|
|
|
|---|---|
|
Har ett väldigt allvarligt problem som gör att jag inte vågat köra bilen. För ungefär en vecka sen märktes inget fel alls förutom lite vibrationer,sen på kvällen körde jag lite fort på motorvägen påvägen hem,och dagen efter när jag ska iväg så känns det som bakaxeln sitter löst? Så fort man kör i ett gupp så hoppar bakändan i sidled,och gasar man hårt så känner man hur bakaxeln vrider sig för så fort man släpper på gasen så rätar han upp sig. Men nu igår vart det riktigt otäckt för då fick jag sitta och parera med ratten hela tiden för det kändes som bakaxeln vred sig hela tiden,körde kanske då i 30-40 km/h. Innan detta hände så vet jag att båda övre länkarmarma bak glappade,för om man kände på hjulen så glappade dom lite uppåt. Har inte hunnit byta dom än. Hjullager vänster bak är bytt och höger bak är kontrollerat,inget glapp. Kan det vara silentblocken eller är det risk för att alla bussningar bak måste bytas? Eller kan det blivit nåt med däcken? Eftersom att felet bara uppstod helt plötsligt... Tack på förhand! | |
|
Hej! Tips kan du säkert få härifrån, men mitt tips är att lämna in bilen till en kompetent verkstad för kontroll.. Någonting i bakvagnen har uppenbarligen gått sönder och det snabbaste sättet att få veta vad som exakt hänt är att låta någon verkstad titta över vagnen. Visst, du kanske själv vill ha " trolig orsak"'eller någon med erfarenhet av ett dylikt problem från denna sida...och då får vi väl hoppas på att det dyker upp något lämpligt/trovärdigt tips snart. Verkar dock som att flera olika defekter är sammankopplade i ditt fall..t.ex glappande stag till bakhjulen, glappa silentblock, kanske defekt infästning generellt i bakaxeln etc..hjulen? Mvh Janne. |
|
|
Gissar på silentblock eller trasiga bakvagnsinfästningar. Om "allt" behöver bytas är svårt att gissa sig till, men jag tror likt Janne T att det är mer än en komponent som ger upphov till de symtom du beskriver. Det är bara att hissa upp bilen och leta efter glapp i bussningar med hjälp av kofot. Var inte rädd för att ta i. |
|
| Det kanske är nr 2 Länk som är slitna. | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
nu hade du ju bytt hjullager men precis så kändes min 523:a när hjullagren var slut |
| Felet hittades idag! På vänster sida bak så sitter det en slags arm som är bultad i hjullager huset,kommer inte ihåg vad den heter... Men iallafall så hade bulten som håller den armen lossnat helt och håller,om man tog ett brytjärn och bröt så glappade hjulet både uppåt och åt sidorna... Och självklart hade gängan gått sönder helt och hållet till bulten så fick ta en längre bult och sätta mutter på baksidan. Men nu är han stadig på vägen igen! Har dock några vibrationer men dom har varit där sen jag köpte bilen. Antar att det beror på länkarmarna som glappar. Eller så kanske det är obalans i däcken... Får kika på det. Men tusen tack för alla förslag!! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.