AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.306

Hjälp mig och jag bjuder på en tatuering värde 2000-4000 e46 320d problem

m5
92
m5 3.6
325 IM -89
M5 3.6 -90
har frågat innan om hjälp på denna sidan då många av er är duktiga på olika typer av problem och jag har ett jag blir tokig på ! min 320d e46 tappar kraft (turbon jobbar inte ) detta kan hända vid start vid körning växlar jag ner så kan den kicka igång igen hålla ett tag sen bli orkeslös igen hört att dessa har elektronisk wasgate och signalen kan tappas m.m och många andra lösningar finns säker ! jag jobbar på black rose tattoo partille och den som hjälper mig att lösa detta problem med lite meck (jag står för eventuella delar som ska köpas) bjuder jag på en tatuering värde 2000-4000 beroende på problemets storhet (kommer va med under tiden det meckas då jag själv vill se o lära Mvh Thomas
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
Min var en sen 2001 med facelift 320d automat och detta hade även jag på min bil och dom första 500 meterna man körde så var bilen rätt seg och jag hittade heller inget fel på den under de 2 åren jag hade bilen,, jag antog alltid att det var nån sorts säkerhetsfunktion från bmw:s sida som gjorde att man inte kan tokpressa motorn direkt efter en kallstart,, jag hade även problem med glödnings tiden, den glödde bara nån sek även när de var -30 så när de var kallt ute så var den svårstartad och jag hade en teori på att de kunde hänga ihop då glödstiften brukar ligga i ett tag efter start så den kommer upp i vettig temp å med den ur funktion så var den helt enkelt seg när den var kall (hade den inlämnad på bmw och den gav inga felkoder som rörde motorn så man kunde bara gissa sig fram ) men den gjorde detta både på sommaren å på vintern å de hade varit kul att veta svaret på dettta :)
Jonas problem låter som att motorn har en separat kallstartsgivare (nya motorer har kanske bara en enda temperaturgivare, men äldre har ofta en separat givare för kallstarter och en annan för motortemperatur). Om kallstartsgivaren ger fel temperatur så kan man få det fenomenet att glödningstiden blir för kort även när det är rejält kallt - bilen tror ju att det är varmare än det är.

Sådana problem ger sällan felkoder eftersom bilen inte direkt upptäcker något fel om den får in ett acceptabelt värde från en givare, även om värdet är felaktigt.

Det är fullt normalt att man på bilar har reducerad effekt när motorn är kall och att man får full effekt först när motorn uppnått driftstemperatur.

TS problem kan däremot bero på flera orsaker så det är inte så enkelt att svara på exakt vad som är problemet. Man kan dock testa med att ladda batteriet helt fullt och se om problemet försvinner ett tag då. Om i såfall så är det dags att byta batteri för det är ganska mycket i bilarna som är känsligt för dåliga batterier.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.