|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har tittat på lite olika 320d F30 och skatten varierar mellan olika bilar. Någon som vet varför det är så, skiljer inte jättemycket men ändå. Vissa är dessutom skattebefriad andra inte. Vet att reglerna ändrades 2012 men från vilken månad försvann denna "förmån". De bilar som jag tittat på är alla uttagna mellan 2012-02 och 2012-12. Har även jämfört två st 520d. Båda är modelår 2012 men en är uttagen 2011-11 och en 2012-02 där skiljer det ca 350kr i skatt. Där skulle förklaringen kanske kunna vara att reglerna ändrades vid årskiftet. Men det känns inte lika troligt för 320. Tack på förhand. | |
| Är alla svensksålda? Annars kan skillnaden bero på import eller inte. | |
|
Samma transmission? Skiljer mellan aut och manuell. ------- //Lövet |
|
|
Alla är svensksålda. Hade inte funderat växellådan men det verkar som automat är lite billigare. Men även mellan olika automat skiljer det sig, hittar en uttagen feb och en uttagen april, skiljer ca 100kr mellan dessa också. På 5-serien är bägge manuella. |
|
|
Bilar med automat har något högre skatt, sedan är miljöklassade bilar registrerade fram till 2012-12-31 befriade från fordonsskatt i 5 år BMW CS #5139 |
|
|
Så här står det i årets prislista: "Uppgradering av fälg kan påverka CO2 utsläpp vilket kan påverka fordonsskatten" Kanske bilarna leverats med olika hjul-dim.? |
|
|
J.L: Tack för beskedet om skattebefrielsen. Angående automat så tycker jag det verkar som tvärt om. De med automat har lägre skatt, lägsta jag hittat 1088 till ca 1200 jämfört med manuella jag tittat på som oftast har 1228 och ibland lite över 1300kr. Nu är det småsummor och inget som avgör mitt köp utan jag är bara nyfiken på att det kan variera så mellan samma årsmodell. |
|
|
Automat är snålare i körcykeln numera (=lägre skatt), tidigare var det tvärtom. ------- //Lövet |
|
|
Det stämmer att fram till 2012-12-31 är skattebefriat 5år. Dock är automat nuförtiden snålare än manuell så allså lägre skatt på automat. Små variationer beror på fälgvalet då en med 16" är snålare klassad än en med 19". Inte mer än 1g utläpp men det gör väl en hundring eller så. Men ALLA 320d F30 (alltså sedan) skall vara sk-befriade sålänge dom är tagna i trafik innan 2013, dvs utsläpp mellan 117 och 120 beroende av fälg och transmission. Aut m 16": 117g. Man m 19":120g. F31 har utsläpp 123-126 så inte sk.befriat. inte ens aut med 16"... På 520 gör skillnaden mellan 17" och 19" 10g så det kan mkt väl vara skillnaden på dom där 350kr |
|
|
För ytterligare fördjupning ;-) Länk |
|
|
Tack Kris, Trodde alla typgodkändes med samma fälg och att det avgjorde skatten. Inte vad kunden gjorde för val. Så om man vill snåla skall man be säljaren skriva 16'' fälg i specen men be dem leverara 17-18'' istället. Kaparn: så kul skall vi inte ha det i eftermiddag, sparar det till helgen;) |
|
|
Ang skatt: Var för skiljer det i skatt mellan m6 bilar? En del kostar 2600 ish och andra (min) 5300 ish? Någon? EB |
|
|
M5/M6 från 2005 och är importerade kan registreras på vikt i stället för förbrukning (ta inte med COC-intyget till regbesiktning) då blir vägskatten ungefär hälften mot svensksålda och yngre M5/M6. Mvh Stephan |
|
|
Tack Stephan! Då kan jag betala 5300 och köra med gott samvete:-) EB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.