|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hejsan, Ja då var ju den här säsongen tillbaka. Av någon underlig anledning har jag obalans i vinterhjulen, trots att jag inte kan påminna mig att det var något jag skulle ta itu med denna säsong. Nåväl, vinterhjulen, det är en uppsättning BBS-fälgar som säkerligen varit med sedan bilen var ny, och de är väl inget under av fräschör. Däcken däremot är fina. Dubbfria Nokian Hakka som nog bara är en säsong gamla, 205/50/17. Jag minns att jag trilskades en hel del med hjulen förra säsongen och både försäljaren samt Vianor, hjälpte mig att balansera. Men idag mellan Sthlm och Uppsala tycker jag den nyfunna obalansen var direkt irriterande från ca 105-110 km/h. Däckstrycket skall enligt BMW vara 2.6 fram 3.1 bak, men jag har 2.8 runt om. Kan det vara en orsak? Jag funderar på att ge upp de där fälgarna. Jag tror däcken är bra (i rundhet) men säkert 12 vintrar och 27 tusen mil har gjort något med fälgarna. Kanske är de svårbalanserade numer. Frågan är, finns det vanliga enkla plåtfälgar som passar på en 330i Touring? I 17 tum? För jag tittade på mina ok fram och det är rätt tight, och jag tvivlar starkt på att 16 tum fungerar. Vad skulle ni gjort? Jag vill ju inte kasta bort fina Nokian med massa mönster kvar. /Anders P.S ska tillägga att bilen går fint och balanserat på sina sommarhjul, Bridgestone-däck på BMW original M-fälg, 17 tum. |
| Japp det finns 17" stål för 330e46, det rullade en hel del 330 med stål när bilarna var nya. | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Se där ja, jaha då får man jaga lite då. :-) Undrar sa flundran om det säljs nya fortfarande om man inte skulle hitta beggat? Inte från BMW då kanske, det lär väl kosta lite... men kanske andra firmor? |
|
Tror inte att fälgarna helt plötsligt blir dåliga om du inte har kört ner i ett stort hål eller utsatt dem för annat våld. BBS-fälgar håller väldigt hög kvalitet och håller nog lika länge som bilen om de inte misshandlas. Generellt är det lättare att balansera (bra) lättmetallfälgar än plåtfälgar, då LM-fälgar alltid är runda och oftast (om de är av bra kvalitet) har bättre egenbalans. En plåtfälg blir aldrig helt rund och kan vara betydligt mer obalanserad i sig än en LM-fälg. Däremot brukar Nokian-däck tyvärr vara lite ojämna i kvaliteten och inte sällan behöver man balansera om dem efter ett antal tusen mil när de slitits. Kolla så det inte är en så enkel sak som att du tappat en eller flera balanseringsvikter. Kolla också så det inte har fastnat smuts på fälgarna (kolla även insidan) som ger obalansen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ett tillägg: Eftersom det är eftermarknadsfälgar KAN det vara så att de skall ha navringar för att centrera ordentligt på navet. Om fälgarna inte sitter "tight" mot navstyrningen (du skall inte kunna flytta fälgen åt något håll när den sitter mot navet, innan du satt dit någon fälgskruv. Om den glappar det minsta, måste du ha centrerings-navringar så att fälgen hamnar exakt i centrum av navet vid montering. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad gör man?:) Först gäller de befintliga fälgarna. Om inte någon( du ej inräknad för du liksom jag känner 5g obalans i framfälgarna genom ratten som jag) varit i kant, potthål osv så får de räknas som runda. En rundhetsmätning ger resultat men syns också när den sitter i balanseringsmaskinen då duktiga däckskillar brukar lägga märke till det och även påpeka detta. Alltså ingen däckonilnebilligverkstadmedokunnigapersonal, typ:) Det som kan göras rent optiskt utan att för den skullen veta allt är. allblästring.se Pelle kan blästra och lacka fälgarna. Överlever du svart eller svagt benvitt så hamnar du kring 3kkr give or take, ringa och fråga är enklast. Epoxylack, stenhård. intera.nu Costas med personal kan gå över de, om du är CS-medlem har du 15% på priserna. Billigast är bara lack framsida, ring och fråga. Om BBS:en är endelad och av samma färg d v s. Samt att det är väl inte säsong mtp att du använder de nu även om ett par v på sommarpuckar kan klämmas in... Sen tillkommer väl en tusenlapp i av/påläggning.. ebay.de och ebay.co.uk samt Blocket och Tradera och Powerbörsen. Går säkert att hitta billigare fälgar att nyttja men är de runda och hur ser de ut optiskt? Perre på bilmotorteknik.se kan ha något beggat bara fälg eller fälg och däck liggandes, ring å fråga.. hjulbolaget.se också CS-priser, 3200 för fyra stålfälgar omlagt. Värt utflykten bara för trevlighetens skull. Plåtfälg, ja de finns även om de var ovanliga på tiden de nyttjades, 2001 och ett par år framåt. Köpte själv ny 3liters