AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.248

e39 523 -98 Går riktigt dåligt, hjälp!

Sida 1 av 2
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Hej!
Jag har väldiga problem med min pendlare.
Det som händer är att tar man bilen när den är kall går den bra, ett litet tag..
Sen hostar den till och låter väldigt ansträngd och kan inte "andas".

Detta fick mig att tro att det var vevaxelgivaren.. MEN, den är nybytt och den började bli sådan här även från start.
Jag läste felkoder och fick inga.

körde med bilen och var fem mil hemifrån, då hostade bilen till och dog. man fick vila den ett par minuter och sedan kunde man köra ett par hundra meter tills den dog, sedan ny vila osv osv...

Nu var det något övertryck i kylsystemet så termostathuset sprack, och det kom en väldigt liten hårfin stråle brevid luftningsventilen, dock höll jag kylvätskenivån tillräckligt högt för att undvika kokning..

Väl hemma fick jag dessa 10(!) felkoder:
12 Throttle valve potentiometer
68 Tank ventilation valve
55 Lambda probe heating probe 2
21 Vanos valve; electrical failure
24 Injector valve cylinder 4
23 Injector valve cylinder 6
27 idle adjuster/closing coil
53 idle adjuster/opening coil
22 injector valve cylinder 3
6 injector valve cylinder 1

Är det vevhusventilationen datorn försöker peka på? eller toppen som har gått?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Har du problem med laddning eller dåligt batteri? kan du mäta laddspäning ev med diagnosprogrammet sam spänning med motor avslagen.
FAF
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Det finns ingen givare eller sensor som övervakar vevhusventilationen.

Kostigt att du får övertryck i kylvattnet.. höll sig tempen på mitten hela tiden eller stack till rött? Vitryker den?
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Jag har inte kunnat titta på diagnosprogrammet(inpa) idag, men ska greja med bilen imorgon. Ska kika då.

Däremot så fick bilen stå med varningsblinkers på under tiden jag fixade fram fordonstranport. detta tog totalt 2-3 timmar..

När jag kom tillbaka hade den slutat blinka då batteriet var för urladdat..

Tempen stack iväg till rött en gång, hamnade lite illa till när jag var vid en påfart till motorvägen och i rusningstrafik.. Så den hann vara på rött ungefär en minut(60 sec) innan jag kunde stänga ner den..

Men jag var rätt nära en statoil då, så jag fick tag i glykol och kunde fylla upp bilen, då höll den sig i mitten efter den svalnat ner..

Den ryker inte vitt, nej..
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Ska läggas till en sak som jag kom på, det är att bilen har stått i kallgarage innan. Och natten till när allt detta hände stod den ute.

Kan det kanske påverka? Tänker på vevhusventen?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Var det väldigt kallt denna natt?
Kan ju vart att det var för lite glykol i kylarvattnet så det frös och blev inget flöde = motorn kokade.
Eller så öppnar inte termostaten
Eller så går inte vattenpumpen

Tror inte en dålig vevhusvent orsakar ditt termostathus att spricka så där har du nått kylproblem iaf.

Om vevhuset är fruset så får du inte ur övertrycket från ventilkåpan och då borde kåpan trycka ut olja i motorrummet
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Glykolen är uppblandad med 50% koncentrat och 50% vatten.
Bytt för ett par månader sedan i samband med byte utav topplockspackning..

Då gick vi igenom det sedvanliga med vattenpump, packningar osv.. Nu har den en vatten pump med förstärkt impeller MEN.. jag missade att beställa en ny termostat, så jag kollade om den fungerade i kokande vatten, det gjorde den.. så jag använde den iaf..

Jag tror inte heller att vevhusventen påverkar att termostathuset spricker, men gången på motorn..

Jag har fått tätat läckan, men bilen går som en potta skit fortfarande..
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Om jag förklarar så här:

Om jag nollar bilens felkoder går den hyggligt om man låter bli att varva för mycket alternativt bilen blir varm.

Men sedan när den går dåligt, låter motorn "instängd".. svårt att förklara..
Den tappar ork och kraft.. Och dricker kopiösa mängder med soppa..

Till slut självdör den och blir svår att starta.
När man väl får igång den kan man köra i ett par hundra meter innan den dör.. Samtidigt som den låter instängd/strypt..

Under tiden (numera) är glykolen i stadig nivå och tempen i mitten.. Oljan visar inga tendenser till vitt skum, varken i oljepåfyllningslocket eller oljestickan..

Min laptop läste ovanstående felkoder och jag nollade dessa.. Sedan hängde laptopen upp sig. Så jag har inte kunnat läsa ut vilka felkoder som numera finns.. Men har haft datorn hemma i värmen idag, så imorgon vet jag.. =)

Jag tycker det finns saker som pekar på vevaxelgivaren, MEN varför låter motorn strypt/instängd plus att den är bytt till en ny för bara ett par veckor sedan..

Eller så kan det vara vevhusventet, MEN jag har inget vitt klägg på stickan och motorn går normalt om man nollar felkoderna..

