|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra vad panelen anser... Köpte i somras en andrabil Skoda Fabia 1,2 TSI, en bil för drygt 100k, bilen hade då varit i trafik ett år och (sen 130625) och rullat 730 mil. Idag har bilen rullat 1220 mil och bilen säger "oljebyte om 14 dagar" dvs service (ganska långt ifrån 2 år eller 3000 mil - det som inträffar först....) Det som ska göras är byta olja och filter samt "se över servicepunkter som däckmönster"... för detta, dvs ett oljebyte vill de ha 2700.-. Frågan är - skulle ni lämna den till Meca/autoexperten eller liknande för betydligt mindre eller kört på den auktoriserade verkstaden pga kvarvarande nybilsgaranti? Vad gäller BMWn skulle jag inte serva på annat ställe än BMW-verkstad. Där känner jag att jag får ett mervärde. Vad gäller Skodan, en billig bil, enkel teknik, inga avancerade programvaror i bilen som navigation m.m. känner jag mest att jag får en faktura... Efter garantin har jag tänkt låta en vän göra service som har egen firma men har varit VAG-mekaniker. Men jag funderar på att låta en kontrollerad verkstad göra denna första service för att kunna åberopa ev garanti. Hur hade ni resonerat - skoda vill ha nära 2 % av nybilspriset för ett oljebyte. Skulle jag köpa en nyare sådan här bil beg är jag intresserad att bilen är servad som den ska. Köper jag en nyare BMW vill jag att den är servad på BMW-verkstad. | |
|
Övertro till märkesverkstad ligger ofta plånboken mer till last än nyttan för bilen. Med andra ord, serva den där de som utför jobbet, gör det med viss form av yrkesstolthet. Då blir det bra utfört och de ockrar inte på priset. Det är mervärde. Stämpeln är värd vatten den dag garantin går ut. Samma sak med bmw verkstäder. Tar 220kr/lit för oljan du är själv som privatperson köper hos svensk handlare för 50-70kr/lit . Och säger inte datorn att det är nåt fel, är bilen felfri.. Personligen tycker jag den branschen borde granskas ytterligare, för maken till ocker sett till resultatet.. |
|
| 2700:- är dyrt ja..Men börjar den rassla i motorn om 1 månad (Inte så ovanligt på den motorn har jag för mig) så är det ju bra att få det på garanti/goodwill.. | |
|
Så länge du har garanti så är det aukt verkstad som gäller, förstås. Detta behöver dock inte innebära att du servar den just hos Skoda. Dumt att spela bort garantin för att spara en femhunka. |
|
|
Hur mycket billigare är alternativen? Min bild är att Mekonomen max ligger 10-15% under Aukt. För övrigt gäller samtliga garantier och maskinskadeförsäkringar även om du servar fristående. Goodwill något knepigare. Du får bedöma risken att det behövs. ------- //Lövet |
|
|
H**lvete vad dyrt, pappa betalade 3tkr för oljebyte och bromsvätskebyte för sin 525xd-09 på auktoriserad verkstad på Lidingö. Finns det inga billigare auktoriserade alternativ i närheten av där du bor? Mvh Stephan |
|
|
Håller fullständigt med Centrallogik. Så länge du inte får garantin ifrågasatt, är det verkstaden med ditt förtroende som gäller. /Lennart |
|
|
Nåt märkligt med priset är det. BMW originalservice oljebyte för min kostar 2100:- och då är det 8 liter olja som ska bytas. ------- //Lövet |
|
|
Servade jobbets Caddy 16 Diesel (2013) första gången förra veckan, byte av olja + filter samt diverse "okulär kontroller", kostnad 3001 kr, VW Bromma. 7 mil senare varnar bilen för lågt oljetryck, oljeläck under bilen. Berodde på dåligt monterad o-ring till oljefiltret, VW Bromma skötte det hela föredömligt o snabbt, men lite klantigt att inte upptäcka missen efter oljebytet... Sen vet jag inte vilken Castrol olja som kostar 70 kr/l hos nån svensk handlare??? Oljan i Skodan lär behöva vara den senaste varianten av Castrol Professional "Whatever", o den oljan kostar typ 60-70 kr/l hos de billiga tyska webshoparna, eller runt 100-120 kr/l hos nån svensk motsvarighet. |
|
| Värt att nämna åxå kanske-Kan ju finnas "uppdateringar" som görs i samband med service, Detta går man ju miste om om man servar på typ Mekonomen. | |
