AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.837

Byta startbatteri E39

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det gamla startbatteriet är dåligt och behöver bytas ut till ett fräscht som jag har stående.

Bilen i fråga är en 2003 525iA touring med automatlåda och elstyrda komfortstolar.

Har kollat en del äldre trådar om ev. problem i samband med byte av startbatteri.
De flesta verkar hävda att det bara är att lossa polerna på det gamla, ta ut det och sedan sätta i det nya och ansluta polerna igen...så har det även fungerat på E46:an jag har haft.

Är det något som kan bli knas?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nejdå, bara att smacka in ett nytt!

Mvh Ola

Min bil:

Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du måste ta en backup via bluetooth på Dme, annars så spärras EWS och förarstolens minne försvinner. I övrigt som Ola skriver.
Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Asken, "Du måste ta en backup via bluetooth på Dme, annars så spärras EWS och förarstolens minne försvinner"???
Förklara gärna hur du menar nu. Vilken programvara och varför backup på DME?

Har man riktigt riktigt otur typ att man har ett defekt batteri och och står med startkablar och duttar och det blixtrar och har sig och man håller på så kan bilen tro att det pågår ett stöldförsök. Då stängs synkningen mella EWS och DME av. Felkoden man får då "manipulation protection EWS" Men då ska man ha en enorm otur. Å andra sidan tar det ett par minuter med Inpa eller BMW-scanner att göra en re-sync.
Jag har haft av batteripolerna och hållt på som en dåre då jag hade fel på ett nytt batteri häromåret. Jag har även en radiomodul som låser sig så jag får koppla ur batteriet en gång i veckan ca. Jag har aldrig upplevt några problem med EWS.

Det skiljer inget mellan e46 och e39 i denna bemärkelse.
När jag kopplar ur förlorar jag stolsminnet och klockan, inget annat.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Asken, nu inser jag ironin i ditt inlägg! Tur att inte e39 är som e60 beträffande batteribyten.
Johan, sopa i ditt batteri!
Vad hände med din e46 förresten?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att man tappar klockans inställning och stolens minne är jag inte så oroad för - det är lätt att ställa in igen. T om. radiokanalsinställningarna är ju en baggis att ställa in.

Det jag var mest orolig för, var om E39:orna hade något hyss för sig som t ex. att den vägrar starta efter bytet innan man synkat nycklarna eller så...iofs gjorde inte E46:an det så...

Jag byter batteriet rakt av, är ingen panik ännu då det gamla håller en veckas kortkörningar utan problem - har underhållsladdat några gånger och då har startmotorn snurrat betydligt snabbare efter detta.

olaO, bilen var i slagsmål med ett vildsvin - slutade oavgjort: grisen sköts av en eftersöksjägare och bilen skrotas ut...trist då den gick som en klocka även om den gått långt (slog precis över till 40.000 mil innan smällen) och hade mycket "kosmetisk rost" i nederkant av dörrarna (främst bak).

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du tappar inte ens radioinställningarna bara trippmätaren och div förbrukningsminne.
Askens ironi var rätt kul :) Nu tänkte han till lite.

Ett 100amp batteri så klarar du et mesta sen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sådär - efter att ha läst av både det gamla och nya batteriet med Carsoft och lagrat alla data i en pdf-fil, strulade det big-time då jag inte kunde läsa den filen på min VIC64:a. Nöden har ingen lag så då lät jag en nåjd läsa en välsignelse över det nya batteriet och nu fungerar det utmärkt! ;o)

Som flera redan påtalat var det bara att byta batterierna rakt av. Klockans inställning och trippmätaren/förbrukningsmätaren var iofs "nollade" som Hasso påtalat.

Det bidde ett 85Ah-Tudorbatteri som jag har haft ståendes. Det är i bra skick så det får sitta i tills det är utslitet om ett antal år.
Trångt som tusan var det dock att få ner det nya batteriet, då kablarna är rätt stela - men efter lite lirkande och svärande fick jag allt på plats. Längre batteri än så går dock inte att ha, nu sitter batterilåsningen i sista hålet.

Det gamla batteriet hade suttit där sedan 02-2008 enligt en liten klisterlapp med handskrivet datum på. Helt sopslut var det inte, men då jag kör mest kortkörning varje dag med bilen just nu, fick jag underhållsladda en gång i veckan för att det inte skulle kännas som en chansning vid starten på morgonen, nu när det blivit kallare.

Mvh
Johan B

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min fars Volvo 940 har rekord vad gäller batterilivslängd i min närmre krets. Varta orginalbatteri som lämnade in år 2010 och satt i då bilen lämnade fabrik 1996. 14 år utan underhållsladdning, men bilen stått varmt för det mesta. E39:an har väl dock lite mer storförbrukare.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag köpte ett Varta Silver 85Ah till vår 530 nyligen och blev förvånad hur litet det var. Första hålet på batterilåsningen(!)
100Ah till 540:n var så där trångt som du säger Johan.
Ett allmänt tips på e39 är att plocka ur reservhjulet så kommer man åt så mycket lättare vid batteribyte. (ej ironi;-) )

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Linda in DME i Aluminiumfolie det ska inte vara den tunna typen utan "grill Folie" den tjockare varianten detta förhindrar att programvaran läcker ut när bilen blir strömlös, används den tunnare så kan några ettor och nollor dunsta bort.

Närmsta Sibylla kan säkert bidra med materialet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.