AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.649

Vad tror ni om denna E39 540?

Sida 1 av 6
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Länk

Är lite smått sugen på en 540 och undrar vad ni tror om den här. Ej sönderstylad, inte gått så för långt, bra utrustad för min del, ser fräsch ut.

Tycker den är ganska billig med tanke på att de är ganska ovanliga, speciellt med M-paket original. Enda negativa jag kan hitta är att den haft 8 ägare sen importen 2006.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Backen funkar bara i dragläge....... Går det alltså inte att backa med bilen?
Kan komma att kosta en slant att åtgärda detta.

Min bil:Länk

De
607
Decoy_81

Ser en del rost på bilderna, så kolla hur omfattande rosten är.
Kolla milen med en BMW åf.

Om milen stämmer så är det mycket som brukar gå sönder vid dessa miltal, så som generator,vattenpump, kylare etc.

Utrustningsmässigt känns den ganska tom, men ok för dig och det är det viktigaste.

Listan: Länk

Min bil Länk

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Shit, såg inte det. Läste nog igenom den lite för snabbt. Motiverar ju priset...

Synd när den annars var fin. Ett oljebyte i växellådan brukar ju oftast göra susen, men det är ju inget man vågar chansa på.

Bor ju ganska nära, man skulle ju kunna kolla på den. Synd att det går så jävla dåligt ihop med öppettiderna när man samtidigt jobbar.
De
607
Decoy_81

Annars ser denna trevlig ut. Utan att kollat närmare Länk

De
607
Decoy_81

Länk
Ganska trevligt utrustad

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hmmm, främst är den lite för långt bort. Letar också efter originalutseende, varken original M-paket eller strålkastare där...

Utrustning som dubbelglas, gammal tjock-TV och elstolar är ganska onödig utrustning för mig personligen, väger bara en massa extra.
Men man får ju inte ha så höga krav när man letar efter fina E39 numera. Drömbilen hade ju varit en 540 6-växlad men dom är ju ganska sällsynta här i Sverige.
Vad menar du med att det inte är org m-paket/chassi?
Den Orientblåa har eftermonterade M-stötfångare och inte P337 M-Sportpaket från fabrik.

Stephan
Jaha okej, bra och veta. Är nämligen min bil.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Kom upp ny 540 igår kväll: Länk

Det jag är lite tveksam till är dels att den står skriven på killens farsa istället för honom själv. Sen tycker jag att priset är lite väl högt, nästan dubbla priset jag sålde min förra E39 528 för. Tyvärr växer ju inte 540 på träd direkt, så det är väl mer säljarens marknad.
Det jag gillar är originalutseendet, 6 ägare på 14 år, svensksåld.

Frågan är om en 540 är värd nästan dubbla pengarna mot en 523/528.
Vad tycker ni som äger 540? Är priset motiverad jämfört mot en 528?
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
För mig är 528 och 540 två helt olika bilar och prisskillnaden är väl värt det.
Man får ju inte heller glömma att det som nytt skiljde flera hundra tusen och inte tjugo mellan dem ;-)

Att bilen är skriven på farsan är omoraliskt och ynkligt av säljaren men knappast något bilen blivit sämre av.

-------
//Lövet
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tack för svaret. Svårt för mig att avgöra när jag inte ens provkört en 540.
Anledningen till att jag blivit intresserad av en 540 är för att jag längtat tillbaka till en E39 ända sen jag sålde min förra. Och varför inte slå på stort då?

Dock är det ju en liten större kostnad. Ca 20% högre förbrukning, dyrare försäkring, dyrare reparationer, känsligare motor.
Var jävligt nöjd med 528:an, då det var en riktigt stabil drivlina.
Läst många saker om 540 som jag oroar mig lite om. T.ex kamkedjerassel, vevhusventilationen, växellådeproblem osv...

Är lite girig av mig, och tänker bara på att jag lika gärna skulle kunna köpa en E46 330i som har samma prestanda, fast billigare i drift.
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
En sak man inte ska glömma är att en V8 är en V8a... Jag måste nog byta ut 530:n mot en V8a igen.

/Thomas
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om du ens funderar i ekonomiska banor ska du inte köpa 540.
540 köper man om man vill specifikt ha V8.

-------
//Lövet
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Vem tänker inte i ekonomiska banor när man köper bil? Finns väl väldigt få människor som är helt ekonomiskt oberoende.

Har ju som sagt inte provkört en V8 innan, nu på lördag tänkte jag provköra den som jag länkade först. Då får vi väl se om jag fastnar...
Har främst varit inställd på en 528/530, men 540 verkar vara såpass hyllad så jag tänkte att det var värt att överväga en.

Men är det generellt mycket mer bekymmer med en 540 än med en M52 t.ex? Kan ju mecka relativt enkla reparationer hemma, samtidigt som man kanske kan beställa från Ebay.

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Naikon:
Nej, inte direkt. Den största skillnaden mellan motorfamiljerna är kamkedjeskenorna på M62. Båda motorfamiljerna har kylsystem i plast och allt vad det medför. Framvagnarna blir slitna på båda bilarna. I övrigt är bilarna väldigt lika avseende kostnader.

Finns gott om folk med långmilare på amerikanska forum där glidskenorna inte har havererat. Min M62 har tex rullat 35500 mil utan haveri.

Om du dessutom sneglar på en bil som har rullat under 20k mil behöver du inte oroa dig för problem med glidskenorna än på ett tag.
Jag tycker inte min 540 varit särskilt dyr under de sex år jag haft den nu. Men det beror nog ganska mycket på om man tycker om att skruva lite grann själv. Jag gör det (är dock ingen skicklig mekaniker), och jag har vänner som är duktiga, vilket innebär att det inte finns någon anledning för mig att ha mer än trafikförsäkring t ex. Det vore en enorm förlustaffär för mig - bättre att laga bilen själv, byta ruta etc när det behövs.

Största utgiften på min har varit släpskenorna för kamkedjan, det tog jag hjälp med och det gick på ca 15 000.

Men det är klart : om man tänker strikt ekonomiskt, då ska man kanske ha en Toyota Aygo eller en VW Lupo eller liknande? För min de ör det dock alldeles för tråkigt - aldrig i livet att jag sitter och skramlar runt i en sådan bara för att spara några ören.

Men det är ju upp till var och en
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Min poäng är att om det är främst E39 man vill ha så är det rätt onödigt att välja den dyraste modellen om man inte specifikt är ute efter det. Det är inte riktigt rätt bil om man behöver räkna kronor och ören. 528/530 är trevliga bilar de också.

-------
//Lövet
Visst, håller med om att 528/530 är trevliga bilar också, och de drar mindre bensin.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Ok, tack för rådgivningen, kanske ska rikta in mig mer på en 330/530. Trots allt tror jag ändå att jag vill provköra en 540, ska se om jag får tid imorgon.

Finns bara 2st manuella 530 E39 uppe nu, vilket är synd. Ingen av dem är aktuell direkt...
330 E46 finns det lite fler av, men de flesta verkar säljas av tonåriga kepsgrabbar som gillar att sätta överpris. Svårt att hitta en fin i originalskick som inte är sönderkörd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.