AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.626

Det här med "fyllt på AC" i annonser...

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Titt som tätt hittar man annonser, eller hör säljaren bedyra att "ACn är nyligen påfylld" eller "kan behövas fyllas".

Hur är det nu med myten? Skall en 100% perfekt AC hålla tätt och aldrig behöva fyllas? Farsgubbens gamla Audi 100 från 1993 hade gått 40.000 mil innan skroten och ACn gick som en klocka ända fram till slutet. Aldrig någonsin påfylld.

Så hur ligger det till egentligen? Bör man dra öronen åt sig när säljaren börjar ta till ord som "påfyllning" - oavsett om det nyligen är gjort eller behöver göras? Spontant är jag misstänksam i båda fallen. Om ACn fylls på precis innan försäljning - samt varför skall man ens ta upp det i annonsen?

Och att "den bara skall fyllas på" - där är givetvis uppfattningen att om något inte fungerar vid försäljningstillfället så förutsätter jag att det är helt trasigt tills motsatsen bevisats.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett slutet system som läcker behöver fyllas då och så. Normalt ska det klara sig väldigt länge. Ett mindre läckage som kräver fyllning vart tredje år kanske man kan stå ut med för att slippa reparera, men annars är det nog ett klart tecken på att något är trasigt, kanske dålig axeltätning i kompressorn
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
AC systemet ska vara 100% tätt ej efterfyllas, då läcker den.

Nu är det ju aldrig såhär då gummit åldras och packningar slutar vara packningar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, att ett ac-system är 100% tätt stämmer inte.

Det läcker alltid lite (någon/några procent) per år och då främst via tätningen vid kompressoraxeln. Läckaget blir större om man låter det stå stilla och det är en anledning att man bör motionera ac:n en gång i veckan även på vintern.

Så det är inte onaturligt att man behöver efterfylla ac-system med kanske 5 års intervall elle längre.

Text som "ac:n behöver en fyllning", brukar tyvärr innebära betydligt mer omfattande reparationer än så, räkna med minst 5000 kr i rep.kostnad, men det kan bli betydligt dyrare än så...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Med tanke på det minimala läckage som förekommer så tycker jag att det är ganska onödig information och bör ses som en varningssignal på att det inte står rätt till med bilen.
På de bilar jag haft länge (som mest E38 som gick 0-18000 mil för mig) har det aldrig behövt fyllas på någon freon. AC påkopplad året runt.
ACn "får" läcka en viss mängd per år, det är fullt naturligt och man får räkna med att behöva fylla systemet emellanåt. Jag har fyllt på många bilar:

VW Passat-99 fylldes förra året för första gången, inga läckor utan det var bara att fylla (självklart tar firman ut resterande mängd och fyller i ett tomt system). Jag blev imponerad av bilen som rullat strax under 30000mil i Sverige utan skador på ACsystemet:). Franska och japanska bilar kan ha trasigt system på 2-3år.

BMW 540i/6-96 fylldes förra året, hade kylt dåligt sedan jag köpte den 2007, räckte med att fylla inga läckor. Troligtvis aldrig påfyllt innan mig. Har för mig 50-60% av mängden som var i från början fanns kvar.

BMW 540iM/6-96 fylldes 2003 eller 2004, inga läckor räckte att fylla. Inga problem sedan dess. Står inomhus och rullar väldigt lite.

BMW 540i/6-95 fylldes 2007, kondensorn trasig, syrran har bilen idag och fungerar utmärkt. Ny kondensor kostat 1000kr inklusive frakt, det hade varit mycket dyrare att låta ACverkstaden köpa och montera kondensor nu kostade det mig 2500kr inklusive fyllning och kondensor.

Med tanke på att det kostar 700-1500kr att fylla ACn så bör man räkna med att kondensor, kompressor eller något annat är trasigt.

Mvh Stephan
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Hade en s60 som jag köpte med fungerande ac men som la av efter 3 månader lagom till sommarhettan, körde in och fyllde på och den höll sig i 3månaderr innan de var dax att fixa igen. Körde in till min däckfirma som också fixar ac och dom felsökte men hitta ingen läcka så dom fyllde upp den igen och den har kylt kanon i 3 år.
Än värre är de som skriver "ac renoverad, behöver bara fyllas".

Det verkar rimligt..."jag renoverar ac för förra tusen, men skiter i att fylla den, det får näste ägare göra"
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Precis. Väldigt sannolikt att man gör en seriös renovering men sedan inte gör fyllningen...

