AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.985

Ett annorlunda PDC failure.

ko
37
kofi
330ci -01
Jag är inne på fjärde året med min e60 och varje vinter har jag ett återkommande fel.
Nämligen PDC failure. När det senare går mot vår så försvinner detta och kommer inte tillbaka förrän det blir vinter igen. Detta trots varmgarage (ca 12°C).

Jag har provat den klassiska felsökningen och lyssnat på sensorerna och märkt att de 2 på höger baksida är tysta.

Det är alltså inte möjligt att använda PDC alls så fort en eller ett par sensorer lagt av?

Tror ni det är sensorerna eller kan det vara något annat? Tänker då på att de faktiskt fungerar sommartid.

Ni som bytt sensorer, har ni handlat från ebay där man får sensorer för en tiondel av originalpriset?

Tacksam för input.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det har hänt förr att givarna inte håller tätt så att fukt letar sig in och fryser på vintern, men det brukar visa sig genom att bilen felaktigt markerar som om den stod nära något. Det kanske var så det började för dig och nu har det förvärrats så att systemet slår av dem helt?

Det är bara en teori så jag vet inte hur korrekt den är, men känner du igen det kanske det blir en pusselbit du har nytta av?

//Bjersér
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sensorer är liksom lambdasonder något som behöver bytas vid 10år / 15k mil typ. De förstnämnda skrev Vi Bilägare i test av någon Asiatsk bil fick bytas på garantin efter en eller två vintersäsonger på garanti på deras testbil t o m två gånger.

Vad du väljer så skippa de allra billigaste sensorerna då får du bara samma problem igen men kanske ett par års fördröjning. Sensorerna måste bytas för att PDC:n ska fungera som den ska.

OEM-kvalitet. Man skall betänka att BMW originalsensorer lackeras i bilens färg för att godkännas för leveras ifrån de, baseras på chassienummer. Att bara spraya hemma i garaget förstör sensorn i sig men det finns säkert andra som kan mera om detta.

Överkurs, ser man en bil som till normalt har färganpassade sensorer med svarta sensorer hela fram eller bak så är det en dåligt reparerad skada bakom i 99/100 fall...

Lycka till!

Asken
Asken:Vad jag (tror mig) veta så varierar det om sensorerna är lackade eller ej. Sitter sensorn i en "olackerad list" så är de olackerade (tex som "sidosensorrna" på M5 E39), sitter de däremot i en "lackerad del" så är även sensorerna lackerade, om detta gäller ALLA modeller oavsett tillverkningsdatum har jag dock ingen koll på alls... Jag tror inte man kan generalisera livslängden för en PDC-sensor på samma sätt som för en lambda-sensor. I fallet med lambda-snsorn så rekommenderar tillverkaren (Bosch iaf) att man byter efter 16000 mil, detta betyder INTE att sensorn är defekt efter 16000 mil utan snarare att den förmodligen inte reglerar så snabbt/precist som den skulle kunna göra...Jag har inte hört talas om nåt liknande för PDC. PDC funkar (väl) med ultraljud, själva sensorn lever ett lättare liv än en lambda-sensor, det som kan ställa till det med tiden är högtryckstvätt, eller att fukt tränger in "bakifrån". Men nåt rekommenderat bytesintervall har jag aldrig hört talas om, man byter om/när de går sönder.
ko
37
kofi
330ci -01
Då får jag prova med att byta de två tysta sensorerna.
Kanske är som Bjerser skriver att det tränger in fukt på hösten som sedan aldrig torkar förrän solen värmer upp sensorerna ordentligt till våren.

Är detta något som går att byta utifrån eller måste jag montera ned hela bakre stötfångaren? Sitter ett M-paket på bilen.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Hade samma problem som du på min E60. PDC funkade när det var torrt ute, men så fort minsta lilla fukt så ballade den ur.
Hade garanti på bilen så de bytte ut den sensorn som spökade.

Måste montera ned stötfångaren för att komma åt. Olika sensorer på M-paket och utan M-paket. Kolla så du beställer rätt.
ko
37
kofi
330ci -01
Olika sensorer, är du säker på detta?
Vad jag kan se så verkar det vara likadana sensorer på t.ex M5an som 530in men jag hittar inget om m-paket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.