|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Grattis till köpet! Har följt denna tråd av intresse för E39 540. Köpte min för nästan exakt 1 år sedan och är grymt nöjd, vilken bil! Du kommer få många fantastiska mil. Nu vill jag bara önska er en fin jul! Min bil Länk |
|
|
Tack igen! Det var en fröjd bara att få köra till jobbet idag. Hoppas kunna ta någon bild i dagarna. Den är rejält smutsig efter Örebro-GBG, men ska få sig en behövd tvätt imorgon :) Vill bara bli av med Volvo i garaget så att jag kan sätta tänderna i 540:in! Förresten, bensinvärmarens verkar inte fungera. Men är det tänkt att den ska värma upp både motorn och kupén? I så fall, är det kylarvattnet den värmer? |
|
| Kul! Hoppas den håller många mil. :) Hur är skicket på chassit m.m? | |
|
Hoppas jag med :) Bakluckan är som sagt ganska rejält rostig, men den ska ju bytas ut. Förutom den är det lite små ytrost-fläckar lite här och där, men inget extremt. Snarare ganska lite rost med tanke på hur långt den gått. Annars verkar det inte vara några tveksamheter i chassit. Tyst som en mus på vägen, inga konstiga vibrationer eller missljud. |
|
|
Om det är en original-värmare från BMW så är den gjord så att den värmer kupén. Det är egentligen en helt vanlig Webasto med några extrafunktioner. Den fungerar så att den värmer kylvätskan och startar cirkpumpen så att varmvattnet flödar runt. Om det är BMW original så är det så att för att det snabbare ska bli varmt i kupen så sitter det en elektromagnetisk solenoid (ser ut som en metalltub, 5cm i diameter och kanske 8 cm hög) i motorns bakkant (bakom motorn, mellan motorn och torpedväggen). Den har en ingående kylvätskeslang och en utgående, samt en elektrisk anslutning. Den elektriska anslutningen gör att ventilen kan öppnas och stängas. Denna ventil är normalt sett öppen (om ingen spänning finns på anslutningen), men stängs när värmaren går igång, för att leda det värmda vattnet direkt från värmaren in i värmepaketet, utan att gå ut i den stora motorn. Vill man att värmaren ska värma både motor och kupe så drar man bara ur kontakten. (men då tar det my ket längre tid innan det blir varmt i kupén) |
|
|
Tack för svaret Lasse. Hade jag fått välja hade jag gärna haft det så att den BARA värmde motorn. Enligt instruktionsboken kör värmaren i 30 minuter, och att man ej bör köra den två gånger i rad (alltså 60 min). Tror du ens det är någon idé att göra så att den värmer både motor och kupé i så fall? Kommer motorn ens hinna bli något varm på 30 min? |
|
|
Vilken effekt har de fabriksmonterade, 4,2 eller 5kW? Min eftermonterade Thermotop T på 5kW har inga problem att värma liten motor (M43B18) och kupe på en E34 touring ner till -15 grader. Inbyggda tanken är på 4 eller 5 dl och den går ca 30 min på det. |
|
|
4.2 eller 5kw som snart525IA säger - det mycket effekt. Om du bara vill värma motorn så handlar det bara om att vända T-kopplingen som solenoiden är, så att kylvätskan inte släpps in kupén utan istället går runt i motorn. Jag tror dock att du får köra den längre. Eftersom v8:an är betydligt mer massa, olja och kylvätska än 6:an, så tar det mer tid att värma upp. Men det är väl bara att köra på? |
|
|
Ok, får se hur jag gör med värmaren. Några andra frågor jag har som nybliven V8-ägare. Vet att man helst ska undvika att köra korta sträckor, kanske speciellt med V8. Men ibland måste man ju. Är det farligt för motorn om man då och då kör korta sträckor? Går det bra att ladda med CTEK-laddare via motorrymmet? Eller ska pluspolen där endast användas för starthjälp? SKa man helst använda polerna direkt på batteriet kanske? MVH Naikon |
|
|
En CTEK-laddare använder jag, så kör du. Det går bra att ladda från motorutrymmet. Batteriet är köpt för ett år sedan så det ska vara fräscht. Det är mycket som drar ström på 540:n så kör man mycket korta sträckor så hinner man inte ladda batteriet ordentligt. Annars är det väl inte någon skillnad mot andra bensinbilar. Ingen motor trivs väl egentligen med korta körningar. Behövs väl någon långfärd ibland. God Jul |
|
|
Det måste skiten klara annars vore det ju världens skitkonstruktion :) Det må hända att det sliter mer men det ska fan inte generera totalt motorras bara för det. Se till att ha en bra olja i bara (5w-30 tex) så att den inte är så tjock nu vintertid, då kan det börja rassla fint i någon sekund vid kallstart :) god jul |
