|
|
|
|---|---|
|
Inledningsvis så började det med att värmen i kupén försvann. Vid öppning av huven så fanns en stor pöl med kylarvätska ovanpå och på sidorna av luftburken samt att hela mattan var skyblöt på undersidan av huven ovanför luftburken. Ordentligt med vatten och det såg ut som att det måste kommit en ordentlig stråle med vatten. Nödlösningen fick bli att låta allt svalna, i med nytt vatten och hoppas att man kommer hela vägen hem. När man återigen öppnade huven hade en ny dusch med vatten kommit över luftburk och strålkastare och mattan. Rev precis bort luftburk och lite annat runt ikring för att få lite utrymme att se vart vattnet kan ha kommit ifrån men jag hittar ingen uppenbar läcka. Finns rätt mycket slangar! ;) Någon som har haft liknande fenomen? Vet att kylaren och slangar är svaga punkter men hur ska jag gå till väga för att hitta den felande länken? Har stått på tomgång, varvat brutit o bänt men inte lyckats att få fram någon läcka. | |
|
Låter som pumpen gett upp Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Har nu lyckats komma vidare och hittat en spricka på kylargaveln intill fästet till den övre kylarslangen på kylaren. Man ser att en spricka på ca 10 mm växer fram när motorn kommer upp i temp och de strålar ut vatten. Ser konstigt ut för hela slangen rör sig lite åt höger/vänster sett uppifrån och det ser ut som att vattnet i slangen kommer ut i pulser. Även vatten strålar ut i pulser rakt ut över luftburken i samband med att slangen rör sig. Ingenting förutom kylarvätska är någonsin bytt på kylsystemet, bilen har idag rullat 23200mil. (BMW 525 -02) Vad mer än kylare bör jag passa på att byta ut? Expansionskärl, Vattenpump, Termostathus, Kylfläkt, Kylarslangar och i så fall vilka? Vill gärna få bilen någorlunda pålitlig! Vad tror ni om följande kylare? Eller har någon ett bättre förslag? Länk |
|
|
Jag köpte denna till min E39 520 -00 med aut och klimat. Perfekt passform och billig, ser identisk ut men original kylaren och kom hem till dörren med vanliga posten för 900kr. Länk |
|
|
Får tacka för tipset. Slutade tillslut med att jag beställde en HELLA/BEHR kylare och FEBI vattenpump från Tyskland. Hoppas det ska vara någorlunda kvalite där också, dock ett par dagars extra leveranstid då inget fanns på lager. Får se när paketet dyker upp. Får tacka för råden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.