AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.743

BMW 535d -05 steg startmotor som gav upp akut problem

Da
5
David.H
BMW 535d
Tja!
Jag har en 535d. Startmotorn har varit halvseg ett tag och jag har frågat runt vad detta kan vara för problem bland vänner och kollegor och även här på forumet för att kunna lösa det men inte fått något konkret svar.

Tyvärr så förlorade jag denna gången, för igår så startad inte bilen och jag måste ha den senast i morgon bitti.

Allt går runt men den orkar bara nåt halvt var innan den lägger av.

Jag provade med startkablar igår och ingen skillnad
Da
5
David.H
BMW 535d
Kan det vara dålig kontakt på jordpunkter och isf vart sitter de?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

inte lätt att veta men:

Troligen är det batteriet som är på uppehällningen, kolla först nedan ändå.

Huvudkabelstammen ifrån Batteri och framåt byts ut på alla 5-serie från 2005-2010 på garanti. Utskick har gjorts ifrån BMW för flera år sen men om ägarbyte skett eller ägare inte hörsammat den kostnadsfria kallelsen så får du kolla med närmaste BMw-verkstad om det är gjort.

Skall man kunna starta din bil som har en stor förbrukning pga elsystem och startmotor jmf en mindre bil samt om batteiet redan är dåligt krävs: rejäla startkablar från en bil med kraftigt batteri och kanske att man kör på tomgång på den bilen 10-15 minuter innan man försöker starta. Då bilen är kall i detta väder drar förvärming och förglödning extra mycket vid startögonblicket.

En intelligent batteriladdare, t ex Ctek 5.0 el 7.0 kan vara kraftiga nog för att något förlänga livslängden på ditt befintliga batteri men aldrig återställa det.

Det är relativt enkelt att mäta befintligt batteris skick. 12.0-12.3 Ah= batteribytesdags. 12.6-12.8 Ah= Friskt batteri grovt sett.

Titta på batteriet om det är ett AGM eller blysyre och rapportera åter i tråden, färgen på det avgör vilket det är. Är batteriet ett blysyrebatteri så kan det ha ett "inspektionsöga" som med färg indikerar om det är ok, dags att ladda eller att bytas ut.

BMWs reservdelskatalog online: Länk Läs all text om vad som krävs vid batteribyte där.

Bilen kan behöva programmeras pga IBS(om det finns eller inte) för det styr laddningen och generatorförhållandet och byter man batteri utan att göra detta så förkortas livslängden på det nya batteriet med hälften grovt sett av vad jag kunnat läsa mig till på forumet.

Om du har en bekant med PC-baserad felkodsvläsningsprogram kan det gå enklare och är lösbart samt att det som nämns kan kollas med den.

Annars skulle jag rekonmenderas att skicka ett mail till närmaste BMW-verkstad och fråga om pris för detta. Går ju att hitta andra vägar och vis att få tag på ett batteri redan idag men ett som är kraftigt nog och passar i dimension kanske inte finns på OKQ8 eller vilka nu som har öppet idag.

Mvh
Asken
Da
5
David.H
BMW 535d
Tack för svar asken!

Batteriet är bytt och programmerat för en månad sedan.
Kabelstammen är antagligen inte bytt med tanke på att det är en import om det skulle spela någon roll.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kabelstamsbytet gäller även kostnadsfritt för importer och ingick i BMW Sveriges utskick men det beror ju på när den är intagen... Kolla och checka med BMW.
Kan vara därför den töms på så kort tid. Har du "ogynnsam körprofil"? Korta körningar. Ctekladdare är då svaret. Minst verison 5.0 mht tänk ovan.

Kan batteriet i sig ha tagit skada av att ha tömts, kan gälla främst blysyrabatteri. Premiumbatteri på 90 AGM eller 110 Ah Blysyra utgår jag ifrån att du stoppade i.
Antar att programmeringen gjordes av någon som har kolla på det. Batteri har iaf garanti och om du köpt bytet på verkstad så får de fixa allt. Då borde du rimligtvis kunna kräva hyrbil för att klara dig men man får tnäka på att det är en 10 år gammal bil.

Hur långt har den gått? Om import och ej av digsjälv eller ägare som ägt den länge själv så kan det vara skruvat.

Själva IBS:en som är trasig?

Låg laddspänning borde felindikera. På den fronten generator, linding, laddrelä osv. Spänningsmäta vid tomgång är vägen. När du fått igång den:) Ingen bekant med en lätt lastbil eller liknande som kan titta över?

Bärgare har ofta utrustning som kan starta de värsta av tomma batterier men om grundproblemet kvarstår får du stå på tomgång tills imorgon bitti:)

En tanke kan vara kablaget till bagagelucka eller antennförstärkare som skavts av, då kan tömning av batteri ske kanhända? Stdfel med kablar på E61:an och går att köpa komplettkablage i tyskland för omkring 150 euro och sen är det 3-4 timmars jobb att byta.

Om bilen programmerades borde mer generella fel dykt upp på datorn? Kan samma köra en diagnos med komplettsökning?

Kristallkulan är inte så bra kalibrerad här:)

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.