|
|
Inga problem - ingen skillnad på en 540 och något annat, vad jag märkt under de snart 7 år jag haft min. Och jag kör också ganska mycket korta sträckor. Men en laddare lite då och då är ju alltid bra. |
|
|
Fan va gött, tack för svaren. HenrikA: 5w-40 borde väl vara ok? Har bunkrat massa när de var rea på Ica. Dessutom verkar det som att förra ägare kört med den också. Lasse: Har du också 540? Eller är det din M5 du syftar på? Tänkte kanske ta och byta olja i växellådan när jag ändå kör vanligt oljebyte. Lite trög från 1an till 2:an. Instruktionsboken säger att det ej behövs bytas, men tror jag nog att den behöver... Läser mycket om Royal Purple Synchromax som ska vara bra, men vad rekommenderar ni till växellådan? |
|
|
hej! 5w-40 kommer funka men jag tror att motorn mår bättre av 5w-30, speciellt på vintern. Det är den oljan jag läst mig till att folks M62or låter finast på, dessa m62orna dieslaade lite på tomgånng (skönhetsfel på vanos oftast) och det nästan försvann med 5w-30 oljan..Mobil 1 3000 5w-30 hette oljan förresten. Men som sagt, det kommer inte vara några problem att köra med 5w-40. Samma vecka som jag köpte min bokade jag också byte av olja i växellåda och bakaxel då förra ägaren verkade ha varit pedantisk med precis allt men oljan i dessa var inte bytta (det skulle inte behövas) men jag tyckte lådan vart lite trög vid lite lägre temperaturer så jag bokade tid för byte. (Hallå liksom 24.000mil måste gjort oljan lite tröttare än när den var ny) jag hällde i Castrol Syntrans B 75W och det blev stor skillnad, mycket finare växlingar nu :) |
|
|
Gött, då kör jag på min 5w-40 denna gången, och köper 5w-30 till nästa gång :) Tänkte väl att det kan vara bra att byta växellådsolja. Kanske kör på den oljan du rekommenderade, är det 2 liter som behövs? |
|
| Ja 2L räcker :) (tror det är 1.8 dom häller i) | |
|
Naikon: jag har en 540 iAT E39 sedan sex år, och en M5 E39 sedan två år. Har även en E38 740 iL. Själv tycker jag 5w-40 fungerar bäst, och är väl den som BMW rekommenderar själva. Jag brukar köra Shell Helix Ultra 5w-40. När jag prövat 5w-30 så tar den mer olja. |
|
| Bra du flikade in Lasse, då ska jag hålla ett extra öga på oljestickan nu sen bytet :) | |
|
Är nog fler som tipsat, men bästa stället att köpa olja är från Tyskland på nätet. www.levoil.de tar ca 40 kr/liter för Shell Helix Ultra 5w-40, plus frakt blir det ca 50 kr / litern hem till dörren. Länk Bara så jag inte säger fel, är trött nu - det var nog Aral 0-40 jag prövade med, och tyckte att den drog mycket mer olja. Med 5w-40 brukar min bil ta en knapp liter per 1500 mil ungefär. Med 0-40 upplevde jag att den tog en liter per 500 mil ungefär. Ta det för vad det är - en spontan, ovetenskaplig upplevelse. |
|
|
Hej igen! Fick problem med bilen idag. Det började för två dagar sen när bilen inte ville starta. Den hade stått ute över natten, och det var kallt med minusgrader och snö. Sätter mig i bilen och vrider om, men ingenting händer. All el går igång som vanligt, men helt knäpptyst när man försöker starta motorn. Inte ens ett snabbt klickande som det brukar bli när batteriet är lågt. Efter att ha gått in och ut ur bilen några gånger, samt skrapat rutorna, så startar bilen på en gång. Detta hände även nästa dag. Idag när jag var på väg hem från jobbet så dog bilen plötsligt mitt i en stor uppförsbacke. Provar starta om den, men den bara hostar i någon sekund och tvärdör sen. Som tur var så var det bara några hundra meter från huset. Gick hem och hämtade ett annat batteri. Tillbaka till bilen och installerar det andra batteriet. Startar bilen och ger full gas hem. Den dör ytterligare en gång precis efter backen, men fungerar bra de sista hundra metrarna hem på platt sträcka. Batteriet som satt i bilen hade 12.04v när jag mätte, och det jag hämtade hemma hade 12.24v. Jävligt tråkigt med problem, då den annars går som en dröm. Någon som har några förslag? Misstänker antingen generatorn eller bränslepump/filter. Dock ska ju bensinpumpen vara bytt för inte så längesedan, så det låter ju konstigt. Frågan är om det är en slump att det hände i en uppförsbacke, eller om det faktiskt hade att göra med att bensinen inte kom fram. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.