|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en kompis som kontaktade mig efter att hans 318d bara "la av" under färd - motorn bara stannade, utan rassel eller slammer. Han kontaktade en BMW verkstad som konstaterade att det inte fanns någon kompression i motron, oklart om de mätte alla cylindrar. De erbjöd sig då att byta motor för 60 000 ink arbete. Han fick då iväg bilen till en annan "icke märkes-versktad", där man sa att -Du måste byta motor, för kamkedjan har gått av (oklart hur de kom fram till det). De erbjöd sig att köpa loss bilen, och de sa i samma andetag att den gått betydligt mer än 23 500 mil. Han som har bilen i dag köpte den 2010, och då hade den gått drygt 10 000. Jag har skruvat en del själv, och när kedjan går av - så är det ganska högljudda protester i maskinrummet. Och de har dragit runt den under komp.prov (uppenbarligen), och då borde det väsnas utav h-vete. Min fundering är om det inte är en ventil (eller flera) som inte stänger helt, eller om det kan ha blivit hål i en kolv (hur det nu gått till). Ni får gärna tycka till. Jag tycker inte att kamkedjan ska gå av efter 23 500 mil, för BMW är ju servicefria vad det gäller kamdrivning. /Tomas | |
| Jo det kan hända att kamkedjan går av....Beroende på hur det ser ut kan kedjan "lägga sig fint nere i tråget". Det brukar räcka med att lyfta på ventilkåpan för att konstatera om kedjan är hel eller inte. Om den gått av så är nog ett motorbyte den billigast lösningen. | |
|
Å fan. Jag var med om ett kamkedjebrott och det rasslade som f-n när kolvarna "tog hand om" ventilerna. Fick hem den idag, så jag lyfter ventilkåpan till helgen får vi se. |
|
|
Jag har inte lyft ventilkåpan än, men motorn går att dra runt på generatorn, så det står definitivt INTE rätt till med motorn, antagligen är kedjan av (och ventilerna krokiga). |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är det en importbil så kan den ju tex rullat 33500 mil eftersom BMW verkat kolla upp historiken via sin databas och säger att den gått betydligt längre än vad mätaren visar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ägaren köpte den 2010, och då hade den gått drygt 10 000 mil. Den har komplett servicebok sen den togs ut 2008. |
|
| Det var som jag tolkar det inte BMW, utan en annan verkstad, som la diagnosen att gått längre än mätaren visar. Att kamkedjan går av verkar ju inte vara direkt länkat till milen, flera användare på forumet har ju drabbats vid riktigt låga mil. | |
|
BMW sa direkt att det blir motorbyta för 60 000, utan vidare förklaring. Den andra "icke-märkesverkstad", sa att den gått betydligt längre. De sa att kamkedjan är av, utan att ha öppnat motorn. De erbjöd sig att klpa loss bilen. Mem som det ser ut nu, så lutar det åt att kamkedjan är av - det ska inte gå att dra runt motorn via multiremmen på generatorn iaf ha ha. Fast jag tycker det är dåligt att inte kamkedjan byts på service eller att man har tätare intervall på servicearna |
|
|
Det kändes ju som ett fint upplägg: Verkstaden som sa att kamkedjan var av utan att öppna motorn för analys, erbjöd sig därefter att köpa loss bilen.... Fin affär om man vet att det inte är ett så allvarligt fel - köp bilen som skrot och laga den lite snabbt och sälj den sedan för fullt värde! Det känns som att man bör göra en mer grundlig felsökning för att fastställa vad som är fel och utifrån det avgöra vad som är lämpligaste "reparation" (reparera befintlig motor eller satsa på en utbytesmotor från skroten). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för att ni tycker till, bra att resonera lite. Och håller med dig fullständigt Johan, de var snabba på att erbjuda sig att köpa loss den. Jag måste däremot köpa inverterade torx nycklar, för det hade jag inga. Ska lyfta undan så att jag ser ventiler och kedja. |
|
|
Bilen står hemma hos mig, vi plockar själva med bilen några veckor. Blir lyft av ventilkåpa i veckan. Bilder kommer när vi har något att visa. Vi funderar på att plocka ner oljetråget efter ventilkåpan. Återkommer. |
|
| Om du tittar snett ner i oljepåfyllningen så ser du kammen, rör den sig inte när nån drar på starten så är med största sannolikhet krdjan mellan veven och högtrycks pumpen av. | |
|
Jag återkopplar vartefter, ska kolla med ägaren om den är svensksåld också. Vi kommer inte dra runt den på starten, utan fortsätta att snurra den på multiremmen. Tack för tipset med att titta i röret för att se om kammen rör sig. Bra att de har magnetisk plugg :D |
|
| Bilen är importerad 2010, 2 år gammal och då med dryga 10 000 mil på nacken. | |
|
Är det nån som vet något om Nordic Motor Center: Är de bra att ha att göra med? Vettiga priser? Bra motorer? |
|
|
Fick pris i dag på utbytesmotor ifrån Nordic Motor Center: 35 900 + moms. så nästan samma pris som att lämna bilen till BMW. /Tomas |
|
|
Att de direkt ville köpa loss bilen är nog det bästa tecknet på att det inte är för stora fel. Intressant att höra fortsättningen på historien. Har du kollat om kammen står stilla? |
|
|
Jag har inte kollat kammen. Jag är inne på att kedjan hoppat och krökt ventilerna (hoppas kan man ju). Ja, att de var så på att köpa den - gör att jag blir fundersam. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.