AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.974

M54 oljeförbrukning

sp
71
spit64
525I touring-04
Oljeförbrukningen är känd på BMW men min drar 1 Liter på 50 mil jag tror man kan bortse läckage för en liter på en vecka borde grisa rejält. Vevhusventilationen är ny bytt oljan är W5/30.
Har någon haft problem med ventiltätningar? min misstanke är kolvringarna eller vevhus ventilationen som suger olja från oljetråget genom oljeröret. En lösning verkar vara en extra vacuumslang från insuget till oljeseparatorn. Men på nya oljeseparatorn finns ingen vacuum anslutning.
Min största fundering är om någon löst problemet med ventil tätningarna?
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Sök på wd-40 metoden. Igenkoksade kolvringar brukar vara en av orsakerna.
sp
71
spit64
525I touring-04
Jag har provat omega 907 rengör motorn få se om det fungerar. Återkommer senare med resultat.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bra tråd i ämnet som illustrerar problemet och varför wd40 och andra vätskor inte kommer lösa det: Länk

-------
//Lövet
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Tyvärr ,, precis som beskrivits så har utvecklingen gått i fel riktning avseende motorers grundkonstruktion.
Oavsett om de heter Audi, Bmw, Toyota eller Volvo. Det jagas milliliter i förbrukning med tillför istället deciliter i oljrkonsumtion. Och har mage att kalla det normalt .. Fullständigt hål i huvudet !!
Därtill lägger tillverkaren in idiotiska oljebytesinteresintervall...för att kunna erbjuda en kostnadsfri service. Jag har gått igenom mängder av motorer och det har inte blivit rätt utan mer fel.
Vevlager med minimal tvärsnittsyta, kolvringar klena som lillfingernaglar och ett minimerat gods i kritiska komponenter .. Gärna i plast.

En kamkedja skall inte vara ett problem, en motor skall inte förbruka olja. Gör den det är det en dålig konstruktion
sp
71
spit64
525I touring-04
Lövet bra länk. Dyr gunka kan hjälpa men klart någon gång om man väntar för länge så är det försent, hällde i omega 917 i en bil där backen på automatlådan slutade fungera redan nästa dag vart det bättre och körde 10år och 30 000 mil så nog fungerar det.
Plocka isär motorn är inget alternativ har ingenstans att hålla till, verkar som rengöring inte hjälpte kommer att prova med 909 omega endast som test för man har inget att förlora ångrar i dag valet av BMW fast andra bilar har samma problem.
Nya varningen är GDI motorer koks på ovansidan av ventiler.
Han på skruvat sa att man kan gå från 0W -10W olja för det är när bilen är kall som största problemet är men om man menar kallstart så är oljan tjock i vilket fall som helst och när motorn är varm så är det andra siffran som gäller så skillnaden är just innan motoroljan har fått upp tempen och de är inte länge..
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Tack Andreas för att du visade länken...Visste inte att brorsan hade lagt ut detta om min fd. bil.
Det ända som är fel i texten är att han skriver 525 och det är det inte ...det är en 520 och det är tydligen dom som har mest problem med koks och hög oljeförbrukning.
Den fungerar fortfarande klanderfritt och tar ingen olja mellan bytena.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Den typ av genomgång du gjort Micro68 på din bil skulle min nog också må gott av. Testade WD40-metoden för ett par år sedan men det hjälpte inte. Skulle vara intressant att veta vad det skulle kunna kosta att få gjort en sådan genomgång. Förmodligen mer än bilen är värd tyvärr...

Split64, hur gick det med Omega917-övningen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.