|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Rätta mig om jag har fel -- jag skulle inte heller vilja ha någon toning på strålkastarna - ger ett billigt intryck tycker jag. Men det brukar väl bara vara en folie, som man enkelt river av? Airbaglampan kan man lätt släcka med BMW Scanner, kostar några hundra på ebay. Den kan ju tändas igen, men det brukar inte vara några stora problem. En glappkontakt eller någon som satt knät i passagerarsitsen och förstört mattan som ska känna om det sitter någon där. Håller med om fula fälgar, men det är ju en smaksak. Och lätt att ändra. Motorn är alldeles för liten och klen också - mycket roligare med en riktig 540. Men det ör vad jag tycker, vi är alla olika. |
|
|
Manuell 535 -00 Rea nu ... Länk |
|
|
Hej igen. Vill tacka för alla tips. Men nu har det kommit upp en till på Blocket. Länk Häftig kombination, ganska ovanlig modell. Väldigt mycket utrustning. Någon som känner till den sen tidigare? Koppling, LMM, bensinpump och kylare är bytt. Kamkedjan är tyst. Negativt: pixelfel, rostig baklucka och lite annan ytrost. Bra pris också, ingen dagdrömmare som många andra... Är det som att köpa grisen i säcken när det gäller 540? Är ju ganska orolig över kamkedjan efter att ha hört alla spökhistorier. När man kollar upp den på Transportstyrelsens hemsida står det 1940kg som tjänstevikt. Kan det stämma? Är ju en ganska saftig vikt. MVH Naikon |
|
|
Med tanke på att du inte vill betala något så kommer du med största sannolikhet köpa grisen i säcken. Man får som sagt vad man betalar för. Lägg på någon tia och köp en som inte har gått så långt är mitt råd iaf om du är orolig över släpskenorna... |
|
|
Tråkigt att det uppfattas som att jag inte vill betala något. Det jag känner är bara att om man ska lägga över 60.000kr på en E39 kan man lika gärna gå upp till en E60/E90. Om du hittar en liknande 540i/6 som gått mycket mindre för 10k till, får du gärna länka. Vad jag vet finns det bara denna på Blocket: Länk Kanske bara är jag, men tror inte det är så många som vill betala 60.000 för en 15 år gammal icke-facelift E39. |
|
|
Naikon: Vill man ha en i "felfritt" skick får man nog slanta upp kring 50-60' gissar jag. Den där för 32' kan mycket väl vara ett bra köp, om man kan leva med rosten o lite till. Skall man laga rosten så räkna med runt 10' för detta, så då är man uppe i typ 40". Väg detta mot ett annat exemplar, utan synlig rost, samt i övrigt gott skick, med typ 10000 mil mindre, men med säg 12-13' högre pris... Om du är ute efter en billig välfungerande (?) 540i Touring så skulle jag definitivt överväga den för 32', det mesta som brukar behöva bytas kring 25000 mil(koppling och kylare främst) är ju redan bytt... |
|
|
Tack för ett bra svar Dawwe. Ett felfritt exemplar förväntar jag mig verkligen inte. Mindre reparationer som rostlagning och pixelfel lagar jag gärna själv. Tycker som du säger att det är ett stort plus när koppling och kylare är bytt. Ska kolla vidare på denna. |
|
|
Du kommer troligtvis aldrig hitta en E39 med de kraven du har. Du kommer garanterat få kompromissa med något. Jag hade en 540i/6 i tre år men sålde den i somras efter ja köpt min M5. Som bruksbil har jag en 530ia och det är en helt annan bil jämfört med 540. Jag gillar bmw med både sexa och V8 men som sagt det är två helt olika bilar. Jag var 20 år när jag köpte min 540 och jag letade efter en E39 oberoende av vad det var för motor men efter ja provkörde 540 var jag fast. En manuell 540 drar ungefär lika mycket bensin som en 530 automat. Köp en 540, du kommer inte ångra dig. Om du är orolig för skenorna till kamkedjan köp en utan vanos. Min var en 98 som gått 21500 när jag köpte den, såldes vid 25500 mil. Motorn gick alltid tyst och fint utan problem, gjorde bara service ett par gånger samt bytte en kylarslang under 4000 mil. Pixelfel är ingen idé att hänga upp sig på heller då det är väldigt vanligt och det kommer förr eller senare. Kolla BMW marknaden eller Bimmers of sweden köp & sälj på Facebook, många fina bmw hittar inte ut på blocket längre. |