|
Angående oljepriset får du jämföra lika för lika. Castrol edge professional c4. Då även sett till volym. Gav 12362kr för 208l nyss. Det ger strax under 60kr lit. Inkl.moms. Att verkstäder sen tar priset av en enliters i butiken, när bilen dessutom rymmer minst en fyra, är ocker. På alla plan |
|
|
Du kan inte jämföra på det sättet. Verkstaden sätter priset för hur kunden normalt sett kommer jämföra pris. Då gör han det mot enlitersflaskor eftersom det är rätt ovanligt att folk har oljetunnor i garaget. ------- //Lövet |
|
|
Vilken normalt funtad individ som ska tratta i 8liter olja, köper enliters? Oavsett, ett 100%igt pridpåslag hade varit rimligt, men närmre 200 är det inte. |
|
|
Vilka normala privatpersoner köper 208liter olja då? Oavsett om det är smart eller inte så är det inte normalt (dvs vad den större massan ägnar sig åt). Man kan ju jämföra mot 4/5-liters dunkar också, men kan en vanlig privatperson köpa dem för 50-70kr/litern hos en handlare i Sverige? För motsvarande märkesolja som verkstaden använder. |
|
| Nej, men för just ca 120, vilket skulle ge en rimlig och i alla fall till del försvarbar prislapp. Det är väl bara buteljerat vatten som har högre påslag. | |
|
Det stora prisraset per liter olja, kommer när man köper 20-litersdunk (i förhållande till 1- eller 4- alt. 5-litersförpackningar). Det blir givetvis ytterligare lite billigare om man köper fat eller bulk, men det är relativt liten skillnad mot 20-litersdunkar. Ser man till hanterings-/lagringsproblemen samt den mängd pengar man binder upp, behöver man vara rejäl storkonsument för att det skall vara någon större mening med fat... Har du fått en specifikation över exakt vad som ingår i märkesverkstadens service? Spontant känns priset extremt högt - kolla med andra auktoriserade verkstäder för samma märke "inom körbart" avstånd! När jag har kollat upp reparationspriser hos auktoriserade verkstäder (BMW) har det skiljt 20-30% på EXAKT samma reparationer med originaldelar...och då har det t om varit verkstäder som ingått i samma kedja/haft samma ägare men legat i helt olika städer (jämnstora städer). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hade helt klart låtit en vän serva din Skoda om ni inte planerar försäljning före bilen är 3 år gammal. Dokumentera noga! | |
|
Ursäkta min inaktivitet. Vad gäller priser så är Dyronomen som någon sa inte speciellt mkt billigare 2200.- En Meca verkstad nära jobbet och med mkt gott rykte är ca 1000.- billigare då ska jag behålla garantier och få assistansförsäkring 1 år i det priset med. Då byter meca även luftfilter som auktoriserad verkstad tycker kan vänta. Han på meca menar att det är småsnålt och han sa "ja jag slår ju bättre olja i bilen än vad de gör, det kan jag garantera".. Säljsnack troligen, men dealen förutom stämpeln känns ju bättre, inte minst engagemang. |
|
|
...då infinner sig ju plötsligt frågan: Vilken olja använder sig Meca av? Luftfilters "slitage" är ju direkt kopplat till körsträcka (och miljön den körs i) så där kan du nog gå efter servicebokens bytesintervall kopplat mot körsträcka. Men visst, får man med bytet "på köpet" så är det väl kanske inte så dumt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Luftfilter? Du menar friskluftsfilter/kupéfilter? Det rekommenderas att bytas vid två år eller 6000 mil. Luftfilter behöver inte bytas på länge (6 år eller 9000 mil) 2700:- låter dyrt för en Intervallservice med olja och filter, det kanske ingår torkarblad eller hyrbil etc? Kolla andra märkesverkstäder i närheten, borde kosta 2000-2500:- beroende på storlek på ort. Håller med Murpz, lämna inte en så ny bil på en allverkstad, du lär inte få någon hjälp med goodwill för ex. kamkedjeproblem i framtiden. MVH Christofer |
|
| Tyvärr så ingår inget mer... Ska ringa grannkommunen o kolla pris | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.