|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en f10 535i -10. Kikade i instruktionsboken och såg att man rekommenderade olja LL-01 och LL-01 FE (?????) i första hand, och alternativt LL-04. Blev lite konfunderad då LL-01 är en äldre oljeklassning än LL-04, och kollade även i andra hemsidor (tex mekonomen) och där så rekommenderades olja med LL-04. Jag vet att man ska följa rekommendationerna i instruktionsboken, men vill vara säker på min sak. Ni som har en liknande bensinbil, vilken olja använder ni ? Mvh Brocco | |
|
LL-04 togs fram huvudsakligen för att minska påverkan på partikelfilter hos dieselmodeller. Med det sagt är det inte en sämre olja, men LL-01 är gott nog. Det är betydligt viktigare att byta ofta än köra samma olja 3000mil. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@brocco : Stod det verkligen i den ordningen i din instruktionsbok? Var inte formuleringen i din instruktionsbok egentligen såhär? >> I första hand: BMW Longlife-01, BMW Longlife-01 FE >> eller BMW Longlife-04 >> >> Alternativt: BMW Longlife-98 eller ACEA A3 FE står för Fuel Economy och är en lite speciell olja som var till för bränslesnåla motorer som behövde en speciell olja (lågfriktionsolja). Min N46-motor är i samma situation, där passar både LL-01 och LL-04 lika bra. Till dieselmodellerna av samma årsmodell ska det däremot vara LL-04 av den anledning som Centrallogik nämner (det är lägre nivåer av SAPS i LL-04 och därigenom är den mycket skonsammare mot tex partikelfilter och trevägskatalysatorer). Så både LL-01 och LL-04 fungerar alldeles utmärkt i din motor. Och precis som Centrallogik skriver så är det mycket viktigare att du byter oljan oftare än vad som rekommenderas (än att du står och väljer mellan LL-01 eller LL-04). Min N46-motor får numera byte i "halvlek" dvs det görs ett oljebyte mellan varje rekommenderat oljebyte. |
|
Hej igen, Tack för era svar. Jag har i mina andra bilar bytt bytt olja vid "halvlek", ville bara använda det som rekommenderas i första hand. Vad jag blev lite konfunderad över var att det rekommenderades LL-01 i första hand och LL-04 som alternativ till en årsmodell 2010. Därför ville jag höra med andra vad de har använt för motorolja till samma motor. Det står i instr.boken: I första hand: BMW LL-01, LL-01 FE Alternativ: BMW LL-04, LL-98 Detta gäller bensinmotorer. Men jag verkar ha fått svar på min fråga, så ni ska ha ett stort tack. Mvh Brocco |
|
|
Som redan nämnts är LL04-oljorna främst framtagna för de moderna dieslarna med dieselkatalysator och partikelfilter. Dessa behöver low- eller mid-SAPS-oljor för att inte sättas igen. Svavel och fosfor har traditionellt sett användts som antiwear-additiv och givit oljorna ett förstärkt skydd mot mekaniskt slitage hos motorerna. Vissa hävdar att de nya low- och mid-saps-oljorna ger ett sämre mekaniskt skydd då svavel- och fosforhalterna är lägre. Men man måste tänka på att seriösa oljetillverkare har ersatt dessa ämnen med andra tillsatser för att kompensera de lägre halterna. Ett sådant ämne är molybdendisulfid. LL04-oljorna är bakåtkompatibla och uppfyller automatiskt de krav som ställs på LL01 och LL98-oljorna. Med andra ord kan du använda både LL04 och LL01-oljor utan problem. Däremot bör du inte använda LL98-oljor om det finns LL04 och LL01-oljor att tillgå. Dock är det ALLTID bättre att använda sig av olja med "för låg klassning" än att ha för låg oljenivå, om du befinner dig i en situation där du inte får tag på olja med rätt klassning men måste "toppa upp" oljenivån med en eller två liter t ex. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@brocco : Håller med, om det stod som nedan i din instruktionsbok så tycker även jag att det är märkligt! >> Det står i instr.boken: >> I första hand: BMW LL-01, LL-01 FE >> Alternativ: BMW LL-04, LL-98 >> Detta gäller bensinmotorer. Såvida inte manualen gäller ett icke-europeiskt land (men det stod ju på svenska så det låter ju ganska osannolikt). Tror det gäller fortfarande att LL-04 inte är godkänd i länder utanför Europa (pga sämre bränslekavlitet). |
|
Hej, Tack för era svar och förklaringar. Har beställt 20X1 liter Castrol edge titanium fst (0W40, LL-01) från levoil. Mvh Brocco |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.