-------
//Lövet
Ar
219
Aragon5
F30-320d
På tal om annonser, jag blir irriterad när jag läser annonser på t.ex. Bmw 320-f30 som är 300 rader långa med bl.a.

-Servo
-AC
-Elhissar
-centrallås
Etc

Finns det verkligen någon f30-320 som inte har AC eller servo?

Särskild irriterande är när det är BMW-återförsäljare som raddar upp en massa onödig information för att göra annonsen lång.

Eller "Säljer nu min älskade BMW 740 på grund av tjänstebil... bla bla ...gärna byte S-klass eller 7-serie". Men nu är jag långt från ämnet....

Vissa firmor saluför ac-service, vad ska en sådan innehålla, och gör det någon skillnad på anläggningens livslängd?
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Mina två bilar har små pyspunkor på AC systemet och kräver fyllning med mellan 3 och 5 års mellanrum. Jag ser det som en del av naturlig driftskostnad på äldre bilar. Om man vill fylla eller ej före försäljning är ju en fråga för säljaren - får man tillbaka pengarna i form av hägra pris vid försäljnig eller inte?
Som köpare ska man såklart veta vad man köper och undersöka - vet inte om man kan få trasig AC fixad via försäljningsförsäkring men den känns på gränsen till bedrägligt av säljaren.
Fudnerar på om jag ska fylla cabben igen eller inte - där är behovet av AC ganska begränsat - är det varmt cabbar man ju ner men visst klar ruta en rejält fuktig dag löser man ju inte med nedcabbning....

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
@ Stephan735i: "Franska och japanska bilar kan ha trasigt system på 2-3år."

Skulle japanska bilar vara över representerade menar du? - min uppfattning är precis tvärt om att om det är nippon-denso prylar i fordonet så är det ytterst sällan problem med dessa nästan oavsett märken på fordonet

Titta man på forum och inlägg om AC så ligger denna forum nästan på topp, hel del på Volvo - men mest för att det är långmilare och slitna av den orsaken skulle jag säga alternativ att det delat med Ford och andra amerikanare är orificer-system med otroligt mycket rör, slangar, sensorer och burkar där det någonstans kan bli läcka, Saab har sin del och amerikanare verka läcka som såll, fransmännen har sina problem - VAG-sfären med sina magnetkopplingslösa kompressorer i personbilar som havererar titt och tätt (av någon anledning har man magnetkoppling i transportbilar så som Caddy men inte i personbilar) med enormt dyra reparationer som följd.

Men problem med japanska bilars AC är väldigt sällsynta i skriven form i forum och i stort sett bara i samband med stora motorjobb (kan jag ta bort kompressorn och hur...) och inte att de är trasiga

Eller som någon nämnde att en Toyota-ägares skulle bli besviken om man behövde gör något alls med AC innan bilen är 10 år gammal..

Sedan kan givetvis alla visa på exempel att den och den bilens AC har inga problem och är aldrig fylld trots massor av år/mil etc. men det är bara den statistiska fördelningen och frågan är var huvudpuckeln ligger mellan olika bilmärken och modeller där de flesta måste göra någon åtgärd - är det 3, 5 eller 7 år?

Vissa modeller har otur med illa placerad kondensor som får stenskott hela tiden - andra får inte ett märke fast 20 k mil passerats... ytterligare modeller samlar löv och skräp i fläkten framför kondensorn, som blir mättad med vägsalt och snart hål i rör och kondensor vilket säkert några av forumets BMW-ägare har råkat ut för. Andra har skyddsrör kring slangar och rör som visat sig samla salt, korroderar och det läcker efter ett antal år (SAAB), VAG-sfären med sina kopplingslösa kompressorer som skär fort när det blir dåligt med köldmedie för att oljan inte längre blåses tillbaka till kompressorn av gasströmmen och reparationerna blir väldigt dyra efter garantitiden då det mesta måste bytas.

som beg-köpare skulle jag vara väldigt skeptisk till AC:ns kondition om det är fordon från VAG-världen och det är en kopplingslös kompressor i fordonet då om den är havererad eller kommer att haverera inom kort tid så blir så fruktansvärt dyrt att reparera.

med andra ord annons på en Audi eller VW där det står att AC:n behöver fyllas så skulle jag snabbt bläddra vidare då kompressorn med största sannolikhet är skrot.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.