AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.656

Ventiltickande 545i?

Ni
3
NickeH
BMW 545ia 2004
Nissan Navara V6Dci 2013
Tjäääna! läst lite om ventiltickande m.m.. som är skrivet här. tänkte jag iaf skulle beskriva min situation för er..

har en 545 -04 snart 16k mil, fullserv på BMW(longlife serv). men den tickar speciellt på en lyftare. jag har kört liqui moly motorskölj/tvätt och bytt olja(liqui moly 5w40) och filter(oem), samt även tillsatt liqui moly hydraulisk lyftar medel. men den tickar iaf.. det har blivit bättre.. men de är inte bra, man hör att den går lite ojämnt på tomgång och jag kan inte annat än härleda det till tickandet.

när den är kall är den tyst :)

kört kanske 10-15mil sen oljebytet..

tänkte nästan prova hälla i tws 10w60..? de känns som att de annars är lyftarbyte på g...

//Nicke
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Problemet är när det väl börjar ticka så har det gått så långt att motorskölj, t o m OMEGA 907 har svårt att ta bort alla avlagringar( om det nu är det?). Det som suttit där har byggts upp så länge och det är du som får ta itu med det.

Bilstein Enginge Flush, ca 2500kr kan vara en väg. Lika svårt där att sia om det funkar eller inte. Iaf bästa viset att med kemikalier göra rent. Kombinerar man detta med att tillsätta 10W/60 efter det så iaf det provat. 10W/60 använder BMw internt för att som första steg minska oljeförbrukning eller onormalt mekaniskt ljud.

Billigast är att prova 3 min högvarvsgasning och se om något släpper.

Stetoskopmetoden har du läst om antar jag? Tag ett kvastskaft eller något annat avlångt, några dm långt och smalt. Nyttja det som stetoskop och för det från plats till plats för att mer exakt likalisera vart ljudet kommer ifrån.

Nu är iaf teorin kring hur man får bort skit i de hydraliska lyftarna definerad. Det kan likaväl vara något annat med. Visst kan det vara mekaniskt. Såg du någon tillstymmelse till metallpartiklar eller plastpartiklar i oljan som tappades ut?

Kolla att stift sitter fast, läsa felkoder och livedata så spridare osv funkar samt koll skick på luftfilter kan vara terier de med.

Mvh
Asken
Ni
3
NickeH
BMW 545ia 2004
Nissan Navara V6Dci 2013
Sökte och läste bla om generator som knackat m.m. men iaf för att prova så har jag hakat av remmen å testat.. ingen skillnad.

Kall/ljummen är de tyst.. varm låter det.

funderar på att köra nån motorrengörning igen innan byte.. kanske onödigt..

sen i med 10w60 och hoppas på de bästa..

//Nicke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.