något motstånd. De frågade varken om servicebok, mätarställning eller bad om att få skicka bilder till huvudkontoret utan godkände det hela på stående fot. Samma bemötande fick femman (<--E61) 2011 när glasluckan skavt sönder hörnen lite lack, ett standardfel på den modellen, och samma bemötande har många andra mött.

Så försök och möter du en kundmottagare som vaknat på fel sida så stå på dig! Angående blåtand så har jag för mig att det finns två olika varianter;
-Business som enbart är kompatibel med telefonens funktioner
-Och Professional som gör bl.a streaming möjligt.

Du kan hitta listan med vilken utrustning din bil har på:
Länk
Med hjälp av ditt chassinummer, om du inte har det lätt tillgängligt går det att hitta med hjälp av ditt reg.nr här:
Länk

Bränslevärmaren vet jag ingenting om, men lycka till!

//Bjersér
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Möjligt att streama med Professional? Jag har det men kan bara föra telefonsamtal via bilens bluetooth.

För att streama köpte jag BMW's Y-kabel (61122338491) och kopplade in en "viseeo tune2air wma1000". Streamar högsta kvalitén i Spotify med min Galaxy S4 och det funkar perfekt!
Den största anledningen till att jag köpte den va för att jag saknade möjligheten att byta låt på ratten med en iphone inkopplad till kabeln.

Ringer någon slår mobilen över till bilens bluetooth direkt, så den är uppkopplad mot både bilen och den där samtidigt. (Trodde inte det va möjligt innan)

Angående tune2air så stödjer den alla funktioner fullt ut med iphone (låt-info i displayen osv). Medan android bara stödjer streaming utan info, men vill man bara lyssna på musik (och kunna byta låt på ratten) så duger det långt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Passar inte du med handväska och kan därefter kallas för hen?:)

Skämt åsido, det enda jag vet är att en kompis ska låta bygga om sin värmare för att kunna köra den via telefonen, om det är med smsstart eller app låter jag vara osagt men det är en -08:a. Länk Kolla med dom. Nästan nya BMW:s kan man med rätt tillval från fabrik appstyra sin värmare och mycket annat med.

Mvh
Asken
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag köpte en modul från Kufatec via ett bilstereo företag i Luleå för att få BT I min e91lci med proffessional hifi paketet. Skall gå att montera i alla bilar utom de med minsta orginal stereon tror jag.

Funkar klockrent precis som orginal bt från bmw förutom att den också simulerar cdväxlare för ljud från telefon. Går att byta låt från ratten osv. Toknöjd även om lådan kostade några spänn.
amullo

Låter spännande, jag är på jakt efter något liknande till min e90 lci med hifi-paketet.
Har du möjligtvis någon länk till modulen du köpte?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Länk

Modulen är från Kufatec i Tyskland.
Busenkel att installera och väldigt bra instruktioner.
Jag skrev lite om min installation här Länk

Jag valde att köpa BMW micen som tillbehör och att ta ner taklampan är lite meckigt. Spenderade mer tid med det än resten av installationen. Efter att ha hållt på ett tag så gav jag upp och youtubade fram en video på hur taklampan skall plockas ner, sen var det enkelt att dra ner kabeln genom att peta in den mellan taklinern och rutan ner på passagerarsidan.

Enheten installeras innanför/under stereon med dubbelhäftande tejp (KÖP, finns inte med) och själva installationen är bara plus, minus och fibernätverkskoppling samt mic.
Man får bygga en U koppling i nätverket, men allt är enkelt beskrivet i instruktionen och omöjligt att göra fel. Jag plockade inte ens bort batteripolen och min enhet funkade direkt när jag startade bilen första gången. Enda programeringen är att man får slå ett speciellt nummer för att aktivera "streaming" funktionen, då streamingfunktionen tar över cd-växlarplatsen i listan, så har man cd-växlare måste man välja streaming eller cd-växlare. Sen byter man låt genom att klicka på ratten, men min "nästa låt" funktion ville bara funka med iPhone och samsund, inte min Sony.
Nästa låt så klickar man sig snabbt till TRACK 4
Förra låten är TRACK 1
Snabbspola bakåt TRACK 2
Snabbspola framåt TRACK 3

//Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.