E46 vid den tiden och då blev det komplettsats BMWLmf fälg för prisskillnaden var inte så stor jmf med CS 20% höstrabatt på reservdelskvällen. En sväng förbi Solna lär visa om de är NML eller inte och om det finns något sen länge i Malmö, om det går att göra bra pris på. Vill minnas att de kostade kring 5 kkr dåförtiden. Oavsett väg så trillar tusenlapparna iväg, fråga är bara vilken... Bara blästring(1-2 kkr) och sen maskera och spraymåla med lämplig färg själv når ett billigast nivå gissar jag för att slipa ner själv gör alltid att det kryper fram underifrån på en eller ett par säsonger. Lika viktigt för BMW är nollbalans samt att det är riktigt rent på INSIDAN av fälgen... Sen till däcket. Kolla tillverkningsdatum som står längs sidan av däcket. 3 år eller äldre så är gummit i åldrande stadium. Nokian är både bäst (subjektivt, allroundgrepp på samtliga förekommande nordiska underlag och både utveckling, test och produktion inom samma tak det är en fördel jmf med långa kommunikationsled och kanske produktion av någon i Asien på ett "lågprismärke") och känsligast. Övriga premiummärken gör helt ok däck, Michelin snäppest högst men också subjektivt. Michelin ger längst körsträcka av de jag provat. Nokian(gissar jag) har en mjukare stomme, mjukare gummiblandningar just för att passa våra lokala temperaturförhållanden. Då blir det även så att efter slitage så blir känsligheten för obalans större. Nollbalans desto viktigare och man kan t o m behöva balansera om efter halva säsongen om man kör mycket. Om fälgen är svår att rengöra på insidan pga ekrar eller hål påverkar även detta. Vad du än väljer, kolla och rapportera åter, står själv inför vad jag ska göra med två set stålfälgar men i mindre dimension som nog ser värre ut än dina BBS men vill att de ska se fräscha ut i 5 år till vilket är livslängden minst på den bilen. Detta är verkligen inget "rätta vägen" speciellt beträffande däckserfarenhet och märkesval iaf för egen del. Ligger cirka 20 år och 40000mil vinterväg för egen del bakom däcksvalen och ja konservativ, det är ingen övertygelse utan insikt:) Mvh Asken |
|
Grymma svar Johan och Asken, tack snälla! Nej, det är i sanning känsliga bilar - och jag är tyvärr (ja jag säger tyvärr för det ligger mig ju jämt i fatet) begåvad med någon form av inbyggd finkänslighet som gör att jag upptäcker ALLT. Och irriterar mig. I det här fallet verkar det var just en sån där 5 gramsupplevelse. Det jäkliga är att obalansen (givet samma fart, 105 km/h) verkar komma och gå, jag blir GALEN. I svag kurva t.ex. eller även lätt gaspådrag (eller inte) kan obalansen försvinna helt, för att sen återupptas när ratten rätas upp en aning. Likadant vissa vägar/viss asfalt är mer eller mindre känslig. Fälgarna är rensade på skräp och eventuella lacksläpp på insidan förra hösten med en maskin. En av dem höll inte tätt nämligen, trots nya ventiler. De är gamla, ja, men under åtminstone mina 3 års ägande har jag aldrig gått ned i något hål eller kant. Det här med centreringsringar får jag kolla. Medföljde inga sånna när bilen köptes, och vad jag minns sitter de exakt i naven. Jag ska ändå lossa bultar och känna igen hur den verkligen sitter på navet. Jag har nu kontrollerat trycket, har nu exakt 2.6 fram och 3.1 bak som BMW skriver i instruktionsboken. Kanske att det känns aningen bättre. Ska träffa några kompisar den 9'e, de jobbar med däck och chansen finns att jag kan få till en balansering mot lite fikapengar till grabbarna. Det är mycket lätt att det hela med däck o fälg drar iväg tusenlappar. Oerhört frustrerande. Bromsarna sen då. Nya ok (fram) nya skivor, nya belägg för nåt år sedan. Hur kan de eventuellt ha slagit sig redan?! Ingen, absolut ingen panikbromsning har skett, jag bromsar handfast men mjukt. Omöjligt att de kan ha nått temperaturer som skadar dem. och varför NU? Detta upptäcktes efter att bilen varit o fått nya bromsrör bak - det enda mecken gjorde var ju att byta rör och fylla/lufta systemet igen? Hur sjutton kan bromsarna kännas "pulserande" och darr i ratten efter detta? Funderar på Biltemas gradmätare med magnet, kolla om skivorna är raka? /Anders |
|
Undvik orginal 17" plåt som vinterfälgar, de är direkt dåliga för det. Pga dum form med "dike" inuti så samlas det snö som smälter till is. Sedan har du obalans som heter duga. Iskakan måste hackas bort. Jag köpte begagnade original lättmetallfälgar så blev man av problemet. Mitt huvudskäl till byta bort stålfälgarna var alltså för problemet med obalans pga issamling. Sedan att lättmetallfälgarna är snyggare gör ju inget. /G |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.