Jag har tydligen missat något.. Men vad?
Vad får dig att tro att det är vevaxelgivare, du hade väl bytt den?
Tycker det låter mer som bränslepumpsrelä eller något annat som ändrar sig av temperatur.
Är batteriet laddat, hur mycket bensin har du i tanken?
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Jo, jag har bytt den.. Men det är inte original, vilket verkar vara ett måste..
Bränslepumpsrelä har jag inte tänkt på, hur testar jag den?

Batteriet är laddat nu, då jag läste ut felkoderna hade batteriet varit utsuget pga alla start-försök.. Hursomhelst har jag inte kunnat titta på felkoderna efter att jag nollade dem ovanstående pga data-strul...

Det finns ca 3/4 tank med bensin i den..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Stopp i katalysatorn ?? Är inte ovanligt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Nu har jag varit iväg på jobb, så har inte hunnit med bilen föränn nu.

Nu när jag kollade den i inpa visade den inga fel, men shadow memory visade:

215 ASC/MSR/EML interface not ok
52 Muffler flap

Dessa är återkommande efter dem nollats..

Dessutom hade jag lite mjölkvit gegga i oljepåfyllningslocket samt "på ytan" på oljestickan.. (dvs längst upp)

Nu hjälper det inte att nolla felkoderna utan bilen går dåligt hela tiden.

Vid provturen tändes oljetryckslampan samtidigt som bilen dog.
Men visade inga felkoder..

Har topplockspackningen flugit??

När jag googlade på ovanstående felkoder hittade jag denna tråd:
Länk

Jag insåg att det är föregående ägare på min bil som skrivit här..
Dvs detta är samma bil..
Om det spelar någon roll vet jag inte.. Ska försöka ta kontakt med honom och se vad som gjordes..
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Jag får tillägga att jag skruvade av oljepåfyllningslocket och då ändrades tomgången.
Gjorde även "påstestet" där jag spände en påse över oljepåfyllningshålet..
Den sög svagt in ca 1cm..

Då fungerar väl vevhusventet som den ska..?

Sen har jag ungefär samma tryck i avgasröret som 528:an
men kan det vara stopp i katalysatorn ändå?
Så var det på min när jag hade en läcka så ändrades den inte alls men när jag tätade den så gick enorm dåligt när jag tog av oljelocket så jag skulle säga att det är ok.
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Ok, så då kan jag utesluta det iaf..

Då borde det vara topplockspackningen eller ännu värre, toppen som gått?

Kul.. Då topplockspackningen byttes för ett par månader sedan..
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Sådär.. Nu har man haft tid till bilen igen..
Jag tittade oljan och såg ingen vit gegga på varken lock eller sticka nu.
Jag tog och provkörde bilen och den gick okej om jag inte varvade den över 1500-2500 varv nånting.. Men om jag varvade mer än så lät den väldigt konstigt och tappade kraft. Den började att vandra på tomgången också..

Nu upptäckte jag att om jag stängde av bilen och startade den på en gång så gick den som innan(bara man undviker att varva och belasta motorn)..

När motorn står på tomgång låter den lite hårt, som en diesel nästan.

Men oljan och glykolen såg fin ut och hade inte förändrats i nivå..

Däremot hör jag ett rasslande ljud under bilen.

Så, låter detta som det kan vara katalysatorn som hasso skrev? Hur kollar jag det?

Eller har jag fel på bränsletrycket? (bilen luktar bensin när den går illa)
Hur kollar jag detta??

Som en liten anekdot ska nämnas att jag körde frugans bil (528-98)
med tungt släp och när jag körde i uppförsbacke så lät den exakt likadant som min bil gör om man varvar den över 1500-2500 rpm...
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Jo.. Nu har jag enbart en felkod som är återkommande. Och det är:

52 muffler flap
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
52 muffler flap är ingenting att bry sig om. Finns inte på din bil bara något som dyker upp I mjukvaran

Om du drar ur luftmassemätaren, ändras gången på motorn?
Muffler flap är för ett spjäll i avgasröret men det finns inte på din bil.
Kanske katalysatorn är tilltäppt och det blir för högt mottryck?
Är den det så borde den gå bättre om man lossar den lite.
Prova att se om det skramlar när man bankar på den.
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Gången på motorn ändras inte om jag drar loss kontakten till lmm..
Jag tog loss hela lmm och inspekterade den, den hade lite oxid på ena tråden.. Men trådarna var hela..

Jag ska testa och släppa skarven till katten och se om det blir någon förändring. Jag har inte hunnit till bilen idag men kommer ihåg från igår att det skramlade rätt mycket under bilen ungefär från mitten.. Kan ju vara katalysatorn eller någon värmesköld.. Jag får titta närmare på det..

Jag är kanske lite feg, men går inte katten sönder om man bankar på den?
Ja
37
Jamo81
Volvo S60 D5 -09
Nu kan jag ÄNTLIGEN säga att det är löst..
Precis som Hasso och Delorian pekade på så var det katalysatorn.
Jag har precis lättat på skarven och kunde konstatera att bilen går precis som den ska.. (fast en aning brötigt...)

Men.. Jag lyckades dra av två av bultarna som kommer från grenröret.. Ett på varje grenrör dessutom.. Finns det någon fix för detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.