|
|
|
|---|---|
|
Hej! Mer problem: Efter senaste motoroljebytet "nollades" automatlådan på min begäran. (detta för att den växlade väl hårt mellan 3an o 4an tror jag vid varsam stadskörninig) Bilen reagerade som "den ska" med snabbare/distinktare och tätare växlingar, redan efter kanske 100km körning började den bli som vanligt fast bättre i min smak. ska säga att jag kör ganska mycket med ett lätt släp bak bilen! Så plötsligt när det var ca3-4 grader plus började den slira, eftersom jag kör mjukt märkte först, Men. de sörsta kilometrarna märktes det knappt inte förrän jag ville upp i fart ur samhället tyckte jag det var påtagligt och då började den slira vilt. jag släppte gasen direkt å börja leta efter ett fast växelläge men det hittade jag inte. så plötsligt klick och så satt växlarna där, bilen gick som en bmw ska. hem ringde verkstaden för tidsbokning, efter det körde jag ytterligare 30mil utan minsta symptom. så plötsligt igen började bilen slira. denna gången gick jag över i manuell och växla ner tills det "fäste" på detta viset blev det inget klick när lådan vakna till liv. å sen gick den fint igen. Nu står bilen i väntan på verkstad: oljebyte på låda Kärran har gått runt 13tusen mil och har 525d motorn. Om någon har erfarenhet av detta tar jag tacksamt del av den! | |
|
Låter ju onekligen som ett olje och filterbyte skulle vara aktuellt. Om felkod uppträder kan det säkert säkras. Har bilen drag och tidigare ägare(?) dragit mycket och tungt så kan det vara i högsta grad aktuellt. Egentligen säger ZF att byte av olja ska ske 80000-150000km beroende på typ och körprofil men BMW anger lifetime. Det jag hört om är kring miltal 20-30 kan lådor börja krångla men det är inte något standardfel. Gissar att det är verifierat att miltal är korrekt om du inte ägt bilen sen ny och det finns anledning att misstänka detta. Om det är något elrelaterat så¨säger datorn det då de kopplar upp bilen. Vet inte vad du använder för verkstad men det är viktigt att de använder BMW-olja eller exakt rätt spec till bytet. Mvh Asken |
|
|
Inte just denna automatlåda, men råkat ut för liknande när det varit låg oljenivå. Och det är inte ovanligt att de kan läcka. Du får väl besked om det verkar ha läckt kring tåget när de kollar och byter vätska. Ska ju ändå bytas vid detta miltalet vad jag vet. |
|
|
Jag vet var bilen är såld och har koll på serviceboken, så långt har jag koll på miltalen! Inga oljedroppar efter bilen. Ja verkstan som byter oljan har koll på oljetyp (det kan spöka en hel del vad jag förstår) och bilen ska upp mot dator igen. Jag lämnar in den i nästa vecka, så får vi se hur det gått om en 10 mil sådär! Jag återkommer här om resultatet |
|
|
Glöm inte heller byte av filter så inte bara olja byts. Operationen ligger kring 5-6 kkr på en BMW-verkstad iaf. Om det är elrelaterat är nog batteribyte det första man ska titta på, de kan vara halvslut och ge de mest konstiga av uppträdanden.. Mvh Asken |
|
|
Glöm inte följa upp på detta. Mycket intressant, hoppas det är det som är felet! Håller tummarna! _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Batteriet är ganska nybytt. Däremot: Var över å pratade med grannen som haft samma symptom på sin v70, enligt volvo var det växellådan som slirade några kilometer för att värmen snabbare ska komma upp på växellådsoljan. Nu har han en v60 med den senaste 8stegade och den gör likadant, men bara en liten sträcka. Själv tycker jag det låter märkligt, någon mer som hört något liknande? |
|
|
Förtydligande: Lådan slirar bara vid kallstart |
|
|
både på grannens volvo å min bmw |
|
|
Det ska den göra. Har alla mina automater på BMW från årsmodell 2008 och framåt gjort. Det är för att värma upp oljan snabbare mycket riktigt. ------- //Lövet |
|
|
Att motorn håller ett högre varv och lägre växel för att värmas upp snabbare har jag varit med om på 3 olika BMW:s de första km:arna. Däremot aldrig att den ska slira. Är inte allkunnig men i mina öron låter slirande automat hos BMW som dags för olje och filterbyte eller början på något slitage. Kring dina km bör man iaf byta oljan och filtret ändå enligt ZF:s rekommendationer. Utfallet iaf inte sämre och lådan håller längre om nästa byte görs vid 30k mil... Mvh Asken |
|
|
Inget fel med oljebyte men sliret vid kallstart och första kilometrarna lär vara kvar. Den är programmerad så. Som sagt gäller detta 2008 och framåt, vad som gäller tidigare kan jag inte säga då jag inte ägt någon sådan BMW aut. ------- //Lövet |
|
|
andreas: tack för info. Ska känna efter igen vid kallstart då tempen fallit ordentligt. Nej oljebytet kan ju vara bra m.h.t. att släpvagn drages dessutom. Mvh Asken |
|
|
Ok! Hade ingen aning om sliret i lådan. Tack för infon nu kommer jag sova bättre! Oljebyte bokat i nästa vecka iaf. återkommer om det blev någon förändring |
|
|
Jag bytte 8 liter och filter vid 16 000 mil. Det blev som en ny låda! |
|
| Ah. Är det slira som i att den kör på momentomvandlaren istället för att gå i lock up(stelkoppling) är det helt normalt. Precis som beskrivits så gör den det för att få upp temp på motor och låda. | |
|
Perfekt, då har vi alla lärt oss något:) GrusLars: se Powerpost. Mvh Asken |
|
|
Nu har bilen gått ett par resor sedan oljebytet. Den slirar ännu, men det ska den ju göra - så fort den byggt lite värme växlar den upp och återgår till det normala ingen skillnad där altså! Däremot så växlar den mycket mjukare och exaktare nu. Jag är glad att jag bytte olja, det ska jag göra igen om 10-15tusen mil! Tack igen för hjälp å tips! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.