AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.173

Vill ha "skönare" ljud i min 528

Sn
20
Snajzan
Bmw 528 e39
Har suttit och läst lite på olika varianter, självklart är ett helsystem det optimala, nåt tips på en budget variant som ger ett skönare motor ljud i min bil? Har sett nåt klipp muffler delete som låter helt ok, men vilken dämpare har dom plockat bort då?
Sn
20
Snajzan
Bmw 528 e39
Någon som har några bra tips?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Det vanligaste är att ersätta slutburkarna(de längst bak) med ett rakt rör. Går även att ta bort dämparen i mitten, men det brukar resultera i tråkig resonans under dellast.
Nu har jag en 540 så det är inte riktigt samma sak, men jag har prövat att byta den bakre dämparen mot en mer öppen. Jag ville höra V8:an mer.

Det gör jag också, men tyvärr får jag en del otrevliga resonanser - det liksom "durrar" - inget mysigt ljud - kring 1500 varv, ett varv som automatlådan gärna vill lägga sig på.

Inte helt nöjd. Jag skulle kunna tänka mig att sätta tillbaks originaldämparen igen, eftersom resonansljuden är så irriterande.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Lasse-SL500 tar du bort bakre ljuddämparen helt på 540i och ersätter med rör blir det helt resonansfritt.
Tack för bra tips. Kan vara värt att pröva det - blir det för högljutt så kan man alltid sätta tillbaks originaldämapren, men som sagt: kan vara värt att pröva det först.
Prövat nu, och kan berätta att det INTE blir helt resonansfritt. Det blir mer högljutt och resonanserna flyttar sig.

Men det blev bättre i intervallet 1500 - 2000 varv. Har man en manuell bil så kanske man inte märker det lika tydligt, för då kan man se till att undvika det varvet. Men automaten vill gärna ligga kring 1500-2000 varv i vanlig 80-100 km/h.

Mer högljutt och resonanserna flyttar sig och är bättre - inte lika intensiva "durrande" ljud vid 1500. Men det finns fortfarande kvar.

Jag ska pröva så här en vecka, men det lutar åt att jag sätter tillbaks originalsystemet. Jag är inte så imponerad av att det låter burr-burr-dörr om bilen även när man vill att den ska vara tyst.
Tycks inte finnas någon/ytterst få som har något att tillföra om detta så skriver jag själv:

med risk för att någon annan lägger sig i och svarar "varför skriver du om det här? det har skrivits massor om detta -- använd sökfunktionen""

.. och sedan skriver samma person som nyss klagade på att ngn annan yttrade sig, 48 till inlägg i samma tråd som alldeles nyss var "onödig" :)

För den som vill ha lite bättre ljud (som vill höra lite mer av v8:an, men verkligen inte vill ha resonanser i kupén):

Bilens motor är akustiskt avstämd från fabrik, så att ljud och akustiska vibrationer minimeras. Detta är vetenskap, kunskap, och så fort man själv försöker ändra på det så riskerar man att råka ut för oönskade sidoeffekter:

1. resonanser, eller "drone" som det kallas på engelska sidor -- det "durrande" vibrerande ljus som uppstår i kupen på vissa varvtal : ofta kring 1500 - 1800 varv - precis där automatlådor gärna vill lägga sig.

2. sämre effekt, pga förutsättningarna för motorstyrningen (avgassystemets mottryck förändras).

Kikar man under en 540 så går de båda grenrören ihop till ett, som går vidare in i en "fördämpare" som brukar kallas för "resonator" eller "y-dämpare" eftersom den ser ut som ett Y. Den sitter mitt under bilen, i höjd med framstolarna ungefär.

Originaldämparen ser ut som två stora dykartuber, varav den ena är en kammare som bygger på en akustisk princip som kallas "Helmholtz" - och som är till för att avlägsna resonanser.

Värt att tänka på för den som vill ha lite mer "v8" i ljudet -- men vill att det ska vara diskret -- byter man bakdämpare mot raka rör så slipper man resonanser: men det blir väldigt högljutt. Folk frågar "vad är det för fel på din bil?"

Tricket är att behålla y-resonatorn och att välja en annan slutdämpare byggd med Helmholz-principern: t ex Flowmaster 50-series. En sådan dämpare i rostfritt kostar kring 2500 kr.

