AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.371

Däcktryck RFT vs icke-RFT

Jag har funderat på om tryckvärdena i stolpen på bilen är samma oavsett om man kör på RFT-däck eller inte. Speciellt på dubbdäck är det väl viktigt att man precis rätt tryck för att varken få konvex eller konkav yta för att maximera dubbkontakt med marken?

På mina sommar och vinterdäck står det att jag ska ha 2,4 fram och 2,9 bak när jag inte är lastad. Med tanke på att en BMW nästan har 50/50 vikt på fram och bakdäcken så känns det ju lite lurigt. Jag har exakt samma sorts däck fram och bak dessutom.

Någon som är däckguru och kan klargöra hur allt detta går ihop? Jag måste ändå säga att bilen känns bättre med dessa tryck än med tex 2,8-3,0 runt om som många kanske kör med.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ifrån tillverkaren angivna tryck bör hållas. Sen skall man alltid lägga till 0,3 bar på detta. Anledningen är att det angivna trycket mäts vid kalla däck hos tillverkaren. Rullar man ett par hundra meter eller vad man nu har till närmsta mack så är däcket att anses som varmt. Därav detta. Har fått infon från en däckstekniker. Värden på icke-RFT har jag iaf inte ändrat men det kanske finns någon med mera sakkunskap i ämnet?

Risken är att om man har för fel tryck så slits däcket i mitten eller på kanterna, beroende på.

Lika viktigt är det att ha en exakt gjord hjulinställning med maskin och personal som lämpar sig, billigaste Pelle runt hörnet har inte alltid inställningsmöjligheter på sådant såsom aktivstyrning, fyrhjulsstyrning eller olika fälg/ däcksstorlek.

Däck är ju minst sagt dyra och resten säger sigsjälvt.

Mvh
Asken
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Asken, du har helt rätt.
En viktig sak till. Jag har märkt att lufttrycksmätarna slår väldigt olika och det är svårt att veta vilken som visar rätt. Köper man flera mätare av samma typ och märke så visar de olika tryck. Mätarna på mackar och hos däcksgubbar är det likadant med oavsett om de är digitala eller mekaniska analoga.
Nu har jag dock accepterat en mätare hos lokal OKQ8 (heter möjligen Grabber) och under tre år använt den enbart och uppnått helt jämnt däckslitage på alla hjul genom att hålla det tryck som anges för lastad bil. Det blir lite stötigt men jag kompenserar med EDCn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.