AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.648

Vad tror ni om denna E39 540?

Sida 6 av 6
Hej! Bor du i Gbg-trakterna? Om du har en multimeter kan du mäta batteriet när motorn är igång (och gärna låta någon varva upp den till runt 1500rpm), du bär då få lite drygt 14V. Har du då den spänningen kan du nog utesluta att det är batteriet / laddningen som strular.

Glöm inte att det finns tok-meckare där ute som kan skruva sönder allt möjligt, så bara för att något är bytt, så behöver reparationen inte vara bra gjord! Ifall den bara tvärdör vid oregelbundna tillfällen tycker jag det låter som nått elektriskt glapp eller liknande

Men om det bara är i uppförsbackar, högerkurvor eller liknande som den hostar till, och sen kommer igång igen så kan man mer anta att det är bränslet som spökar, man får försöka va lite listig å fundera lite :)

Inge felkoder annars?
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Kan även vara glapp i tändningslåset!

Min bil: Länk

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjena! Tack för snabba svar!

MT-ADAM: Ja, jag bor i Göteborg! Eller rättare sagt Partille 5 min från GBG. Bor du också här?
Får väl ta och mäta upp laddningen någon dag då. Ska ligga på 14v då vid 1500rpm då antar jag?

Decoy: Hur kollar man enklast upp det?
De
607
Decoy_81

Kolla denna Länk

De
607
Decoy_81

Fel....

Okej trevligt! Jag bor i stenungsund, men jobbar på Hisings Backa :) Ja att mäta upp om den laddar eller ej (vilket instrumentet inne i bilen borde tala om) tar inte mer än 2 minuter, går spänningen inte upp mer när bilen är igång så har du ett fel där iaf, men jag skulle nog inte tro att det är det som är problemet ändå.

Tändningslåset har inte tagit ett ärevarv och gått ett helt varv runt nån gång?^^ De bekymret har jag haft ^^
De
607
Decoy_81

Länk

La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Mystiskt. elen har aldrig krånglat för mig. Har funderat lite, du skriver att den hostar till i uppförsbackar och högerkurvor. Funderar på om strålpumpen i tanken kärvat när den stått still. Fick det tipset när LMM:n krånglade. Symptomen är att den inte får soppa när det är 15 liter eller mindre kvar i tanken. Tanken har två sektioner och den pumpen ska pumpa över bensin till sektionen där huvudpumpen sitter.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Låter väldigt likt de symptom jag fick när kabelanslutningen till bensinpumpen i tanken började lämna in. Ett vanligt fel på e39.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjena latorparn! Högerkurvor har jag aldrig skrivit, men uppförsbacken stämmer ju. :)

Det måste vara som du säger. Idag var ju första gången som jag körde med bilen i den branta backen med mindre än 15 liter kvar. Tidigare har det varit full tank och då har ju backen gått jättebra.
Tack för tipset. Får köra med fulltank tills jag löst problemet då.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Läste i fel inlägg.... Ja går den bra när det är mer bensin i tanken kan det nog vara pumpen. Den drivs visst med trycket i returledningen. Pumpen sitter under höger baksäte. Ett plåtlock och sedan sitter pumpen i en hållare som är fastdragen med en plastring. Packningen kan vara lite lurig att få dit igen. Lite vaselin på den så går det lättare. (Bytte ju huvudpump, svor några gånger innan jag smorde in packningen)
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Eller var det en plåtring?. Ja Du ser när Du tar bort plåtlocket.
Se där, nu är vi redan något på spåren :) Nu vet jag inte hur tankarmaturen är uppbyggd i e39an, men en del bilar har 2 st pumpar, en som matar fram bränslet till motorn, och en som cirkulerar det i tanken, för att bränslet inte ska lägga sig i "ena halvan" på en sadeltank. Om pumpen som cirkulerar bränslet är trasig, eller kablaget till den är defekt, så kan man få fenomen att bilen dör när det är lite soppa i, och speciellt i backar och liknande :)

Vet inte om det finns en Haynes verkstadshandbok med elschema och beskrivning över hur bränslesystemet är uppbyggt på V8orna?
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Här finns det sprängskisser. Pumpen vi pratar om sitter visst på vänster sida.

Länk
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Var på skissen sitter strålpumpen då? Huvudpumpen borde väl inte vara sönder eftersom du nyss bytt den?
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Om du tittar på bilden med bränslepump så är det pos 7.
Verkar ju sitta under vänster sits om man tittar på bild 1
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tänkte bara dra en liten snabb uppdatering :)

Bilen har gått underbart under de två månaderna som jag pendlat till jobbet med den. Tyvärr har den fått slita i salt och snö, vilket inte är jätteroligt för rosten. Nu vilar den dock i garaget och ska få sig lite omskötsel.

Är imponerad över förbrukningen. Under de 200 mil som jag ägt den ligger den blandade förbrukningen på 0.97/10km. Det har mest varit landsväg/motorväg, men även en del stadskörningar och fullgasningar :)

Nu ser jag fram emot våren så att de snygga sommardäcken kan åka på!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.