|
|
|
|---|---|
|
Jag råkade ut för ett mystiskt fel på vår bil i helgen. Stannade till hos en granne och slog då av bilen mindre än en minut, varpå den inte startade igen. Den tuggade bara på startmotorn. Har aldrig hänt förr, har aldrig ens upplevt en tvekan vid start. Fick bärga bilen till BMW som efter felsökning kom fram till att EWS tappat kodning. Efter att de gjort nån form av "avstämning" så funkar allt som det ska igen. Jag förstår ju knappt vad detta innebär. Men hur kan EWS (startspärr) helt plötsligt tappa kodning från en sekund till en annan? Nån som råkat ut för detta? Vad kan orsakerna vara? Saab 9000 2,3T - Saab 9000 Classic 2,3T - Saab 9-5 Aero SC - BMW 535dT | |
| Ingen som sitter på nån kunskap i ämnet? | |
|
En orsak kan vara ett dåligt batteri som ställer till det. Bilen tror att elsystemet manipuleras och stänger ner sig så att säga. Den kapar kommunikation mellan EWS (startspärr) och DDE (motostyrning diesel) Det är mycket enkelt att med rätt diagnosverktyg synka EWS och DDE. Typ Inpa. Bara nyfiken, vad tar BMW betalt för ett sånt här jobb? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| BMW tog 800 spänn, så det får väl räknas som helt ok. Dåligt batteri kan räcka alltså. Det borde ju BMW påpekat kan tyckas. | |
|
Batteriet i nyckeln, är det bytt nångång? en gissning som de andra nedan. olaO är inne på de tankar jag tänker, batteriet som börjar bli gammalt eller dåligt. Då tempen sjunker under nollan blir ett batteris kapacitet 50% av angivet och ett dåligt batteri sedan innan har då 10-25% av ursprungskapaciteten kvar. Mäta kapaciteten stillastående resp vid tomgång är enkelt gjort, kan närmaste mek. 12,0 Ah och någto däröver= bytesdags, 12,6-12,8 Ah= batteriet är som nytt. Kolla även om kampanjen som BMW genomfört på utbyte av den centrala kabelstammen från Batteri och framåt är utförd, görs per automatik om den varit på ordinarie serviceInte alltid BMW-verkstaden ser det även om det testas mot separat debitering. BMW Value Service ger vettiga priser på byte och kodning som måste till på din bil. En intelligent laddare typ ctek för en femhundring är en bra investering då modernare BMWs är strömslukande rent allmänt, den kan också tillfälligt rädda ditt batteri om det är dåligt men det vet vi ju inte graden av än. Om nu detta inte ger effekt så får man börja titta på seriösare felsökning typ fle i DDE-enhet(hänt i fåtal fall) osv osv. du kan ju investera i en INPA och laptop samt lämplig kabel själv om du har nyttan. Maskinskadeförsäkring är att föredra då. Betr din bärgning så kan BMW mobile care ha täckt den, kolla mer på BMW.se om vad som gäller där. Mvh Asken |
|
|
Det låter som en bugg, ärligt talat. Om den nu verkligen tappat kodning som de säger. Så ömtåligt ska inte ett sådant system vara. Tyvärr är det lite svårt att få dom att lösa såna problem utan att betala för det. Försökte själv en gång när ett fel åtgärdades på vår E46 som jag tyckte var en klockren bugg, där jag ändå fick betala för ny programvara. Diverse ursäkter från verkstadschefen, hade kanske gått att driva men jag orkade inte helt enkelt. I mina ögon ska inte jag som kund behöva betala att dom fixar till en uppenbar bugg i sin programvara, även om felet upptäcks efter garantitiden. Men än så länge finns ingen sådan möjlighet, om de inte tar det på goodwill. Orsaken kan nog mycket väl vara så som olaO säger, dåligt batteri som utlöser någon mekanism i mjukvaran. Har själv jobbat med fordonsmjukvara som haft diverse konstigheter för sig när spänningen sjunker. Men som sagt, det ska inte kunna hända ute hos kund och gör det ändå det så ska BMW stå för kostnaden för att lösa felet. Det är min åsikt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja hade en 335D med samma fel för ett tag sedan. Dessutom hade nog bärgaren försökt kabla igång bilen så startmotorn brann upp den går ju länge när man har startknapp om bilen inte startar. Starten renoverades. Batteriet var dåligt i bilen efter laddning och kontroll och jag fick synka EWS och DME så hoppade den snällt igång igen. Det är ju ett rullande kodsystem och varje gång man stänger av bilen så sätts en ny kod i bägge enheterna som måste vara samma vid start. Ett taskigt batteri med låg spänning kan strula till mycket mera än vad man tror. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Mjo, precis. Därför tycker jag det låter som en dålig systemlösning att vid dålig batterispänning (där styrenheter kan stänga ner i "otakt") kunna hamna i ett läge där bilen inte går att starta, på grund av osynk. Det borde hittats på ritbordet och inte lämnat utvecklingsstadiet. Att det uppenbarligen är ute hos kund och orsakar problem känns direkt fel. Ännu viktigare därför att gneta på BMW så att de får in felrapporter på det och åtgärdar felet istället för att rycka på axlarna och tycka att "sånt är livet". | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns även en del MB som du inte kan ställa på Arlanda utan extern laddning i 14 dagar. Dessutom tappar dom kodningen i en del moduler så de inte går att starta med kablar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Gaaah.. Återinför radpump och startpatron nu.. Nog för att utvecklingen är bra, men emellanåt blir det lite överkonstruerat... |
|
|
Tack för al input allihop. Batteriet var ok vid kontroll enligt BMW men jag funderar nog på att investera i en Ctek efter detta. Det blir en del kortkörningar för denna bil tyvärr, så det kan nog vara värt pengarna i vilket fall. Saab 9000 2,3T - Saab 9000 Classic 2,3T - Saab 9-5 Aero SC - BMW 535dT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.