Ett alternativ är att köpa Eisenmann, Supersprint eller Remus. De låter bra, men då hoppar priset upp till kring 10 000 kr.

Om man (som jag) byter till en dubbelkamrad MagnaFlow så låter bilen bra, men tyvärr saknar MagnaFlow-dämparna Helmholz-konstruktionen, vilket gör att det blir jobbiga resonanser.

Jag tänker kolla upp Flowmaster 50, eller som alternativ montera tillbaks originalsystemet fast med "auspuffklappen" - luckor som kan öppnas i avgassystemet för att får fram ett sportljud.

Audi R8 t ex, är en standardbil som byggts med tyst ljuddämpare men med luckor som öppnas automatiskt för att få den att låta sportigt.

Återkommer.
Det blev ingen FlowMaster -- det är troligen samma problem med den -- en överdrivet optimistisk skrivelse av någon på Internet. Dessutom är FlowMaster inte rostfria, vilket är ett måste tycker jag på en bil som ska köras på vintern.

Jag var så trött på raggarljudet att jag satte tillbaks den rostfria MagnaFlow jag haft där i sex år nu.

Har kvar originaldämparen (dykartuberna på 23 kg) men ville inte ha tillbaks dem ännu -- bilen blir knäpptyst som en symaskin med dem.

Ibland lär man sig å misstagen - den MagnaFlow som jag har är tyst, bara snäppet ljudligare än original, och har trots allt minimala resonanser vid 1500-1700 varv.

Jag lever hellre med det än raggarljudet. Tillbaks till ruta ett, men en efterenhet rikare.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag kan hålla med om att det kan uppkomma en viss resonans om man gasar fullt på typ 1500 rpm i 5an efter "straight pipes"-modifikationen. Eftersom min bil ligger på högre varv vid motorvägskörning är det inget jag har reflekterat över. Annars är det verkligen inte ett störande högt ljud om man inte varvar ur. Kan inte heller säga att man stör sig på motorljudet om man kör i 120 km/h, då hörs vindbruset mer och E39 är en tyst bil.
Du får helt enkelt komma ihåg vad dessa optimistiska skrivelser online jämför med - ta t.ex. en Saab med 3" hela vägen som låter mycket mer än en M62 v8 med borttagen bakdämpare.

Jag säger inte att du har fel, men det är en subjektiv fråga. Precis som med hårdhet i fjädring finns det olika grader i helvetet. :)

Är inte idén om försämrad effekt p.g.a. ändrat mottryck en gammal myt som har levt kvar från 2-taktsmotorerna? Finns det någon som har kunnat visa på sämre siffror med en mätning före/efter?
Här är bevis för effektförlust:

. 5 hk och ca 40 nm sämre.

Skillnaden mellan "straight pipes" och "muffler delete" är att straight pipes betyder att man tar bort även den y-formade resonansdämparen.

Tar man bort bakersta dämparen blir ljudet VÄLDIGT högt. Den låter som någon slags banracingbil. Såvida man inte känner sig som en banracer till jobbet, så lär man inte trivas med den decibelkurvan. Inte jag i varje fall. Men jag håller med om att den är tyst så länge man är väääldigt försiktig med gaspedalen.

Tar man även bort resonansdämpare så får man även med de höga, hårda frekvenserna - de som inte alls låter som en V8.

Vill man ha ännu högre och vassare så kan man ta bort kattarna.

To each, his own. :)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Med risk för att hoppa in på fel ställe i diskussionen men jag kan inte annat än rekommendera Eisenmann. Har det på min 540 och ljudet är helt magiskt och saknar all form av störande resonanser. Kostar pengar (lyckligtvis förra ägarens) men är värt det.

-------
//Lövet
Vad jag hört av Eisenmann så håller jag med Andreas.

Det är visserligen en smaksak - finns de som vill ha det så tyst som möjligt och de som vill att det ska låta så mycket som möjligt. Är själv någonstans mitt emellan, vill gärna höra V8:ans mörka toner, men ogillar påträngande ljud.

Eisenmann är nog det bästa, enda nackdelen är priset: kring 10 000 för en bakdämpare. Det är bara att gratulera Lövet!

Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Lasse tror du detta är en bra lösning?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.