|
|
Den Topasblåa är Latorparns 540iT/6 E39, han är kompis med Hasso. Finns en hel del info om den på forumet Länk Ny LMM 2012 som synes. Så lågt pris som 32tkr för en facelift 540iT/6 E39 kommer aldrig gå att hitta igen, priserna i Tyskland är klart högre. I hans färgkombination Topasblau/Steingrün finns bara det exemplaret. Hade jag varit ute efter en bil hade jag köpt den direkt, 6växlad 5serie V8 är nummer 1. Totalt byggdes det 950st 540iT/6 E39 av dessa hade 482st M62TÜ och 14st var lackade Topasblau Länk Det är inget att fundera över KÖÖÖÖP! Eller åk buss. Mvh Stephan |
|
|
Grejen med 540 är ju karaktären på motorn och då blir det genast galet att jämföra en 540 e39 mot en 520 e60 tex för mer än 2L får du inte för 60k på e60. Sen har 540 i princip stannat i pris om man ser till dom finare exemplaren som inte har gått överdrivet långt. Så mellan 40-60k får du nog räkna med. Jämför gärna med andra bilar för 50k och se vad du får för något, 540 är väldigt mycket bil för pengarna! |
|
| Ja 32 är ett klipp för den, kommer nog gå iväg fort. | |
|
Tack för svaren! Ja, den verkar minst sagt prisvärd. Följer med en del prylar också. Tyvärr är det en spekulant före mig som ska kolla på bilen imorgon. Har sagt att jag annars kommer så fort jag kan med eld i baken. Håller tummarna... |
|
|
Ja den Touringen för 32 hade jag åkt och köpt direkt, det var ungefär vad jag fick betala för min 540i/6 sedan efter prut.. O då har jag fått fixa lite yttost, en ny kylarslang och bytt olja i låda och bakaxel. Väldigt fin utrustning dock inget m paket tyvärr så där är ju 10k man får lägga direkt på en M bak och front + lite lack :) |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Bara att köpa, helrätt pris. Gav 35´ för min manuella -97, kanske i överkant men vad spelar några tusenlappar för roll i sammanhanget. Inte lätt att hitta några manuella överlag tycker jag. |
|
Goda nyheter! Det visade sig att jag trots allt var lite före och har första-tjing. Chansen finns att jag åker iväg imorgon eller iövermorgon till Örebro! Det har gått väldigt fort det här nu, och vill ju helst inte göra något spontanköp utan att ha kollat igenom allting. Har ju inte heller kunnat ringa försäkringsbolaget (då det är söndag) för att få en offert. Men vafan, det är en nybesiktigad och nyskattad 540i/6 för 32k. Känns ju nästan som att man bara måste slå till. |
|
| Ja... allt har gått väldigt fort. Tågbiljett till Örebro imorgon är bokad! Vet en kille som inte kommer kunna sova inatt ;-) | |
| Ta in offerter via nätet. Lycka till i morgon. | |
|
Tack! Går inte att få offert via nätet, det är tydligen en för ovanlig modell. |
|
| Naikon: Är den rimlig är det bara o köpa. Räkna med en "dryg" premie. Bäst pris får du om du ringer runt i lugn o ro. Du kan alltid teckna en försäkring hos "vilket dyrt bolag som helst" o sedan utnyttja din ångerrätt (har jag för mig...). Du har kanske inte tid/möjlighet att jaga bästa premie just imorgon.... | |
|
Skulle inte kalla det att "gå upp" till en E60/E90, men vi är alla olika och det är kul att du kanske hittat en bil? Problemet med släpskenorna drabbar både motorer med och utan vanos. Vanos har inget med saken att göra. Problemet är att alla M62 saknar ett viktigt kugghjul som blev bortrationaliserat från M60. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.